V pomalých zácpách a úzkých uličkách totiž máte pocit, že tohle auto jezdí snad na vzduch. Velkou část jízdy po městě pojedete úplně zadarmo. Cítíte, že právě to je budoucnost individuálního cestování. Časté změny tempa a nízká zátěž jsou přesně těmi disciplínami, v nichž se tento malý samuraj cítí nejlépe. Naopak na dálnici se k hybridnímu pohonu dostanete jen zřídka a spotřeba spalovacího motoru může přesáhnout i sedm litrů.
UX vás tedy nenutí ke sportovní jízdě, ale spíše k pohodovému bezstresovému cestování. Nesmíte mít však velké nároky na přepravní kapacitu. Kufr zrovna nepřekypuje prostorem, zejména je velmi nízký a do kapsy ho strčí leckteré malé auto. Taška s běžným denním nákupem ze supermarketu se vám tam ale vejde. Ještě možná zbyde místo i pro kabelku. Pokud budete chtít s malým Lexusem vyjet na rodinný výlet, vězte, že rodiče se budou ze zadních sedadel zvedat velmi těžko - místa je tu málo a velikost dveří není zrovna velkorysá.
Nejmenší crossover od Lexusu nabízí samozřejmě kromě zábavy z jízdy i infotainment. Jen si musíte zvyknout na trochu komplikovanější ovládání, které zajišťuje touchpad vedle řadicí páky.
Odměnou vám může být sledování toho, jak spalovací motor elegantně přepíná s akumulátorem a jak setrvačným pohonem dobíjíte své baterky. Nicméně velká obrazovka obdélníkového tvaru dodává interiéru potřebnou důstojnost a i díky ní si během čekání v zácpě můžete připadat trochu jako v kině. Celou palubní desku pokrývají velmi solidní materiály, které něco vydrží. V testované prémiové verzi F Sport jsou navíc samozřejmostí i velmi pohodlné sportovní sedačky.
Když vedle sebe postavíte německou konkurenci BMW X1, Audi A3, Mercedes-Benz GLA a právě Lexus UX, přitáhne japonský samochod vaši největší pozornost. Ačkoli byl vyroben primárně pro evropský trh, japonské geny v sobě rozhodně nezapře. Sousedovy záclony budou jistě nervózně poletovat, když mu jako kamikadze prosvištíte pod okny. Ale pozor na omezený výhled z tohoto krasavce.
Sousedova závist se může snadno přeměnit v zuřivost, až mu neobratným zatáčením zryjete trávník před domem.
Pokud si ale UX pořídíte, můžete si být jisti, že budete vlastnit ojedinělé vozidlo, které jen tak nikdo nemá. Lexusy jsou u nás stále spíše výjimkou, ačkoli se jedná o vozy, které patří k nejspolehlivějším a nejhodnotnějším na světě.
Za to si ale nechá Lexus zaplatit.
Základ modelu UX 250h s benzinovým motorem vyjde na nejméně 799 tisíc korun, hybrid je za nejméně 859 tisíc korun a testované vyšperkované provedení F Sport se ceníkově pohybuje nad hranicí 1 200 000 korun. Díky aktuálním akčním balíčkům a nabídkám ale lze výborně vybavený Lexus UX koupit i za cenu pod milion korun.
Lexus UX 250h F Sport
Benzinový motor 1987 cm3
Motor plus elektromotor na bázi
full hybrid
Nejvyšší výkon 112 kW
Kombinovaná udávaná 5,3 l/100 km,
spotřeba při testu 6 l/100 km
Základní cena vozu 950 000 korun
Cena testované verze 1 455 000 korun
šetrný provoz
bez nutnosti nabíjení
Plusy ideální spalovacího spolupráce motoru
a akumulátoru
kvalitní materiály v interiéru
malý zavazadlový prostor
Minusy omezený výhled
vyšší cena
O autorovi| Jan novotný, novotnyj@mf.cz