Opravdu v málokterém voze se sveze sedm lidí najednou Titulem "Auto roku" ověnčený, většinou ženské populace milovaný, ale pro podnikatele či početnější rodinu trochu těsný, to je model 307 Hatchback. Model Break je však svou velikostí a určením zcela něco jiného.
Opravdu v málokterém voze se sveze sedm lidí najednou
Titulem „Auto roku“ ověnčený, většinou ženské populace milovaný, ale pro podnikatele či početnější rodinu trochu těsný, to je model 307 Hatchback. Model Break je však svou velikostí a určením zcela něco jiného. Nějak takhle zněl úvod našeho testu třistasedmičky v provedení Break. Týden se sešel s týdnem a píši test na „Eswéčko“.
Od představení těchto dvou modelů uplynulo už pár měsíců, ale rozhodně není na škodu podívat se na Peugeot 307 SW trochu blíže. Náš týdeník je určen převážně podnikatelům, a tím pádem i náš pohled na auta je spíše podnikatelský. V případě třistasedmičky však není tato poznámka zcela na místě. Peugeot 307 SW byl již při návrhu svou koncepcí hodně blízký naší české představě o ideálním vozidle podnikatele. Třistasedmička v provedení SW nabízí bezpočet variant uspořádání interiéru vhodných například pro přepravu nadměrného nákladu, výlet s horskými koly anebo cestování s početnou rodinkou. Ale nepředbíhejme. Stejně jako u Breaku působí příď Eswéčka robustně a sdružené světlomety s čirou optikou dominují celé přední části. Pozvolna stoupající příď plynule navazuje na velké čelní okno a střechu, která se ve své druhé třetině opět mírně svažuje. Rovná boční linie pod spodní hranou oken pak dokonale podtrhuje celkovou eleganci a dynamiku vozu. Pohledu na záď vozidla dominují sdružené, červeně probarvené svítilny trojúhelníkového tvaru, do kterých v horní části mírně zasahuje okno pátých dveří s malým větrným štítkem s integrovaným třetím brzdovým světlem. Oproti Breaku tedy nic nového. Ovšem rozdílu si všimnete ve chvíli, kdy si stoupnete vedle Eswéčka na špičky. Místo obvyklého pohledu na dlouhý plechový díl střechy se objeví velké skleněné okno, které zakrývá více jak dvě třetiny plochy. To je jeden ze zásadních rozdílů mezi Breakem a SW. Ovšem největší překvapení přijde, když se posadíte za volant. Díky zmíněnému střešnímu oknu je uvnitř vozu neobvyklé světlo. Tady člověk teprve pochopí význam sloganu „prostor pro světlo“. Interiér nezapře svou příbuznost s Breakem a nebýt loketních opěrek a prosklené střechy, tak nepoznáte rozdíl. Tříramenný volant s airbagem má středně silný věnec a dobře se drží. Snad jen materiál, ze kterého je vyroben, by mohl být trochu poréznější. Testovaný model byl však vybaven klimatizací, a tak o zpocených dlaních nemůže být řeč. Plasty ve výplních dveří a palubní desce mají matný povrch a na omak jsou velice příjemné. S černými plasty a čalouněním sedadel skvěle kontrastují kovové, hliníkem eloxované rámečky klik dveří, hlavice řadicí páky, část středové konzole a čtyři kruhové rámečky na přístrojích. Asi největší rozdíl mezi Breakem a SW se nachází v zavazadlovém prostoru. Jsou to dvě složená sedadla, která se po odstranění vodorovné přepážky dají rozložit pouhým zatáhnutím za opěradlo a pojistku. Problém ovšem nastává ve chvíli, kdy se rozhodnete převést větší náklad. Sedadla nejsou bohužel zapuštěna do podlahy a tím pádem dost ubírají na objemu celého zavazadelníku. Nezbývalo nám než sedadla úplně sklopit na zadní stěnu opěradel v první řadě. Pak je prostor o dost větší, ale na převoz třeba nové televize to pořád nestačí. Ideální řešení je