Menu Zavřít

SEAGRAM MÁ PATENT NA ZÁBAVU

9. 8. 2001
Autor: Euro.cz

S h o w b y z n y s

Římské „chléb a hry platí stále. Toho si je vědoma kanadská skupina Seagram, pod jejímiž křídly vzniká největší hudební vydavatelství světa - Universal Music Group (UMG) - spojením Seagramova Universal Music a nově koupeného nizozemského PolyGramu. Své naděje Seagram vkládá právě do hudby a do umění bavit svět, který má stále více volného času.

Podoba dnešního spotřebitele se od podoby konzumenta 60. a 70. let liší. Spotřební vymoženosti doby již má pod svou střechou, práce mu ubývá a množství volného času roste. Toho si je vědoma kanadská společnost Seagram. Hudba a volný čas jsou klíčovými sektory, na které se nyní montrealská společnost Seagram soustředí, protože je považuje za tahouny firemních výsledků pro nejbližší roky, zatímco u filmového průmyslu se spokojí s potenciálním zlepšením výkonnosti.

Motorem Seagramu se tak stává jednak Universal Music Group, jehož součástí je od prosince nadnárodní vydavatelství PolyGram, jež dříve patřilo nizozemskému Philipsu - k dokonalému propojení PolyGramu a Universal Music by mělo dojít do dvou let. Hrubý zisk UMG by měl ve fiskálním roce končícím letos v červnu vzrůst o 20 procent na 850 milionů dolarů. A Universal Recreation Group (URG), jehož hrubé zisky z tématických zábavních parků by se v příštích pěti letech podle analytiků měly z loňských 150 milionů USD dokonce ztrojnásobit, a to za přispění nových Ostrovů dobrodružství, které otevře skupina letos v květnu, a nového Universal Studios v Japonsku, kde Seagram přestřihne slavnostní pásku v roce 2001.

Universal Music Group bude jasnou jedničkou hudebního průmyslu, která ovládne 23 procent světového trhu a čtvrtinu trhu ve Spojených státech. Konkurenci nemá v Evropě, Americe, Austrálii a ani v Asii, bez započtení Japonska, kde bude UMG alespoň silnou dvojkou. Specializuje se na vše kolem hudby, tedy na výrobu, marketing, prodej a distribuci hudebních nahrávek prostřednictvím svých poboček a joint ventures v 59 zemích světa. UMG se kromě vydavatelské činnosti věnuje pořádání koncertů a jiných veřejných zábavních akcí.

Posloucháte UMG

Koncern UMG, jehož pokrytí trhu nemá obdoby, uspokojí náročného i masového posluchače. Nabízí vše od klasiky přes jazz až po rock a pop a vykřikuje, že se stane hlavním hudebním vydavatelstvím příštího tisíciletí. Opřít se může o smlouvy s umělci jako je Bryan Adams, Andrea Bocelli, Bon Jovi, The Cranberries, Sheryl Crowová, Guns N Roses, Al Jarreau, Elton John, Joan Osborneová, Luciano Pavarotti, Sting, U2, Stevie Wonder a na národních trzích o výhradní zastoupení slavných hvězd. Namátkou jen v Itálii zastupuje Zucchera, ve Francii Vanessu Paradisovou nebo Johnyho Hallydaye. Skupina prodává pod svou značkou rovněž slavná alba skupin Abba, Aerosmith, dále Louise Armstronga, Erica Claptona, Elly Fitzgeraldové nebo Jimiho Hendrixe. V klasice ovládá dokonce 40 procent světového obratu za přispění Deutsche Grammophon, Philips a Decca Records, které Seagramovu Universalu patří.

„Nový Universal Music Group, který bude lídrem trhu každého světového regionu, povedou nejlepší manažeři Universalu a PolyGramu… Sloučení těchto dvou společností představuje výjimečnou příležitost vytvořit organizaci s výbornou pozicí a ziskovým růstem. UMG bude flexibilní organizací, založenou na regionálním podnikatelském duchu světového management týmu, slibuje ředitel UMG Doug Morris.

Strategický nákup u Philipse

O PolyGram je zájem. Seagramu se v něm podařilo získat největší sousto, japonskému elektrotechnickému koncernu Matsushita se na konci prosince povedlo koupit osmiprocentní podíl v PolyGramu za 840 milionů dolarů. Hlavní slovo má však při 75procentním podílu v PolyGramu zábavní gigant Seagram, jehož tržby by mohly letos dosáhnout pěti miliard a obratu šestnáct miliard dolarů a který byl ochoten se zadlužit a prodat některé nápojové značky, aby za PolyGram mohl Philipsu zaplatit dohodnutých 10,2 miliardy dolarů. Zbývající čtvrtinu akcií má kanadská skupina v úmyslu získat na veřejném trhu, takže osmiprocentní vstup Matsushity do PolyGramu byl lišáckým a pravděpodobně dobře promyšleným kouskem. V řeči Matsushity se jedná o posílení pozice na hudebním trhu. Mimo to vlastní Matsushita osmiprocentní podíl i ve filmových Universal Studios patřících Seagramu.

