Menu Zavřít

Saša Blau: Čínské fejsbuky

21. 2. 2014
Autor: CC BY 2.0 Sinchen.Lin via Flickr

Ta situace se v Číně opakuje s železnou pravidelností. Potkám neznámého člověka, zapovídáme se, a když přijde čas loučení, dotyčný vyndá z kapsy svůj chytrý telefon a chce si mě přidat do přátel na některé ze sociálních sítí. A tím nemyslí Facebook ani Twitter.

Když jsem byl na zaostalém západě, většina lidí používala QQ. Tahle sociální síť s logem tučňáka je nejpoužívanější v celé Číně. Měsíčně ji využije neuvěřitelných 815 milionů uživatelů. Kdykoli si mě chtěl někdo přidat na QQ, musel jsem ho zklamat. Tahle síť je pro cizince, který neumí čínsky, trochu komplikovaná. Je populární i proto, že je v Číně už od roku 1999. „QQ nepoužívám, ale můžeme být přátelé na WeChatu,“ řeknu svému novému známému. O chvíli později už vedle sebe třeseme svými chytrými telefony, což je jeden ze způsobů, jak telefony propojí naše uživatelské účty.

WeChat neboli Weixin, jak mu říkají Číňané, je aplikace pro mobilní telefony vyvinutá před třemi lety. V podstatě jde o kopii veleúspěšné aplikace WhatsApp, která vznikla v roce 2009 v USA. WeChat umožňuje komunikaci pomocí krátkých textových nebo hlasových zpráv, sdílení fotografií a mnoho dalšího. Tyto sítě v Číně mimo jiné přivodily konec SMS zpráv. Všichni si píší přes QQ nebo WeChat, ke kterým jsou neustále připojení pomocí mobilního internetu. WeChat je zatím menší než QQ, měsíčně vykazuje 272 milionů aktivních účtů, ale na rozdíl od staršího QQ jeho uživatelská základna rychle roste. Obě vlastní čínský internetový gigant Tencent. Investiční holding sídlící v Šen-čenu je největší internetovou firmou v Asii, tržbami převyšuje Facebook o několik miliard. Ten je v Číně zakázaný, ale je možné se k němu připojit pomocí VPN.

Sina Weibo, neboli čínský Twitter

A když píšu o sociálních sítích v Číně, nelze nezmínit Sina Weibo neboli čínský Twitter. Platformu, která je mnohými považována za jedno z mála míst, kde Číňané otevřeně prezentují své názory, a která v nejlidnatější zemi světa tak trochu supluje roli svobodného tisku.

Zdá se, že Sina Weibo ztrácí popularitu. Podle státní firmy China Internet Network Information Center klesl počet uživatelů mikroblogovací sítě v loňském roce o devět procent z 308,6 milionu na 280,8 milionu uživatelů. S těmito čísly majitel Weibo, firma Sina Corp, sice nesouhlasí, ale zdá se, že doba se mění. Mladí lidé, pro něž je primární branou do internetu jejich mobilní telefon, používají „telefonovou“ aplikaci WeChat, nikoli Weibo, které bylo vyvinuto pro počítačové uživatele.


Čtěte také:

WT100

Facebook kupuje operátora WhatsApp. Celkem za 19 miliard dolarů

Jan Sedlák: Technologie – růst a obavy z budoucnosti

  • Našli jste v článku chybu?