Mitsubishi má v Evropě pomoci nová strategie
Po Mazdě a Nissanu, do kterých kapitálově vstoupili americký Ford a francouzský Renault, dostala nedávno další japonská automobilka západního partnera. Jde o Mitsubishi Motors, jejímž akcionářem se stal DaimlerChrysler s 37,3 procenta. Co se u značky od té doby změnilo? „Především marketingová strategie. V evropské centrále dnes pracují převážně Evropané, a proto je celková strategie daleko bližší evropskému naturelu. Začíná se to kromě jiného projevovat například na designu nových modelů,“ říká generální ředitel MMC Automobile ČR Jiří Nezval, jehož firma je už deset let dovozcem aut a příslušenství Mitsubishi, které kupuje od importéra vozů do zemí střední a východní Evropy - společnosti Wolfgang Denzel ve Vídni. Tam jsou také umístěny centrální sklady automobilů a náhradních dílů.
EURO: Osvědčily se automobilce změny v marketingu?
NEZVAL: Po dvou ne zcela úspěšných letech dochází u Mitsubishi k výraznému zlomu směrem k lepšímu, a to jak u počtu prodaných vozů, tak u hospodářských výsledků. Je dobré, že se změna projevuje i na českém trhu. Porovnáme-li výsledky prodejů prvních osmi měsíců letošního roku se stejným obdobím roku loňského, došlo k nárůstu prodejů o 48,1 procenta. Uvedený růst je o to významnější, že k němu dochází v době, kdy prodej osobních automobilů v České republice o 4,59 procenta poklesl.
Důvodů úspěchu je více. Prvním je, že našim zákazníkům nabízíme kvalitní a spolehlivé výrobky v dobré cenové úrovni. Druhým důvodem je, že po změně vlastnické struktury došlo i ke změně filozofie značky, zejména v oblasti marketingu.
EURO: Novou strategii má provázet ofenziva značky v Evropě. V čem bude spočívat? NEZVAL: Našim zákazníkům nabídneme v nejbližších pěti letech dvanáct zcela nových modelových řad. Hodně si slibujeme od úplně nových modelů ze stále žádanějšího segmentu na hranici malých vozů a nižší střední třídy, kde značka Mitsubishi, přinejmenším na evropském kontinentu, nebyla vůbec zastoupena. Přitom právě tato třída vozů představuje v České republice přibližně osmdesát procent prodeje.
EURO: Jakým způsobem řešíte logistiku v Česku, když jsou centrální sklady ve Vídni? NEZVAL: V současné době má Mitsubishi v České republice osmnáct dealerů a 22 prodejních i servisních míst. Centrální sklad je řešením, které se ukazuje jako optimální. Je totiž schopen pokrýt potřebu náhradních dílů asi z 97 procent. Náhradní díly obdrží každý servis až na výjimky do 24 hodin od objednání. Automobily je importér schopen dodat nejpozději do tří týdnů s výjimkou vozů, které nejsou skladem. Ty dodáváme o měsíc až dva později.
EURO: V Česku prodává Mitsubishi nejvíce off-roady. Proč? NEZVAL: Jsme značkou, která má v oblasti off-roadů dlouhou tradici a v nejtěžších terénních soutěžích vykazuje trvale výborné výsledky. Například v poslední nejznámější pouštní rallye Aras–Dakar obsadily vozy Mitsubishi prvních osm míst. Kromě kvality našich vozů je to asi hlavní příčinou toho, proč jsme v tomto segmentu tak úspěšní.