MOHUTNÁ SCHOPNOST PLYNULÉ AKCELERACE SE SKRÝVÁ V SEATU TOLEDO POHÁNĚNÉM DIESELOVÝM AGREGÁTEM 1.9TDI, VYLADĚNÝM NA VÝKON 96KW. JEDINÉ, ČÍM TENHLE ŠVIHÁK SILNIC ZMÍNĚNÝ MOTOR PROZRAZUJE, JSOU ČERVENÁ PÍSMENA TDI NA ZÁDI.
Chybějící kombi verze mu bere na užitku, ale přidává na prestiži
Elegantní sedan ze střední třídy má v nabídce celkem devět motorizací, ovšem ne ní možné ho objednat ve verzi kombi. Vnější linie jsou díky uhlazenosti a konzervativnosti především v okolí čelní masky elegantní a pozoruhodně nadčasové. Minimálně se totiž mění jak znak uprostřed charakteristické mřížky chladiče, tak i vybrání v čelním spoileru. Interiér je i ve vybavenějších verzích sice velmi kvalitně dílensky zpracován, ale zato dost strohý. Převládají černé a šedé odstíny. Nastavitelný volant má příjemně silný věnec, přístrojová deska je logicky přehledná. Velmi dobře srovnané jsou i ovladače klimatizace a audia na středové konzoli. Potahy skvěle bočně vodicích sedadel jsou laděné také do „trvanlivějších“ barev. Příjemná do ruky je hlavice řadicí páky, která u nejsilnějších dieselů nabízí milovníkům razantní jízdy tiché potěšení z pohledu na symboliku převodových stupňů, včetně toho šestého. Jízdní vlastnosti má Toledo už historicky vynikající, ačkoli je posazeno na o stupínek tvrději naladěném podvozku než srovnatelné vozy. Tato vlastnost mu propůjčuje neobyčejnou jistotu v ostrých zatáčkách, kde zcela odolává náklonům, avšak daní za to je dobře registrovatelný přechod přes nerovnosti. Tím ovšem není míněno, že by tvrdé naladění způsobovalo nějaké problémy. Skutečným zážitkem jsou nejvyšší rychlosti: plynulost, s jakou automobil jede, vy volává podezření na „předbíhání“ tachometru. Přesně mottu současné reklamy „Auto emocion“ odpovídá řadový čtyřválec 1.9TDI s výkonem 96kW (130k) a s kroutícím momentem 310Nm. Schopnost velmi razantně akcelerovat od 1900 otáček za minutu je úžasná a pro řidiče, který do takto vybaveného Toleda usedne poprvé, bude zpočátku i nepříjemně překvapivá. Hned první převodový stupeň totiž donutí auto náhle „vystartovat“. Spotřeba je u Toleda s dynamickým naftovým motorem hodně proměnná záležitost. Zatímco klidná, i když svižná, jízda bez problému udrží spotřebu na pětilitrové uzdě, razantní jízda může znamenat i devítilitrový nárok. Seat Toledo je pozoruhodný vůz s velmi dobrými jízdními vlastnostmi, jehož základní modely začínají na opravdu rozumných cenách.
+ KLADY
* konzervativní vnější design
* přijatelná cena
* jízdní stabilita
* velmi vitální diesely
- ZÁPORY
* růst spotřeby při razantní jízdě
* strohost interiéru
* chybějící kombi verze
* vysoká pojistka
Zvláštní pozornost zaslouží monumentální zátah motoru 1.9
96 kW při dosažení otáček kolem 1900/min.
TECHNICKÉ PARAMETRY A CENA
Seat Toledo 1,9 TDI
Obsah motoru 1897 ccm
Počet válců 4
Max. výkon 96 kW
Točivý moment 310 Nm
Maximální rychlost 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 9,9 s
Převodovka 6 manuální
Spotřeba ve městě 7,0 l/100 km
Spotřeba na dálnici 4,3 l/100 km
Spotřeba průměrná 5,2 l/100 km
Provozní hmotnost 1382 kg
Délka 4439 mm
Šířka 1742 mm
Výška 1436 mm
Zavazadlový prostor 500/830 dm3
Objem nádrže 55 l
Cena 649 900 Kč
JAK NA DPH?
Stovky potenciálních zájemců o Seat Toledo velmi litují, že není možné obdržet vůz ve verzi kombi, a tím získat i možnost nákupu vozu s odpočtem daně. O to větší škoda to je, že Toledo má velmi silné motorizace, které by snákladem neměly problém. Na druhou stranu není model morálně znehodnocován jeho užíváním i mimo „bílé límečky“.
NA CO TO AUTO JE?
Automobil jako Toledo přesně vystihuje společenskou úroveň dobře situovaného manažera nebo prosperujícího podnikatele, který ale na svůj úspěch ze skromnosti nechce upozorňovat příliš výstředním modelem. Seat je spolehlivý, vynikající i na delší cesty, nabízí vysokou úroveň bezpečnosti a na jedno natankování ujede i tisíc kilometrů. Jaké lepší střední služební auto byste hledali?