Francouzská auta mají pověst velmi pohodlných vozů s často provokujícím designem. Naopak se jim nepřisuzují sportovní ambice. To však nemusí platit stále. Důkazem toho je i kupé Citroën C4. Dieselový motor, sportovní podvozek a odvážný design tvoří zajímavou provokaci.
Ostře se svažující krátká přední část vozu jako by z oka vypadla větší C5. Přední světlomety jsou dokonce naprosto shodné, podobně jako maska chladiče, doplněná masivními otvory sání. Při pohledu z boku působí vůz hodně dynamicky, zezadu, kde dominují trojúhelníková světla, zaujme dovnitř vlomené víko kufru. Podobný designový prvek používá i poslední generace Hondy Civic. Při nastupování překvapí i velmi široké dveře, díky nimž se lze do třídveřového vozu poměrně pohodlně dostat i na zadní sedadlo. Kufr má velmi slušný objem 320 litrů, což nebývá u kupé zrovna zvykem.
Sedačky nejsou typicky pohodlné francouzské pohovky s nulovým bočním vedením, naopak, jsou dobře tvarované a drží řidiče ve vzpřímeném sedu i při tvrdém průjezdu utaženou zatáčkou. Interiér vozu je barevně příjemně sladěný, jen tradiční smrště tlačítek na středovém panelu se automobilka opět nevyvarovala. Naštěstí jde ale většina funkcí vozu ovládat pomocí volantu nebo páček pod ním. Volant je zajímavý sám o sobě. Točí se nikoli celý, ale pouze jeho věnec, středová část se vůbec nehýbá. Prvních pár kilometrů je vzhledem k tomu poněkud podivných, člověk si však rychle zvykne. Tahle drobnost ničemu neškodí, na druhé straně ale také neprospívá. Chvíli na zvyknutí si vyžádají také tři displeje, nahrazující běžnou přístrojovou desku. Na vrcholu středu volantu je digitální otáčkoměr, šikmo nad ním na palubní desce centrální displej s rychloměrem a na středovém panelu Citroën umístil třetí, multifunkční displej, na němž se zobrazují údaje palubního počítače a audiosoustavy.
Po nastartování se ozve typický klapot motoru HDI. Dvoulitr, který stoosmatřiceti koňmi C4 pohání, ale po zahřátí ztichne a v kabině už na volnoběh není slyšet. C4 s ním umí velmi agilní rozjezdy stejně jako pomalé popojíždění v koloně, a to díky velmi dobře zvolené tuhosti spojkového pedálu. Řidič nemá pocit, jako by rozjížděl náklaďák, a zároveň po stu kilometrech nedostává křeče do lýtka. Auto se na městské silnici dokáže chovat velmi přesvědčivým způsobem. Přestože sedí na tvrdších tlumičích a podvozek je naladěný na ostřejší jízdu, výmoly na pražských offroadových drahách typu Čechův most zvládá velmi dobře. Ale tím pravým prostředím pro C4 jsou venkovské silnice s množstvím zatáček, klesání a horizontů, na nichž se řidič může pořádně vyřádit. Auto má precizní podvozek a na silnici sedí dokonale. V kombinaci s šestnáctipalcovými koly a obutím Michelin Pilot Exalto se nenechá ničím překvapit. ESP se sice ve verzi VTS dá trvale vypnout, ovšem nějaký výrazný vliv na jízdní vlastnosti to nemá. Podvozek a kvalitní pneumatiky zkrátka s vozem umožňují dělat věci, které by s méně precizním autem končily v nejbližším příkopu.
Dieselový hot-hatch má ještě jednu velmi atraktivní výhodu. Vybláznění na okresce totiž přijde poměrně levně. Zatímco benzinové motory o podobném výkonu si při hraničním způsobu jízdy řeknou až o sedmnáct či dvacet litrů paliva, ani při nejagresivnější jízdě se mi nepodařilo překročit hranici jedenácti litrů nafty na sto kilometrů. Navíc stačí jen se trochu zklidnit a C4 dokáže jezdit i za méně než pět litrů. Dlouhodobá spotřeba dosáhla za několik tisíc najetých kilometrů při kombinaci všech jízdních stylů zhruba osmi litrů na sto kilometrů, což je vzhledem k zaměření vozu velmi dobrá hodnota. Kromě skvělého motoru a podvozku má C4 také velmi přesnou a rychlou převodovku.
Cena, pohybující se kolem 760 tisíc v základní výbavě, se sice může zdát přehnaná, ovšem vzhledem k nejrůznějším zvýhodněním se reálně pohybuje zhruba o sto tisíc níž. Tomu odpovídá i pátá příčka v žebříčku prodejnosti automobilů v nižší střední třídě, C4 předstihly jen focus, megane, logan a golf.
klady:
Vynikající motor a podvozek
jízdní vlastnosti
Kvalitní interiér
nízká spotřeba
zápory:
horší výhled dozadu
Tabulka: Citroën C4 VTS HDI
Motor: řadový přeplňovaný vznětový čtyřválec 16V
Objem: 1997cm3
Maximální výkon: 100 kW (138 PS)
Převodovka: manuální šestistupňová
Nejvyšší rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 9/ 4,9 / 8(l/100 km)
Cena: 760 000 Kč, testovaný vůz 760 000 Kč