Menu Zavřít

Sahá se na matrix

12. 10. 2015
Autor: Euro.cz

Není potřeba hluboká analýza, aby bylo jasné, že korupce má v Česku systémový charakter a snížit ji lze opět jen systémově – tedy přijímáním právních norem

Na to, v jakém stadiu jsou jednotlivé zákony s protikorupčním potenciálem, se zaměřil projekt Protikorupční barometr. Celkovou účinnost dosavadních opatření ohodnotil na pouhých 27 procent. To není pro vládu zrovna dobrá vizitka. Barometr připravuje ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou a spolkem Lexperanto legislativec a autor knihy Korupce jako parazit Ondřej Vondráček.

Ten za největší krok na poli korupce označuje přijetí služebního zákona. Negativně hodnotí především to, že se nám nedaří nastavit pravidla pro efektivní a průhledné investování veřejných prostředků (ukazatel účinnosti je na 17,9 procenta).

Známý protikorupční bojovník Lukáš Wagenknecht je po zkušenostech náměstka Andreje Babiše na ministerstvu financí k politikům skeptický. „Podívejte se, co se zatím povedlo. Zákon o státní službě bychom bez tlaku Unie ještě patrně neměli a ani ne po roce jeho fungování už je na světě jeho první novela. Mně u toho chybí hlavně logický systém odměňování založený na výkonu, a ne na tom, jak dlouho si ve státní správě vysedíte svoje místo,“ podotýká Lukáš Wagenknecht. Proč se zákony rodí tak těžkopádně? „Sahá se na matrix. Postoje politiků jsou víceméně populistické. Systém, který umožňuje nestandardní rozhodování a udělování výjimek jim ve své podstatě vyhovuje,“ říká nejslavnější auditor v zemi.

bitcoin_skoleni

Protikorupční barometr je rozčleněn do pěti oblastí. Každá z nich je hodnocena podle parametrů – jednotlivých konkrétních protikorupčních opatření. Ta vycházejí ze zahraniční praxe, z dokumentů světových organizací OSN, OECD nebo EU, nevládních organizací a odborných doporučení.

1. Kontrola politiků 16,9 % Parametry sledují, jak si vedeme při řešení střetu zájmů. Novela zákona, která část opatření implementuje, už je ve sněmově. Zato v regulaci lobbingu jsme se nikam neposunuli, a vláda to ani nemá na programu. 2. Transparentní financování politických stran 44,6 % Návrh novely zákona o politických stranách, jenž je v Poslanecké sněmovně, nadále dovoluje poskytování finančních a jiných darů politickým stranám právnickými osobami, a to i takovými, u nichž není zřejmé, které fyzické osoby je vlastní. Návrh novely zákona nicméně omezuje výši darů, jež strany mohou přijmout. 3. Nekorupční odborná veřejná správa 40,9 % Řadu opatření zavedl do praxe služební zákon. Na světě je také registr smluv, i když osekaný. Jak donutit úřady efektivně a rychle informovat občany, zatím není na pořadu, naopak zákon rozšiřující pravomoci NKÚ je ve sněmovně. 4. Průhledné a efektivní investování veřejných prostředků 17,9 % Od občasné diskuse o tom, jak by měly být obsazovány dozorčí rady veřejných podniků, se zatím nikam dál nepokročilo. Dluhem je také, že žádný právní předpis doposud neobsahuje obecnou metodiku postupu a způsobu provádění veřejných investic. 5. Zrušení anonymního vlastnictví 17,5 % Nahrazení listinných akcií elektronickými (zaknihovanými) není v současné době řešeno přímo, nicméně nepřímo řeší identifikaci skutečných konečných vlastníků návrh novely zákona o veřejných rejstřících.

  • Našli jste v článku chybu?