Logistická skupina Gefco má ruského majitele, přesto se jí v Česku daří nejlépe v historii. Její šéf Luc Nadal chce mezi tři největší logistické firmy
Česká pobočka nadnárodní logistické skupiny Gefco dosáhla za loňský rok obratu téměř 2,5 miliardy korun, což představuje rekordní výsledek a více než pětinový meziroční růst. Výsledky jsou pro šéfa skupiny Luca Nadala natolik uspokojivé, že je přijel osobně představit do Prahy. Na opáleném Francouzovi, se kterým jsme se potkali na terase nejvyšší budovy v Praze City Tower, na první pohled nepoznáte, že musel prožít velmi obtížný rok. Většinovým majitelem Gefca se v roce 2012 staly ruské státní dráhy.
Protiruské sankce přitom způsobily potíže nejedné firmě.
* Myslím, že rok 2014 byl pro vás hodně obtížný kvůli ruským sankcím. Jak jste vstoupili do letošního roku?
Můžeme říct, že Gefco bylo zasaženo především ruskou ekonomikou, která vstoupila do recese. Sankce nás naopak přímo nezasáhly. Žádný z našich klientů s námi neukončil spolupráci z geopolitických důvodů. Gefco je firma s celosvětovou působností, francouzskou kulturou a hlavním akcionářem, kterým jsou ruské státní dráhy. Byli jsme ruskou krizí zasaženi stejně jako ostatní logistické firmy. Pokud jde o ruské státní dráhy, žádný mimořádný dopad jsme nepocítili.
* V roce 2013 jste řekl, že chcete právě ze synergií s ruskými státními drahami těžit. Je to dnes s ohledem na mezinárodní situaci ještě vůbec možné?
Je to pořád naše ambice. Chceme se v Rusku nadále rozvíjet a ve spojení s naším hlavním akcionářem není nic nemožné. Naší prioritou je přinášet zákazníkům ta nejlepší řešení. Po roce 2013 jsme investovali mnohem více právě na ruském trhu, zejména pak do našich aktivit v Moskvě. V mnoha zemích (Společenství nezávislých států) se nám daří uzavírat partnerství s ruskojazyčnými firmami. Klademe tam důraz především na rozvoj železniční dopravy. Soustředili jsme se na něj i v minulosti, ale nyní je toto úsilí ještě větší. Tam, kde je efektivnější silniční doprava, zůstáváme u ní. Nejdeme do železnice za každou cenu. Věnujeme se i rozvoji přepravy mezi Evropou a Čínou. Je tam velká konkurence, zejména pokud jde o pozemní přepravu. My ale v tomto případě budeme hledat klienty, kteří dají přednost železniční dopravě. Tohle je typická ukázka, jak nás ovlivnila skutečnost, že většinový podíl firmy vlastní ruské státní dráhy.
* Jak vůbec vaši klienti zareagovali na geopolitické změny?
Oni to, že Gefco koupily ruské dráhy, vidí pozitivně. Všechny firmy, které s námi spolupracují, vědí, že je to pro nás velká šance prosadit se na ruském trhu. Ruské firmy se ke Gefcu stavějí trochu rezervovaně. Logistický trh tam není tolik rozvinutý a my se chceme stát vážnými konkurenty. Logistický trh v Rusku ovšem představuje kolem 20 procent HDP, v Evropě je to šest až osm procent. Velká část ruské ekonomiky se zkrátka točí kolem logistiky a my věříme, že se na tom budeme podílet. Zabere nám to ale více času, protože tamní trh není tak rozvinutý.
* Jste stále velmi závislí na automobilovém průmyslu. Rozvíjíte i některé další oblasti, abyste se závislosti zbavili?
Soustředíme se na zpracovatelský průmysl. Mimo jiné například na potravinářství, prohlubujeme svou účast v leteckém či v elektrotechnickém průmyslu. Spolupracujeme třeba se společností Schneider Electric. Naším důležitým klientem je ale například i L’Oréal. Od automobilového průmyslu ovšem očekáváme ještě víc. Pro náš růst je to velmi důležité. Vysoký podíl automobilového průmyslu není problémem, pokud jsme přítomni na trzích napříč celým světem. Je jasné, že naše přítomnost v Asii a zejména v Číně je v současnosti nedostačující. Sním i o tom, že budeme přítomni na trhu ve Spojených státech, kde zatím nejsme. Z hlediska světové ekonomiky je to velmi důležitý trh.
* Plánujete ještě expanzi v dalších státech? A jak je to vlastně s vaší nedostatečnou přítomností v Číně?
