PODPORA VÝVOZU České firmy mohou zanedlouho získat zakázky, jejichž financování zaručí Světová banka. Stát prostřednictvím agentury CzechTrade pomůže firmám, aby se o tendry popraly s konkurenty se ctí.Česká republika byla přizvána k projektu Světové banky na pomoc chudým zemím světa.
PODPORA VÝVOZU
České firmy mohou zanedlouho získat zakázky, jejichž financování zaručí Světová banka. Stát prostřednictvím agentury CzechTrade pomůže firmám, aby se o tendry popraly s konkurenty se ctí.
Česká republika byla přizvána k projektu Světové banky na pomoc chudým zemím světa. Základním problémem není na tyto trhy proniknout - problémem je získat jistotu, že za vyvezené zboží a služby dostane dodavatel zaplaceno. A to (kromě jiného) řeší právě iniciativa Světové banky.
Zemí, které mezinárodní ekonomickou podporu potřebují, je přibližně půldruhá stovka. Proti tomu stojí 46 zemí, které pod organizací Světové banky pořádají určitou „burzu“ příležitostí garantovaných dodávek. Pověření zástupci těchto zemí se tak nemusejí spoléhat jen na místní zdroje o vyhlášených tendrech a obchodních příležitostech, získávají je „z první ruky“. O to rychleji pak domácí firmy mohou o tyto zakázky soutěžit. Včetně dostatečné informace i o tom, čeho se obchod týká, jaké jsou podmínky a v neposlední řadě mají záruku, že odběratel má dostatečné finance. Ty zajišťuje Světová banka. Princip je jednoduchý - banka poskytne výhodný úvěr na vyhlášený tendr, takže dodavatelé mají jistotu, že objednávka je finančně krytá.
O takové obchody je samozřejmě mezi vyspělými zeměmi zájem. Jedná se o možnost proniknout na nové trhy za minimálního rizika ztrát. Proto je třeba při soutěžích o jednotlivé zakázky získat co nejdříve co nejpodrobnější informace. Ty má právě zprostředkovat národní zástupce - v Česku to je aktuálně Tomáš Rousek pracující ve vládní agentuře na podporu obchodu CzechTrade. V jiných zemích to může být třeba úředník některého ministerstva, exportní organizace nebo i podnikatelské komory.
A co konkrétně takový národní zástupce může firmám nabídnout? Především kvalitní a hlavně včasné informace o připravovaných projektech Světové banky v teritoriu, které konkrétní firmu zajímá. Jsou firmy, které si myslí, že stačí koupit tendrovou dokumentaci a takzvaně od stolu „vystřihnout“ nabídku. „Jsem přesvědčen, že tak to nemůže fungovat. Ten, kdo chce uspět, musí vědět o projektu co nejvíc již v době jeho zrodu, znát dobře teritorium i konečného zákazníka, mít povědomí o konkurenci a v neposlední řadě vědět všechno o financování akce a mít načtený tendr od A do Z,“ říká Rousek.
Potom se teprve může kvalifikovaně rozhodnout, zda zpracovávat nabídku, aby zbytečně nemrhal penězi a časem svých projektmanažerů. Pro firmy, které tato nabídka zajímá, pořádá CzechTrade v Praze už 28. listopadu zdarma vstupní seminář.