Menu Zavřít

Se Slováky už obchodujeme v eurech

2. 12. 2008
Autor: Euro.cz

České a slovenské firmy mezi sebou již z větší části obchodují v eurech.

Po vstupu Slovenska do eurozóny tedy výraznější změny nepocítí. Čeští exportéři zatím pokles poptávky na slovenském trhu nezaznamenali.

Slovenské výrobní podniky a jejich čeští odběratelé se již naučili obchodovat v evropské měně. V eurech k nám již dodává například významná hutní společnost U.S. Steel Košice, bývalé VSŽ. „S mnohými českými zákazníky již obchodujeme v eurech,“ potvrzuje mediální manažerka Ĺubomíra Šoltésová. Tento hutní gigant se zhruba 15 tisíci zaměstnanci podporuje přechod ze slovenské koruny na euro, protože z dlouhodobého hlediska věří v pozitivní vliv na rozvoj ekonomiky. Koncern by uvítal stejnou měnu i v Česku. Pokud by byla eurozóna širší, nebyl by totiž obchod ovlivňován pohybem kurzových rozdílů.

My chceme taky!

Budějovický Budvar exportuje 50 procent své výroby a většinu zahraničních obchodů kromě USA a Kanady uskutečňuje v eurech. Se Slovenskem obchoduje v této měně už dva roky. „Spekulovat o výhodnějším kurzu české koruny ke slovenské v porovnání s eurem je zbytečné. Možná by byla slovenská koruna pro české obchodníky výhodnější, ale s jejím zrušením stejně nic nenaděláme,“ míní finanční ředitel Budvaru Petr Žáček. On i jeho kolega, výrobně-technický ředitel Josef Tolar tvrdí, že problematičtější je devizový kurz. „S tím se potýkají všichni exportéři. Silná koruna nemá se Slovenskem co dělat,“ uvádí Tolar.

„Vlastně Slovákům tiše závidíme. Rádi bychom měli také stabilnější podmínky pro podnikání. Navíc vidíme, jak silná koruna zbytečně potápí některé společnosti, takže i z toho důvodu fandíme slovenské cestě,“ říká ředitel Schenkeru Tomáš Holomoucký, podle něhož je spedice a logistika lakmusovým papírkem průmyslu. „Jsme jedni z prvních, kteří poznají, že se na trhu něco děje. A zdá se, že Česko je papežštější než papež a může nám ujet vlak,“ dodává k tahanicím o termín přijetí eura v Česku.

Holomoucký ví ze své profese dobře, jak reagovalo na nedávné zavedení eura Slovinsko, a tvrdí, že s novými podmínkami velice rychle vypořádalo, dokonce že přispělo k zvýšení pohody v podnikatelském prostředí. „Zavedení eura v žádném případě nezpůsobilo zvýšení cen za logistické služby. Naopak došlo ke zklidnění, zmizely spekulativní ceny, zavládla naprostá spokojenost,“ tvrdí o Slovinsku ředitel Schenkru.

Poptávka zatím neklesá

Výrobce pneumatik Matador Púchov obchoduje s partnery z Česka v českých korunách a u toho zůstane i po 1. lednu 2009. Loňská hodnota vývozu do České republiky přesáhla 800 milionů českých korun, v letošním roce vzhledem ke globální krizi předpokládá firma spíše mírný pokles poptávky. Hlavními odběrateli produkce jsou dceřiná obchodní společnost Pneubox ČR s dvaceti prodejnami a pneuservisy a Chára Sport. „Lokální měna nám umožňuje eliminovat případná kurzová rizika pro naši dceřinou společnost,“ vysvětluje ředitel pro marketing a prodej Miloš Radosa. Smlouvy na příští rok se teprve připravují, již teď je však jasné, že se příliš měnit nebudou.

Pomineme-li nákup ropy a plynu, je Slovensko hned po Německu naším nejvýznamnějším obchodním partnerem. Právě úzké obchodní vztahy pomáhají českým a slovenským firmám prozatím eliminovat dopady finanční krize.

„Obchodujeme dál, i když finanční krize se projevuje na snížení poptávky. Se Slovenskem to ale není tak hrozné,“ potvrzuje generální ředitel společnosti Kovosvit Libor Kuchař. Firma dodává na slovenský trh celou desetinu své produkce a zajišťuje svým partnerům i dodávky technologických postupů nebo výuku personálu.

Že je na slovenském trhu dostatečný zájem o české dodávky, potvrzuje i Pavel Kořán ze společnosti LAO, která se zabývá prodejem laserových a optických systémů. Slovensko označuje za perspektivní trh, který vstupem do eurozóny jen posílí svojí pozici. Odpadnou totiž náklady na kurzové zajištění a další administrativní a účetní náklady.

Cestovky v pohodě

bitcoin_skoleni

Podnikatelé v cestovním ruchu vidí v chystaném přijetí eura na Slovensku především výhody. Slibují si od něho zpřehlednění cen i zjednodušení administrativy. „Jelikož máme na Slovensku pobočku, znamená to pro nás především přechod na standardní evropskou měnu. Hodláme otevřít i pobočky v dalších evropských zemích a jednotná měna je v takovém případě neocenitelná výhoda,“ konstatuje například Stanislav Jukl ze společnosti Net Travel.cz.

A těžit z nové situace by podle některých lidí z oboru mohli nakonec i klienti cestovek. „Myslím si, že zavedení eura bude mít vliv na zlepšení služeb v turismu na Slovensku. Klienti si lépe srovnají ceny služeb v evropském kontextu a budou požadovat srovnatelné ceny jako v jiných destinacích. To možná povede po nějakou dobu ke snížení počtu turistů na Slovensku, ale v konečném výsledku na tom zákazník vydělá,“ konstatuje ředitelka cestovní kanceláře Za sluncem Jitka Ivanová.

  • Našli jste v článku chybu?