Je nedostatečná. Jsme sice součástí joint venture, ale rosteme jen pozvolna. Půjdeme cestou koupě nějaké místní logistické firmy. V současnosti zkoumáme možné příležitosti. My máme ohromné množství klientů, čehož můžeme využít. Nechceme ovšem kupovat flotilu kamionů, jde nám spíš o nemateriální zázemí. V současnosti se však rozvíjíme například i v Mexiku, v roce 2014 jsme začali působit v Alžírsku.
* V Alžírsku jste poměrně krátce, přesto tam vytváříte zisk. Jak je to možné? Je to hodně neklidný region obklopený státy, které se potýkají s existenčními problémy.
Je to hrozně mladá země. Navíc s bohatou zásobou nerostných surovin, která se velmi rychle rozvíjí navzdory některým problémům. Když se podíváte na Afriku, tak velmi rychle přijdete na to, že nejzajímavější jsou Jižní Afrika, Nigérie a Alžírsko. Tohle je motor Afriky, přestože jsou tam i další zajímavé země. Dnes je to velmi zajímavá oblast i z celosvětového hlediska. Je to samozřejmě trochu komplikované kvůli kulturním odlišnostem, ale je tam hodně mezinárodních společností, které tam působí velmi úspěšně. A my chceme samozřejmě dělat to samé. V Alžírsku naším klientem není jenom Peugeot a Citroën, ale i další firmy. To je také důvod, proč tam už vytváříme zisk. Samozřejmě existují země, kde je tohle daleko těžší, protože tam nemáme tolik klientů. V Jižní Africe jsme například už tři roky a je to mnohem těžší než v Alžírsku. Je to těžší i kvůli tomu, že v Alžírsku nás lidé znají, zatímco v Jižní Africe o nás mnozí nikdy neslyšeli. Tam teprve musíme vytvořit klientskou základnu.
* Před několika dny jste oznámili, že ve Francii propustíte asi 500 lidí. Projeví se to nějak i v Česku, nebo je to čistě věc Francie?
Je to hlavně národní záležitost. Potýkáme se s problémy v případě některých našich francouzských aktivit, zejména v případě zásilkové služby. Ta se propadá a na trhu je hodně hráčů. To není ani případ zásilek ve Španělsku, kde jsme v zisku. Ve Francii se potýkáme s problémem, který se týká celkové kapacity zásilkového trhu, a všichni tam prodělávají. Jiné společnosti ve Francii propouštějí ještě víc.
* Ohlášená stávka vám tedy nezpůsobí žádné problémy?
Já tomu rozumím, protože pokaždé, když je naše společnost nucena učinit tak složité rozhodnutí, je to velmi emociální. Budeme mít několik jednání a věřím, že se to trochu uklidní.
* Jak jste vůbec spokojeni se svými aktivitami v Česku?
Česko je země, které se v loňském roce extrémně dobře dařilo. Dnes jsem viděl předběžná čísla za první čtvrtletí a ta jsou velmi pozitivní, dokonce lepší, než jsme plánovali. Gefco tady funguje velmi dobře. Víme, že jsme tady v top 5 logistických firem, a doufáme, že se na konci příštího roku dostaneme mezi tři největší firmy.
Když se podíváte na Afriku, tak velmi rychle přijdete na to, že nejzajímavější jsou Jižní Afrika, Nigérie a Alžírsko. V České republice zažilo Gefco rekordní rok
V roce, který poznamenala krize na Ukrajině, ohrožující především přepravce a exportéry, dosáhlo Gefco Česká republika rekordního obratu téměř 2,5 miliardy korun. Gefco se v uplynulém roce zaměřilo nejen na nárůst tržeb u stávajících klientů, ale dařilo se mu také získávat nové klienty či snižovat náklady na přepravu, zvyšovat efektivitu práce a produktivitu. Úspěch zaznamenala společnost Gefco také v nabídce doplňkových služeb, na které se v roce 2014 zaměřila a které realizuje především v pobočce v Kolíně, kde má velké zázemí pro přepravu osobních vozů, nebo v Jažlovicích. V důsledku velkého zájmu o tyto služby v průběhu roku 2014 rozšířila prostory pro tyto činnosti a výrazně personálně posílila. Celkem tak Gefco v České republice zaměstnává v sedmi pobočkách 370 lidí, což je o 18 procent více oproti předchozímu období. Velmi dobré výsledky přitom Gefco v České republice očekává také pro rok 2015, alespoň to ukazují výsledky za první čtvrtletí roku. Podle generálního ředitele společnosti Gefco Česká republika lze v roce 2015 očekávat i nadále rozvoj destinací, které se již v roce 2014 ukázaly jako velmi perspektivní – Číny, Indie, Jižní Ameriky. Nově chce Gefco klást důraz také na přepravu s Tureckem, jehož význam v obchodě s Českou republikou vzrůstá. (red)
O autorovi| Michal Půr, pur@mf.cz