Menu Zavřít

Saab 9-5: Povedený návrat

23. 1. 2011
Autor: profit

Švédská automobilka Saab má za sebou dramatické období, které málem skončilo jejím naprostým úpadkem. Dopadlo to ale dobře, Saab žije. A dokonce se chlubí novou vlajkovou lodí – modelem s označením 9-5.

Foto: Saab

Bylo opravdu načase, první generace se totiž prodávala dlouhých 13 let. Nástupce tak byl očekáván s jistým napětím. Zvlášť přihlédneme-li ke známým trablům výrobce. Jaký tedy nový Saab 9-5 je?

Především si zachovává velkou přednost všech aut z Trollhättanu. Vypadá jinak než ostatní vozy, které můžete na silnicích potkat. Elegantní sedan se tváří dravě, jeho linie mají šmrnc a silueta naznačuje komfortní svezení. Jediné, co může trochu vadit, je nadbytek chromu, především na masce. Lesklé „brýle“ mají však podle výrobce odkazovat na leteckou historii značky a připomínat letadlo z pohledu zepředu. Ani chrom ale nezmění přesvědčení, ke kterému jsem při častém pokukování po devět pětce došel. A jakkoli si uvědomuji, že výběr „líbí/nelíbí“ je zcela subjektivní, zcela vážně tvrdím: Saab 9-5 je nejhezčí auto, v jakém jsem se v roce 2010 svezl.

Škoda plastu

Jestliže vnější design mě okouzlil už na první pohled, s interiérem to bylo problematičtější. Jako první mi totiž do oka padl povědomý volant. Stejný využívá koncern GM, tedy nedávný majitel Saabu, u svých vozů Opel a Chevrolet. Švédové tvrdí, že volant vymysleli oni, z obchodních důvodů se však poprvé objevil v Insignii. Dobře. Stejně to není až tak důležité. Podstatnější je celkový dojem. A ten je až na jednu věc pozitivní.

Palubní deska se drží tradičních tvarů, připomíná tak trochu kokpit letadla a svým tvarem obklopuje řidiče. Zaujme specifické řešení výdechů ventilace, které také v jiném autě nenajdete. Zmíněnou nešťastnou záležitostí je použitý hladký plast středové konzole. Nevypadá hezky a hlavně zanechává stopy třeba po nechtěném přejetí nehtem. Saab naštěstí pracuje na nápravě a chystá jiné materiály.

A teď už jen pochvaly: Kožená sedadla jsou skvělá, ovládací prvky logicky uspořádané a jednoduše obsluhovatelné, o kvalitní zvuk se starají reproduktory renomované značky Harman/Kardon.

Interiér je také dostatečně prostorný, a to včetně zavazadelníku o objemu 515 litrů. Dostatek místa je i na zadních sedadlech. Tam také testovaný kousek ukrýval vychytávku, kterou asi ocení nejvíce děti – cestující tam mohou sledovat film na LCD obrazovkách umístěných na opěradlech předních sedaček. A když je film omrzí, můžou připojit třeba playstation a zahrát si nějakou hru.

Když už jsme u technických vymožeností, Saab jich nabízí mnohem víc. Zvláštností je „výškoměr“ v přístrojovém štítu – neukazuje výšku, ale aktuální rychlost. Užitečný je i head-up displej, potěší komunikace v češtině.

Saab 9-5

motor zážehový šestiválec

objem 2 792 cm3

max. výkon 221 kW (300 k)

max. rychlost 250 km/h

max. toč. moment 400 N.m

z 0–100 km/h 6,9 s

spotřeba 10,6 l/100 km

cena test. modelu 1 787 600 Kč

Jak jezdí

Testovaný Saab lákal na turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec o objemu 2,8 litru a pohon všech kol s aktivním zadním diferenciálem. Motor, spolupracující s poměrně vydařeným šestistupňovým automatem (řadit lze pádly pod volantem), slibuje maximální výkon 221 kW (300 koní), točivý moment až 400 N.m a zrychlení z klidu na stovku za 6,9 vteřiny. Pocitově však auto není tak rychlé, jak by se podle těchto údajů dalo čekat. Důvodem je vyšší hmotnost komfortního sedanu (1,9 tuny) a výborně odhlučněná kabina. Jízda v tichu působí pomaleji než v rámusu motoru a výfuku.

Až na spíše pomalejší převodovku mě nenapadá žádná výtka. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu je rychlá, nástup turba plynulý, řízení vyniká přesností a dobrou zpětnou vazbou, podvozek v žádném režimu nedělá ze Saabu pohupující se koráb.

bitcoin_skoleni

Jistotu na silnici zvyšuje inovovaný pohon všech čtyř kol. Švédští inženýři totiž naučili spojku Haldex, jež zajišťuje přenos síly na zadní nápravu, rozdělovat točivý moment také mezi pravé a levé kolo.

Kdo se rozhodne pořídit si vůz s takovým motorem, jistě nečeká trhání rekordů v úsporné jízdě. I při rozumném dávkování plynu je třeba počítat se spotřebou přes 12 litrů benzínu na sto kilometrů. Test Profitu skončil s hodnotou 13,8 l. Je to holt velké a silné auto. Saab nabízí samozřejmě i slabší motorizace, cena té základní (přeplňovaná jednašestka) začíná na 899 tisících korun.

  • Našli jste v článku chybu?