PRAHA (oh) – Až na pět miliard dolarů ročně se vyšplhají ztráty výrobců informačních technologií z prodeje IT zboží na šedém trhu, tedy značkových výrobků, jež neprocházejí autorizovanými distribučními kanály nebo jsou dovezené do země bez vědomí výrobce. Vyplývá to ze studie společnosti KPMG. Někteří odborníci jsou toho názoru, že je šedý trh pro IT výrobce nebezpečnější než černý trh, kde prochází kradené či nelegálně kopírované zboží.
Na šedém trhu zákazníci často až po koupi zjistí, že výrobek je zastaralý, bez záruky nebo bez servisní podpory, přitom transakce vzbuzuje dojem standardního nákupu značkového zboží, pověst výrobce u zákazníků a investorů pak může být poškozena. Přes 86 procent dotázaných výrobců například uvádí zkušenost s případy nepodložených nároků zákazníků na slevu, nebo dokonce nedodání zlevněných výrobků. Přitom téměř 60 procent respondentů studie odhadlo, že na šedém trhu nakonec zaplatilo stejnou cenu, jako stojí výrobky pocházející z autorizované prodejny. Podle KPMG prochází každoročně šedým trhem zboží v hodnotě kolem 40 miliard dolarů.
Sloupcové diagramy:
Servery s náskokem
(nejčastěji kupované produkty na šedém trhu)
Servery 67 %
Síťové produkty 11 %
Servisní díly 6 %
Náplně do tiskáren 6 %
Starší produkty 6 %
Pramen: KPMG
Bojí se
(faktory, kterých se výrobci na šedém trhu nejvíce strachují)
Záruka 60 %
Technická podpora 20 %
Kvalita zákaznického servisu 20 %
Pramen: KPMG