Hospodářská komora V Česku nejsou vytvořeny podmínky, které by podnikatele motivovaly k další činnosti. Hospodářská komora ČR (HK) proto požaduje, aby byla naplněna vládou deklarovaná podpora podnikání a zejména v těchto oblastech bylo dosaženo nápravy:
Hospodářská komora V Česku nejsou vytvořeny podmínky, které by podnikatele motivovaly k další činnosti. Hospodářská komora ČR (HK) proto požaduje, aby byla naplněna vládou deklarovaná podpora podnikání a zejména v těchto oblastech bylo dosaženo nápravy:
1. Zjednodušení právního prostředí
Právní prostředí pro podnikání je nepřehledné a zahlcené složitými právními normami. Množství zákonů mající vliv na různé oblasti podnikání se blíží třem stovkám. Především pro malé a střední podnikání to představuje vážný problém. Přesto není vyvíjena dostatečná snaha o nápravu tohoto stavu. Zjednodušeny by měly být nejprve základní normy určující podmínky pro podnikání, následně by měla být provedena revize navazující legislativy.
2. Odstranění daňové progrese
Daňové zatížení tuzemských firem a jejich náklady na práci patří k nejvyšším v Evropě. Tato skutečnost má negativní dopad především na konkurenceschopnost českých podnikatelů v rámci jednotného evropského trhu, negativně ovlivňuje rozvoj ekonomiky. HK proto požaduje snížení daňové zátěže, odstranění daňové progrese a snížení odvodů.
3. Zlepšení exekutivní role státu Nepřehlednost právních norem a předpisů představuje závažný problém především pro malé a střední podniky. Právě tato kategorie firem je při kontrolách prováděných institucemi státní správy poškozována tím, že nemá dostatečné kapacity pro sledování změn a aplikování platné legislativy. V Česku chybí metodika kontrol příslušných institucí. Tímto návrhem se zabývá Hospodářská rada vlády, zároveň proběhla jednání s příslušnými ministry. Metodiky kontrol by měly být aplikovány v co nejkratším čase. 4. Převedení zodpovědnosti na podnikatelskou samosprávu
Skutečné potřeby podnikatelů sleduje HK prostřednictvím regionální a oborové sítě. Vytvořená síť kontaktních míst pracuje již téměř dva roky. Tato jediná legitimní podnikatelská samospráva v Česku by měla po vzoru podnikatelských samospráv ostatních evropských zemí postupně sejmout ze státu zodpovědnost za servis poskytovaný především malému a střednímu podnikání.
5. Moderní zákoník práce
Vytvoření nového zákoníku práce mělo podle očekávání podnikatelské veřejnosti přinést posílení smluvní volnosti pracovně-právních vztahů. Toto očekávání však předložený návrh nesplnil. Navíc jde o normu koncipovanou velmi složitě, nepřehledně, obsahující řadu nesrozumitelných ustanovení, anebo ustanovení, která připouštějí možnost různého výkladu. Proto považujeme za nezbytné, aby text byl přepracován nejen z hlediska formálního, ale zejména z hlediska koncepčního.
6. Odstranění byrokracie
S přehnanou byrokratickou zátěží se setkává podnikatel při běžné činnosti, stejně jako ji musí překonat podnikatel začínající. Podnikatelská samospráva proto ocenila, že se i přes mnoha měsíční průtahy oproti původnímu harmonogramu začal realizovat projekt jednotných registračních míst, která by tento problém alespoň částečně řešila. Podle HK by zde ale svoji úlohu měla sehrát i kontaktní místa projektu InMP, a to formou podatelen, tedy sehrát prostředníka mezi podnikatelem a živnostenským úřadem.
7. Zohledňovat potřeby podnikatelů v dalších oblastech
Vliv na podnikatelské prostředí má samozřejmě řada dalších faktorů. Podceňovány by neměly být žádné z nich. Jedná se především o rozvoj infrastruktury, podporu inovací, výzkumu a vývoje, zpružnění trhu práce. Těmito i dalšími vlivy a jejich dopady na ekonomiku České republiky se zabývá Strategie hospodářského růstu. Podnikatelská samospráva doporučuje, aby v rámci cílů tohoto rozsáhlého materiálu byly vybrány priority a vytyčeny milníky jejich realizace. Zároveň je nutné zajistit financování naplňování těchto cílů.
Tuto část připravuje Hospodářská komora ČR