Menu Zavřít

Šampaňské, či koňak

19. 11. 2018
Autor: Euro.cz

Ke kvalitnímu koňaku mohu dlouhou dobu jen přičichávat jako k parfému, říká profesionální degustátorka Tereza Franc

Tereza Franc popírá zažitou teorii, že vínům a zejména koňakům rozumějí jedině muži. Označení její role Cognac & Champagne Educator naznačuje, že učí lidi najít správný vztah k těmto ušlechtilým nápojům.

„Za posledních deset let se výrazně změnil přístup Čechů ke kvalitnímu pití a etiketě stolování obecně“ říká.

* Máte blíž k vínu, nebo koňaku?

Těžko bych vybrala jen jeden nápoj.

Ostatně oba jsou spolu nerozlučně spojeny, neboť koňak je vyroben z kvalitního vína. Je pravda, že víno je přístupnější a lépe doprovodí řadu pokrmů, mladý koňak mě zase baví v mixologii, kde zažívá obrovský comeback (nebojte se skvělých koktejlů na bázi koňaku), nebo pak jako ušlechtilý blend v čisté podobě. Ke kvalitnímu koňaku mohu dlouhou dobu jen přičichávat jako k parfému. Ostatně výroba koňaku se produkci parfému velmi přibližuje.

* Zlepšují se Češi ve znalostech kvalitního pití?

Za posledních deset let se určitě výrazně změnil přístup Čechů ke kvalitnímu pití a etiketě stolování obecně. Více se zajímají o kvalitu, původ, o lokální takzvané rukodělné značky, o nezávislé vinaře, kdy máte možnost pít víno či koňak od výrobců, kteří si proces výroby hlídají od fáze pěstování révy až po lahvování. Dnešní zákazníci se zajímají také o správný servis a podávání daného nápoje (správné degustační sklo či pokojová teplota koňaku, nikoli zahřívání nad párou). Pro mě je zásadní, aby si klient vyslechl příběh každé značky propojený s historickými souvislosti, specifikami výroby, místním apelačním zákonem a unikátním know-how, protože pak mnohem lépe začne koňak chápat a rozumět, co ho činí tak ušlechtilým, vytříbeným a také dražším pitím než většina levnějších destilátů.

* Jakou nejdražší lahev jste si kdy pořídila vy osobně nebo některý z vašich klientů?

Ze své soukromé sbírky zmíním Cognac Maurice Vallet od Chateau de Montifaud, blend z ročníků 1898 až 1902, či Armagnac Maison Gélas Celebration 1865, který rodinná firma připravila k 150. výročí značky a nalahvovala do ručně foukané lahve, jejíž design navazuje na styl z roku 1935. Navíc se jedná o české sklo. Hodnota lahve je kolem sta tisíc korun. Chuť takového produktu je brilantní, dokonalá, ale výjimečné je především to, že mám možnost „ochutnat“ kousek tak staré historie, jako je konec 19. století. Pro řadu klientů kromě toho pravidelně dodávám ročníkové armagnaky, přičemž nejstarší je až z roku 1875. Krásné mi na tom přijde to, že u tak starých ročníků už to není jen o penězích, ale o blízkých vazbách s dodavatelem.

Ten neprodá raritní ročník komukoli, musím ho dokázat přesvědčit, že můj vybraný klient zvolený ročník ocení a že bude lahev v dobrých rukou.

* Kupují si vaši klienti kvalitní pití pro „potěšení“ nebo i jako investici?

Většina klientů si kupuje raritnější koňaky či armagnaky pro potěšení, velká řada pak jako dárek pro výjimečnou příležitost. Cílené investování je spíše výjimkou, ačkoli poptávka investic do raritního alkoholu a vína všeobecně stále roste jako alternativní forma investování. Předpokládám - i na základě vývoje světového trhu -, že investování do této komodity bude mít rostoucí tendenci. Investice do koňaku má oproti vínu řadu výhod.

Koňak již dále v lahvi nezraje a nemění své organoleptické vlastnosti, a za podmínek správného skladování tedy nehrozí riziko, že by se zkazil.

* Jaké je průměrné zhodnocení investice do koňaku? Je složité „investici nevypít“?

Jeden klient koupil v roce 2013 přibližně 20 lahví koňaku Maurice Vallet značky Chateau de Montifaud, blend ročníků 1898 až 1902. Zatímco v té době stála láhev asi 28 tisíc korun, o rok později došlo k nárůstu ceny z důvodu klesajícího množství nejstarších složek v blendu a enormního vzrůstu poptávky v Asii. Koňak byl nalahvován do originální broušené karafy, je ho tedy omezený počet a dnes se hodnota lahve pohybuje kolem 90 tisíc. Tato částka za exkluzivní koňak je však stále daleko pod cenami světově proslulých lahví velkých vín Bordeaux. Obecně jsou pro investice nejvhodnější raritní lahve blendované k příležitosti výročí značek a různé limitované edice. Přičemž prvotní investice nemusí být vždy příliš drahá a nedostupná. Například limitovaná série značky Bache Gabrielsen Borderies 1995 lze koupit za přibližně 1800 korun a celkem bylo vyrobeno 850 lahví. Obecně lze říci, že u koňaku jde o dlouhodobější zhodnocení investice. A zda je složité raritní pití nevypít? Na to doporučuji stejně jako u skvělých vín koupit více lahví, aby některé mohly potěšit smysly a další peněženku investora. •

bitcoin_skoleni

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?