úplné vyjmutí sedadel, které je však také elegantně jednoduché. V tomto případě však nastává otázka, kam s vyjmutými sedadly. Doma v garáži to není problém, ale co třeba o víkendu na chalupě? Zvlášť když víte, že v týdnu bude třeba převést celou rodinu, včetně babičky s dědou, někam na návštěvu příbuzných. Největší zbraní Eswéčka je ovšem počet osob, které lze přepravit. Zmiňovaná sedadla, která nás tolik trápila při přepravě většího nákladu, ocení každý táta nebo máma velké rodiny. Po rozložení sedadel je možné převézt až sedm osob. O pohodlí dospělých cestujících na poslední řadě sedadel bych raději pomlčel. Ano vejdou se tak, i když je nasedání pro stokilového chlápka hodně komplikované, ale na delší cestování to není. Děti však budou sezení v poslední řadě doslova milovat. Hlavně proto, že je to něco neobvyklého a možnost dívat se přes zadní okno na kolem jedoucí auta není taky k zahození. Ježdění s Eswéčkem si doslova zamilujete. Nastavení podvozku bylo oproti Breaku tvrdší, což bylo ku prospěchu jízdy v zatáčkách. Nevím, jestli se tuhost odpružení odlišuje podle druhu karoserie, anebo podle motoru, ale naše Eswéčko bylo vybaveno dvoulitrovým benzinovým motorem s šestnáctiventilovou technikou, kdežto dříve testovaný Break měl diesel s technikou common-rail. Musím tedy říci, že chování Eswéčka je o dost jistější. Dvoulitrový motor má velice slušný zátah. Není to však žádný sportovec a výkon motoru je spíše vyladěn na pohodlné cestování. Když vám to ale nedá, je s Eswéčkem možné jezdit i dost tvrdě. Pak ale oceníte kotoučové brzdy na všech kolech, které se dobře dávkují a jejichž výkon plně odpovídá výkonu motoru. No a kdybyste to opravdu přehnali, jsou standardně namontovány přední, hlavové a postranní airbagy, ABS, REF, což je elektronický rozdělovač brzdných sil, nebo AFU - tedy podpora brždění v kritických situacích. To jsou však věci nepříjemné a doufejmě, že je nebudete nikdy potřebovat. Z příjemných věcí nabízí SW již ve standardu například centrální zamykání s vysokofrekvenčním dálkovým ovládáním s imobilizérem, dešťový senzor, palubní počítač, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední okna, tónovaná skla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, variabilní posilovač řízení, samočinná aktivace výstražných světel, automatická klimatizace, autorádio s CD přehrávačem, mlhové světlomety a další a další příjemné maličkosti. S Eswéčkem jsem najezdil 750 km v cestovním i sportovním tempu se spotřebou přes 10 litrů Naturalu na 100 km a elektrické zatahování střešního okna jsem vlastně ani nepotřeboval. Neustále jsem se díval do nebe a pozoroval, jak si sluneční paprsky razí cestu mezi zelenými listy stromů, někdy člověk při pohledu na tu krásu zapomene i na všední starosti a řízení. A o tom tohle auto je.
Hodnocení
Jízdní vlastnosti * Pohonná jednotka/ky Interiér *
Dílenské zpracování * Výbava *
Pohodlí
Cena
Celkem * Max. hodnocení
Technické parametry
Peogeot 307 SW Škoda Octavia Combi
2,0 16V 2,0 MPI Elegance
Motor Zážehový řadový čtyřválec Zážehový řadový čtyřválec
Zdvihový objem 1997 cm 3 1984 cm 3
Max. výkon 100 kW/6000 ot./min. 85 kW/5400 ot./min.
Točivý moment 190 Nm/4100 ot./min. 170 Nm/2400 ot./min.
0 - 100 km/h 9,8 s 11,2 s
Max. rychlost 200 km/h 199 km/h
Spotřeba - kombinovaná 8,3 l/100 km 8,1 l/100 km
Objem palivové nádrže 60 litrů 55 litrů
Objem zavazadlového prostoru 987/1952/2032 litrů 548/1512 litrů
Počet sedadel 2 + 3 + 2 2 + 3
Cena včetně DPH 641 500 Kč 579 000 Kč