Interaktivní vzdělávací hra na internetu slouží finančnímu vzdělávání Finanční skupina ING uvedla první interaktivní vzdělávací počítačovou hru "Cesta životem". Produkt se již stal pevnou součástí jejího internetového portálu.
Interaktivní vzdělávací hra na internetu slouží finančnímu vzdělávání
Finanční skupina ING uvedla první interaktivní vzdělávací počítačovou hru „Cesta životem“.
Produkt se již stal pevnou součástí jejího internetového portálu. Po otevření ING Oranžových domů v Praze a Brně, kde probíhají semináře pro veřejnost, je to další krok k dosažení cíle skupiny - stát se „finančním edukátorem“ číslo jedna. Zpřístupněním počítačové hry Cesta životem prostřednictvím internetu pokračuje finanční skupina ve své strategii edukativního přístupu ke klientům. Nastartovalo ji loňské otevření prvního klientského centra na pražském Smíchově. Nadnárodní skupina působí v ČR od roku 1991 a má zastoupení v 65 zemích světa. Patří k největším finančním institucím v Evropě. V ČR poskytuje služby v pojišťovnictví, bankovnictví a správě aktiv a má více než 400 tisíc klientů. Cílem zavádění podobných možností ze strany finanční skupiny však není pouze aktivní vzdělávání veřejnosti, ale i rozšiřování znalostí v elektronickém prostředí. Prvním krokem v realizaci strategie elektronického vzdělávání (e-learningu) je počítačová hra „Cesta životem“. Odráží koncepci finančního plánování, které je v praxi užívané při práci s klienty. Hra zájemcům nabízí možnost otestovat si vědomosti z oblasti finančnictví. Hráč je zábavnou formou seznámen se situacemi, jež ho mohou v životě potkat, a úskalími, která na něj číhají, není-li na tyto okamžiky dobře připraven. V „pohádkovém“ prostředí počítačové hry návštěvník mnohem snadněji pochopí přednosti a výhody koncepce osobního finančního plánování. Na vlastní „cestě životem“ si může vyzkoušet jak minimalizovat důsledky nepříznivých situací a jak se chránit proti riziku. Motivací pro hráče může být i výhra, která ho čeká na jejím konci. Dárkem je kalkulačka, která umožní spočítat všechny výhody při pořízení finančních produktů. V ýhru doručí poradce pro finanční plánování. Při navrhování hry se autoři řídili závěry marketingových výzkumů realizovaných formou skupinových diskuzí (tzv. Focus Groups). Další částí byly testy demo verze zástupců potenciálních klientů - uživatelů internetu, poradců pro finanční plánování a zaměstnanců ING. Tento výzkum byl proveden ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK. Podle výsledků se pak následně přizpůsobily charakteristiky hry požadavkům a potřebám potenciálních klientů. Šlo zejména o trvání hry, její grafickou podobu, obsahovou stránku a pochopení účelu hry.
Cíl a scénář hry
Cílem hry je poukázat na různé finanční potřeby v závislosti na okolnostech v životě člověka. Přijatelnou a srozumitelnou formou se zdůrazňuje potřeba finančního plánování, které jako jediné zaručí, aby každá životní situace byla zajištěna takovými finančními produkty, které člověk právě potřebuje. Cílem všech hráčů je dosáhnout pohodlného a klidného stáří. Do důchodu se ale dostane, jen pokud překoná cestu bez větší újmy, zodpoví dostatečný počet otázek a získá potřebný počet bodů. Na cestě se často dostává na rozcestí, kde musí volit směr - např. zaměstnání, vzdělání, svatba, nový dům, podnikání atd. Může ho potkat štěstí, ale i neštěstí. Pomocí „štěstí“ získává pojistku. Ta ho pak chrání v případě, že ho potká neštěstí, nemoc či dokonce smrt.
Vzdělávací efekt hry
Na základě výsledků setkání ve Focus Groups se autoři rozhodli pro pohádkový („fantasy“) styl počítačové hry. Je klientům nejbližší a zdá se nejvíce přitažlivý. Relativně náročnou tematiku finančnictví tak bylo možné prezentovat velmi přijatelnou a dokonce zábavnou formou. Otázky byly voleny tak, aby vystihovaly životní situace a zároveň se dotýkaly některého tématu z oblasti finančnictví, např. odpočtů z daní, typů životního pojištění, možností zajištění důchodu ve stáří apod. Po celou dobu hráče provází Rádce - virtuální postava symbolizující poradce pro finanční plánování. Jeho role je být hráči v každou chvíli na blízku a poradit mu, bude-li třeba.
Technologické charakteristiky
Pro hru „Cesta životem“ byla zvolena technologie FLASH v.5. Umožňuje vytvoření animované hry dostupné každému uživateli internetu, a je proto dominantní v oblasti internetových her, ale i v oblasti e-learningu (výuka on-line). Hra je koncipována tak, aby dokázala dlouhodobě podporovat vzdělávací aktivity finanční skupiny v oblasti finančního plánování s tím, že se může relativně snadno průběžně rozšiřovat a lokalizovat pro jiné země. Řešení hry je vysoce modulární a otevřené. Umožňuje na požádaní změnit její základní parametry, reakce a grafické objekty. Uživatel má možnost zvolit kvalitu zobrazení a animace podle rychlosti připojení a výkonu svého PC. Součástí „Cesty životem“ jsou takzvané minihry - malé, vysoce dynamické hry, které musí hráč sehrát, chce-li zvítězit ve hře se Smrtí. Koncept „Cesty životem“ umožňuje doplňovat minihry podle potřeby.
Z pravidel
Hra je zjednodušeným modelem života. Jeho průběh znázorňuje cesta, na které jsou rozcestí, překážky a nebezpečí a na níž čekají úkoly, štěstí, ale i neštěstí. Každý úsek cesty představuje životní situaci zaměstnání, lásku, svatbu, dítě, podnikání, nový dům a další situace. Ke vstupu do cíle potřebuje hráč nasbírat minimálně 500 bodů. Za správné vyřešení úkolu (otázky) se připisuje 100 bodů. Pokud hráče potká štěstí, může si vybrat mezi 100 body nebo pojistkou. Postihne-li ho neštěstí, odečte se nepojištěnému 200 bodů. Před katastrofou, která by hráče mohla připravit o všechno, ochrání dvě pojistky.