Nejhorším investičním rozhodnutím automobilky Toyota byl dozajista prodej akcií Tesly za 200 dolarů za kus. Dva miliony akcií Tesly sice japonský gigant v roce 2010 koupil po 20 dolarech za kus, takže prodával za desetinásobek, jenže tytéž akcie se předminulý týden obchodovaly na úrovni 2000 dolarů, tedy stonásobku. (Minulé pondělí došlo ke štěpení akcií Tesly v poměru 1 : 5, takže nominální hodnota akcie spadla na pětinu a každý akcionář dostal k jedné akcii čtyři další – pozn. red)
Jedním z důvodů, proč se Toyota rozhodla celý svůj podíl prodat, byl rostoucí rozkol mezi těmito dvěma výrobci vozidel. Postupně se ukázalo, že každý má svůj pohled na budoucnost dopravy, a to se týkalo i technologií založených na vodíkových palivových článcích.
Nikola versus Tesla
Toyota v roce 2014 odhalila svůj vodíkem poháněný prototyp – Mirai. V japonštině toto slovo znamená budoucnost. Šéf Tesly Elon Musk ale zůstává skeptický. Palivové články (fuel cells) nazývá články „pablbovými“ (fool cells) a setrvává na stanovisku, že nejlepší náhradou spalovacího motoru jsou elektromobily na bateriový pohon. Nejprodávanějšími elektromobily loňského roku pak byla právě jeho auta.
Toyota se ale nehodlá vzdát. A není jediná, jak dokazuje 300procentní nárůst ceny akcií startupu Nikola. Ten má v plánu výrobu náklaních vozů na elektrický i vodíkový pohon. Zatím ještě ani jeden neprodal, a dokonce ani nevyrobil, ale investoři už dokázali tržní kapitalizaci firmy vyhnat k 15 miliardám dolarů. Skeptici unavení fantazírováním okolo technologie, která má za sebou desetiletí marných pokusů a omylů, mají veškeré právo tento sektor přehlížet. Ale Nikola si za svou odvahu vsadit vše na vodíkový pohon zaslouží uznání. Může to pomoci inovacím a investicím i v jiných oblastech a jejich navrhovaný byznys plán založený na pronajímání vozidel může tyto automobily učinit dostupnějšími a finančně dosažitelnějšími.
Automobily s palivovými články představují pro řidiče mnohem vstřícnější budoucnost. Dobíjení trvá méně než pět minut, mají dvakrát větší dojezd než auta poháněná baterií a jsou bez emisí. Motor je poháněn směsí vodíku a kyslíku a jediným „odpadem“ je vodní pára. Přesto se i 28 let poté, co Toyota začala tuto technologii vyvíjet, ročně prodá jen hrstka vodíkových aut. Jihokorejský Hyundai Motors, jednička na tomto trhu, prodala za loňský rok jen 4800 kusů modelu Nexo. Jedním háčkem je cena. Jak auta, tak vodíku. Vůz poháněný vodíkem má v sobě totiž daleko více součástek než auto jezdící na baterie či benzin. Klíčovým je zásobník palivových článků, kde se vodík mění na energii. Jen tento díl tvoří polovinu pořizovací ceny. Jak model Nexo, tak i Mirai se proto prodávají zhruba za 60 tisíc dolarů, tedy téměř o dvě třetiny dráž než Model 3 od Tesly. Co se paliva týče, za vodík dáte zhruba 14 dolarů za kilogram. Což při stejné ujeté vzdálenosti vyjde v přepočtu tak na trojnásobek ceny za benzin. Aby byly vodíkové technologie konkurenceschopné, bude potřeba investic v hodnotě 70 miliard dolarů, jak tvrdí Hydrogen Council, instituce tvořená 81 předními společnostmi v oblasti energií, technologie a dopravy. Je potřeba postavit i dobíjecí stanice. V tuto chvíli stojí výstavba jedné takové specializované stanice, která dokáže upravovat vodík pro použití ve vozech, dva miliony dolarů. Výstavba takovéto infrastruktury tudíž zabere čas.
Jen pro kamiony?
Navzdory těmto překážkám výrobci automobilů dokázali, že je celá tato technologie reálnou možností. Hyundai již zajistil kompletní dodavatelský řetězec pro masovou výrobu jak osobních, tak nákladních vozů. Pokud stávající tempo vydrží, klesnou výrobní náklady podle odhadů během pěti let na polovinu, což obratem povede ke snížení cen.
Svůj díl nečekaně sehrála i pandemie. Nárůst v online nakupování urychlil investice do logistiky a připomněl význam vývoje samořídicích vozidel. Jakmile dosáhnou tyto vozy delšího dojezdu a budou jezdit podle naprogramovaných tras, potřebný počet dobíjecích stanic dramaticky klesne.
Musk si musí být vědom, že baterie mají svoje hranice. Zvyšující se standardy v oblasti životního prostředí akcentují nutnost změny především v nákladní dopravě, kde 98 procent kamionů jezdí na diesel. Za současných podmínek by to vyžadovalo obrovskou a velmi těžkou baterii, která by dokázala pohánět takový kamion na delší vzdálenost. V tom se palivové články mohou ukázat jako správná cesta.
Asijští výrobci vodíkových automobilů a součástek zatím sice nemuseli nutně pocítit nadšení investorů, které stojí za růstem startupu Nikola, nicméně jednoho dne se Toyota a Hyundai možná dočkají toho, že jejich akcie potká stejně zářný osud jako akcie Tesly, které kdysi stály 20 dolarů.
© 2020 The Financial Times Limited