Menu Zavřít

SEČTENO PODTRŽENO

7. 8. 2001
Autor: Euro.cz

K o m e n t á ř

Rok 1999 by mohl být obdobím konsolidace automobilového průmyslu, ale s největší pravděpodobností nebude.

Na jedné straně jsou důvody k dobré prognóze. V Evropě dosud odbyt roste: má letos šanci překročit asi o šest procent loňskou úroveň. Severoamerická ekonomika byla po většinu roku rovněž úspěšná a prodej aut na trhu USA a Kanady producenty aut uspokojoval. Dokonce i v Japonsku postiženém recesí automobilky Honda a Toyota díky nízkému kursu jenu dosahovaly letos rekordních zisků. To, že prodeje v Jihovýchodní Asii a Jižní Koreji klesají a trhy v Jižní Americe jsou nervózní, by až tolik vadit nemuselo. Vždyť tyto regiony znamenají pro světové výrobce motorových vozidel jen malý odbytový objem: přes tři čtvrtiny všech nových vozů se stále ještě prodává ve Spojených státech, v Evropě a v Japonsku, a navíc jsou tam i vyráběny.

Přesto se ale konsolidace ve světovém automobilovém průmyslu asi konat nebude, a to ani příští rok a patrně ani dva další. Proč? Americké i evropské automobilové trhy, které dosud prosperují, už pravděpodobně překročily své cyklické vrcholy a prodej na nich už příští rok asi pokračovat nebude. Japonská poptávka je nadále slabá, protože tamní spotřebitelé jsou v očekávaní ekonomického růstu opatrní. A odbyt ve zbytku Asie se rovněž v nejbližší době zlepšovat nebude. Z toho vyplývá, že světový prodej motorových vozidel se v roce 1999 sníží podle mnohých prognóz o dalších osm procent, a bude pravděpodobně nejnižší za posledních deset let. Dokonce ani nejúspěšnější výrobci prý nemohou počítat příští rok s růstem odbytu.

CIF24

Sečteno a podtrženo - kdo tedy může z této situace vyjít bez úhony a kdo bude v souboji na trhu vítězem? Na to je jednoznačná odpověď. Těmi šťastnějšími zřejmě budou ti největší. Po léta světovému automobilovému průmyslu dominovalo jen několik velkých společností. Čtyřmi hlavními byly po celou uplynulou dekádu General Motors, Ford, Toyota a Volkswagen. Letos se k nim přidala nová společnost (po fúzi) DaimlerChrysler s roční produkcí 4 miliony vozů. K dalším obrům odvětví patří automobilky Fiat, Nissan, Honda, Renault a Mitsubishi - každá z nich v letošním roce vyrobí 1,7 až 3 miliony vozů. Mnohem zranitelnější je další devatenáctka takzvaných nezávislých výrobců osobních a nákladních aut, z nichž mnoho se dostalo do potíží. Jsou mezi nimi i firmy zvučných značek. Společnosti jako BMW, Suzuki a Isuzu či Daewoo.

Je tedy nabíledni, že nové fúze, či přesněji nová převzetí, odvětví neminou. Transakce budou bezpochyby prezentovány jako koupě slabého silnějším. Avšak existuje i jiné vysvětlení. Bohatí získají za své peníze často i to, co by sami nikdy nevybudovali.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).