Ze spojení Universalu a PolyGramu, které bude ukončeno se vším všudy ve fiskálním roce 2001, si Seagram slibuje roční úsporu nákladů ve výši 300 milionů dolarů, i když dvou třetin výše úspor by měl dosáhnout již o rok dříve. Sloučení však přinese ztrátu asi tří tisíc pracovních míst, dotkne se tedy přibližně pětiny zaměstnanců sloučených firem Universal a PolyGram. Seagram hodlá navíc v příštích dvou letech pročistit své divize o méně strategické sektory, z jejichž prodeje by mohl získat až miliardu dolarů. O společnostech nebo jejich částech, které budou nabídnuty k prodeji, se spíše spekuluje. Mohlo by jít o podíl v Loews Cineplex Entertainment, možná o určité části nápojové skupiny Spirits & Wine Group a pravděpodobně i části PolyGram Filmed Entertainment. Zisky z těchto prodejů by mohly zahojit nahromaděné dluhy Seagramu z koupě PolyGramu a nákladného rozšiřování zábavních parků.

Loňské výsledky fiskálního roku do června 1998 byly silně zasaženy hospodářskou a měnovou krizí jihovýchodní Asie. Příjmy Seagramu klesly na 11,2 miliardy z předchozích 11,8 miliardy USD, ale ve fiskálním roce do června 1999 se podle firemních odhadů bez zahrnutí nákladů na koupi PolyGramu zvýší. V nápojích se příjmy letos zvýší asi jen mírným tempem. Seagram přitom vlastní například Absolut vodku a skotskou whisky Chivas.

K budoucnosti firmy se analytici zatím neměli dost času vyjádřit. Teprve v prosinci totiž výkonní zástupci Seagramu, kterému velí Edgar Bronfman junior, sdělili bližší podrobnosti o plánech společnosti, jež se za poslední tři roky přerodila do hudebního a nápojového gigantu. Skupina známá svými likéry a alkoholickými i nealko nápoji prodala například vloni v srpnu divizi džusů Tropicana za více než tři miliardy dolarů v hotovosti společnosti PepsiCo, a doplnila si tím peněženku vyprázdněnou koupí PolyGramu. Vloni navíc prodala akcie filmového studia Time Warner a o rok předtím postoupila knižní vydavatelství Putnam Berkley Group. Zbavila se rovněž filmotéky Polygramu.

„Naše firmy jsou silné, prohlásil Edgar Bronfman junior, výkonný ředitel a prezident Seagramu. „Růstové vyhlídky jsou reálné a okamžitě dosažitelné, tažené hudební a zábavně-rekreační divizí, uvedl. Firma si navíc slibuje rok co rok lepší výkonnost. Tato ujištění na Wall Street uvítali růstem cen akcií Seagramu. Filmová divize Seagramu ve výsledcích mírně zaostává, protože v poslední době nevyprodukovala žádný z kasovních trháků. Bronfman si nicméně nezoufá a věří, že studia znovu natrefí na dobrou konstelaci scénáře, režiséra, herců.

UMG na českém trhu

MMF24

Universal Music Group se zastoupením ve 48 zemích světa bude mít na českém trhu 24procentní podíl a stane se rovněž u nás dominantním hudebním vydavatelstvím. V listopadu koupil PolyGram české vydavatelství B&M Music, založené v roce 1993 se zaměřením na rockovou hudbu. Nově získaná značka bude doplňovat folkové a country vydavatelství Venkow Records, jehož je PolyGram Czechia majoritním vlastníkem. Mezi českými a slovenskými interprety populární hudby, kteří patří do stáje UMG, jsou Lenka Filipová, Pavol Habera, Hana Hegerová, Ivan Hlas, Chaozz, Chinaski, Ivan Král, Robert Křesťan a Druhá tráva, Lucie, Lunetic, Wabi Daněk, Wanastowi Vjecy, Žalman, Miroslav Žbirka a další.

Přechodem společnosti pod jinou značku by se nemělo její zaměření změnit. „Budeme se profilovat podobně jako dosavadní PolyGram, uvedl Tomáš Filip, ředitel české pobočky Universal Music. K 1. dubnu jeho firma převezme repertoár původního Universalu, který doposud distribuovala společnost BMG.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).