Kategorii menších kombíků obohatil v půli června Seat Ibiza ST, který bude konkurovat Škodě Fabia Combi, Renaultu Clio Grandtour a Peugeotu 207 SW. Týdeník Profit jej získal jako první v Česku pro redakční test.
Autor: Seat
Ibiza první generace byla vyrobena v první polovině 80. let v době, kdy španělská automobilka Seat procházela obdobím nelehké transformace. Přechodně znárodněná firma hledala novou identitu a výrobní strategii. Vedle smlouvy o výrobní spolupráci uzavřené v září 1982 s koncernem Volkswagen se právě Ibiza stala základním kamenem nového rozvoje značky.
Nejnovější verze s označením ST (Sport Tourer) měla českou národní premiéru v polovině června v pražských Stodůlkách. Kombi dlouhé 4227 milimetrů se zavazadlovým prostorem o objemu 430/1164 litrů a nabídkou šesti motorů bude útočit na zákazníky cenou, která začíná na lákavých 234 900 korunách s DPH. Jaký je vůz v praxi?
TECHNICKÉ ÚDAJE |
model - Seat Ibiza ST typ vozu - pětidveřové kombi motor - benzinový čtyřválec objem válců - 1,4 litru max. výkon - 63 kilowattů max. rychlost - 177 km/hod zrychlení 0-100 km/hod - 12,4 s spotřeba - 5,9 l/100 km kufr - 430 litrů cena s DPH - 262 900 Kč |
Vyzkoušeli jsme verzi poháněnou benzinovým agregátem 1,4 litru. Předek našeho auta se nelišil od dobře známých tvarů hatchbacku, záď přetvarovaná do kombíku byla novinkou. Prodloužené auto neztratilo nic z jižanského šarmu, můžeme říci, že i dlouhá verze Ibizy je sexy. Ocenili jsme velkorysejší tvarování zadních dveří než u sedanu, nastupování dozadu bylo komfortní. Zavazadlový prostor nabízí v základním uspořádání 430 litrů, při nakládání kufrů je příjemná jeho nízko položená nakládací hrana.
Jízda s autem byla v podstatě stejná jako s krátkou Ibizou. Vždyť oba vozy mají shodné podvozky. Kombík má delší zadní převis, ale nic mu to neubralo na stabilitě. Sportovně dimenzovaný podvozek seděl perfektně i v zatáčkách. Pravdou ale je, že naše „jednačtyřka“ jej příliš neprověřila ve vysokých rychlostech. Agregát byl sice úsporný, ale měl poněkud usedlý projev a dlouhé rozjezdy. K dynamické jízdě doporučujeme spíše zážehový čtyřválec 1.2 TSI, který se do seatu montuje pouze v silnější verzi s výkonem 77 kW.
Výsledek testu: Ibiza ve verzi kombi se jízdními vlastnostmi neliší od krátké varianty, zdobí ji velký kufr s nízkou nakládací hranou. Pro její koupi hovoří startovní cena pod čtvrt milionem korun, za niž dříve nebylo možné na kombíka vůbec pomýšlet. Ve výbavě je možné za tyto peníze počítat s čelními a bočními airbagy, ABS, autorádiem, dálkově ovládaným centrálním zamykáním a elektricky ovládanými okny v předních dveřích.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ |
Seat Ibiza ST je malý levný kombík, který je využitelný pro občasné převážení nákladů. Vejde se do něj až 1164 litrů nákladu a může táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1200 kilogramů. Podle našeho názoru je hezčí než Škoda Fabia Combi, ale má o něco menší kufr. |