První test
To auto si to zaslouží. Tak zněla odpověď zástupců Škody na otázku, kolik výrobce stála prezentace nové Octavie poblíž Atén. Po čtrnáct dní od minulého pondělí se novináři mají možnost střídat za volanty asi šedesátky předváděcích vozů a zjišťovat, kam se vývoj ve Škodě posunul. Týdeník EURO zaujala verze s benzinovou šestnáctistovkou FSI, jež se v automobilech z Mladé Boleslavi objevila poprvé.
Oproti své předchůdkyni se nová Octavia zvětšila všude možně, zatímco vnějším designem se příliš nezměnila, ale to není tak podstatné. Razantní proměnou prošel totiž hlavně interiér, který v Octavii konečně jasně dává najevo, do jakého koncernu Škoda patří. Jeho konzervativní image podložený dobrou prací s materiály doprovázejí jak prvky zpříjemňující komfort (třeba posuvná loketní opěrka u řidiče, skrývající chladící schránku), tak pomůcky při řízení od elektronického parkovacího asistenta po kontrolu tlaku v pneumatikách.
Na silnici sympaticky překvapí svým chováním především stabilní podvozek, který zaručuje dostatečnou míru pohodlí, a přitom mu nechybějí lehce sportovní ambice. Spolu s elektromechanickým posilovačem řízení mají zásluhu na tom, že se řidič při ovládání vozu cítí sebejistě. Při testování na asi dvěstěkilometrové trase byly výraznější slabinou vozu pouze příliš hlučné pneumatiky (údajně budou na sériových vozech).
Šestnáctistovka FSI se po koncernových sourozencích konečně objevila i ve Škodě. Předností jednoho z nejmodernějších benzinových agregátů koncernu má být zejména nízká spotřeba a zároveň slušná dynamika. Dohromady to ale příliš nefunguje. Buď řidič jezdí „na spotřebu“, anebo chce po vozu živý projev. Potom však musí motor držet ve vyšších otáčkách, protože skutečně agilní začíná být až kolem tří a půl tisíc, a zlikviduje i jedenáct litrů benzinu na sto kilometrech. Kombinovaná spotřeba se proto pohybuje častěji kolem devíti než udávaných 6,6 litru.
Nová Octavia se začne prodávat počátkem června a cena nejlevnější verze s benzinovým motorem 1,4 MPI bude 424 900 korun. Šestnáctistovka FSI zatím cenovku nemá, ale soudě podle nového Golfu by měla být v základní výbavě dražší o necelých sto tisíc. S takovou cenou při kvalitě shodné s Volkswageny se bude nadále dobře prosazovat kromě Česka i v Německu a je možné, že opět zahájí debaty, jak je to s konkurencí uvnitř koncernu. On je to totiž opravdu trochu jinak oblečený Volkswagen.
Nová Škoda Octavia 1,6 FSI
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1598 cm3
Max. výkon 85 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 198 km/h
Průměrná spotřeba 6,6 litru na 100 km