České firmy stále častěji využívají služeb sdílených automobilů. Pro společnosti to totiž mnohdy představuje nejlepší řešení, a to hlavně v případě, kdy jejich zaměstnanci auta potřebují spíše výjimečně. Díky carsharingu nemusí pořizovat vlastní flotilu drahých vozidel, což jim může podstatně ušetřit náklady.
Aktuální trend popisuje třeba ředitel českého zastoupení společnosti Anytime Carsharing Milan Beutl. „Pro firmy menší nebo střední velikosti je služba sdílených automobilů ideálním řešením. Mohou je flexibilně využívat, jen když je potřebují, a přesně v počtu, kolik jich potřebují. To je ideální řešení, když najednou firma shání více vozů nebo když nějaký automobil nenadále vypadne,“ zmínil Beutl.
Využíváte možnosti takzvaného carsharingu?
Další výhodou je podle něj třeba fakt, že firmy platí jen za čas, kdy auta skutečně využívají. Nemusí tedy řešit žádné fixní měsíční výdaje ani platit další poplatky spojené s provozem automobilů. Jednotlivé podniky navíc díky carsharingu získají i lepší přehled o nákladech na pracovní cesty svých zaměstnanců.
Firmy si půjčují i elektromobily
Rostoucí zájem zdejších firem o carsharing potvrzuje rovněž společnost HoppyGo. Zatímco dříve zajišťovaly okolo jedné desetiny jejích zakázek, nyní tento podíl narostl na zhruba 15 procent. „Evidujeme jak zvýšení poptávky po zapůjčení vozidel, tak i vyšší zájem o nabízení vozidel. Firmy si tímto způsobem snaží ponížit náklady na vozový park, nebo naopak obstarat vůz, který ve své flotile nemají, což se týká třeba elektromobilů,“ uvedla šéfka marketingu HoppyGo Radka Jenka Šubířová.
„Za rok 2023 byl podíl času rezervací pro firemní účely zhruba 12 procent, ale podíl na ujetých kilometrech dosáhl asi 22 procent,“ přidal se a pro Euro.cz popsal Michal Šimoník, ředitel společnosti Autonapůl.
Dle Šubířové je carsharing oblíbeným řešením také pro drobné podnikatele a živnostníky, kteří si přes něj zapůjčují vozy různých typů pro občasné pracovní výjezdy: „Čím dál více se objevují i rezervace, kdy zaměstnanec poptává vůz pro pracovní cestu, kterou však neevidujeme jako ‚firemní zápůjčku‘, protože nevyplní fakturační údaje na firmu.“ Že se jedná právě o zápůjčku k firemním účelům, se tak HoppyGo dozví jen na základě zprávy, již uživatel posílá majiteli vozu.
Speciální produkty a funkce
Nárůst zájmu o sdílená auta si jednotliví hráči na trhu vysvětlují různými způsoby. V Anytime Carsharing zmiňují třeba skutečnost, že to přináší výhody také zaměstnancům. Mnozí z nich si údajně pochvalují především snazší parkování, třeba v Praze lze totiž pronájem vozu ukončit kdekoli na modré či fialové zóně. Jiní pracovníci zase podle Beutla oceňují hlavně fakt, že se jedná o ekologičtější variantu přepravy.
Carsharingové společnosti se každopádně snaží aktuální trend ještě více posílit a pro firemní zákazníky už spustily mnoho funkcí, které jim mají celý proces ještě zjednodušit. „Za poslední rok lze zmínit například rychlejší registraci díky využití umělé inteligence nebo možnost otevření auta na dálku bez přítomnosti majitele. Kromě toho firmy oceňují také možnost odpočtu DPH,“ shrnula novinky Šubířová z HoppyGo.
V Anytime Carsharing pak nedávno vytvořili speciální produkt s názvem Anytime Business. „Je to služba vhodná pro všechny typy společností, a její pořízení je navíc velmi jednoduché. Firma má profil, kam přidá své zaměstnance, a následně dostává pravidelné výpisy služebních jízd. V nich vidí informace o všech jízdách, včetně vzdálenosti, času jízdy, ceny a řidiče,“ vysvětlil Beutl.
Pár novinek pro firemní zákazníky nachystala rovněž společnost Autonapůl. „Na produktu pro firmy teď spouštíme a připravujeme několik poptávaných vylepšení. Jedná se třeba o přehledné rozúčtování jízd po jednotlivých řidičích, nebo jednoduchou volbu účelu cesty, kde je možné zvolit buď služební, nebo soukromou cestu,“ uzavřel Šimoník.