Dopravci tvrdí, že množství sazeb jim výrazně ztíží podnikání
Přestože by zavedení mýtného v Česku nemělo postihnout dopravce, ale spíš firmy, pro které vozí zboží, do diskuse ohledně sazeb zatím aktivně vstupují výhradně přepravní společnosti. Dodavatelé také nejsou nadšeni. Považují mýtné za další druh daně, který promítnou do cen zboží - ostatně proto se také mluví o zvýšení inflace kvůli mýtnému až o jeden procentní bod. Dodavatelé nicméně spoléhají také na Smithovu neviditelnou ruku trhu. Jinak řečeno, doufají, že se jim mýtné nebude účtovat v plné míře. Že prostě dopravci v rámci konkurenčního boje sníží marže a zahrnou část mýtného do svých nákladů.
Tři sazby v šuplíku.
Deník Právo 15. srpna informoval, že ministerstvo dopravy ustoupilo dopravcům a plánovaných sedm sazeb zjednoduší na tři. Ministerstvo informaci dementovalo s tím, že na původním návrhu se nic nemění. Pravda je však složitější. Ministerstvo opravdu firmám ustupovat nehodlá a kvůli tomu, aby kamiony nemohly dálnice rentabilně objíždět, připraví původně plánovaných sedm druhů sazeb. Ty také půjdou na schválení do vlády. V záloze však je spočítána i druhá varianta s pouhými třemi sazbami, aby byla rychle po ruce, pokud by kabinet první návrh zamítl. Jak týdeníku EURO sdělil jeden z úředníků ministerstva, který se mýtným zabývá, záleží jen na ministrech, zda se lobbistickému tlaku dopravců podvolí. V obou případech nicméně stát počítá s výnosem z mýtného ve výši 8,5 miliardy korun. Ministerstvo je tedy připraveno. Ne tak dopravci, ale například ani Státní fond dopravní infrastruktury.
Plány váznou.
Šéf fondu financujícího rekonstrukce českých silnic a dálnic Pavel Švagr měl při vyjednávání o rozpočtu na příští rok těžkou pozici. Nakonec se však ukázalo, že dálnice mají stejnou prioritu jako například rodičovské příspěvky, a fond má pro příští rok slíben dostatek peněz. Přesto v jeho kalkulaci plánovaný čistý výnos z mýtného zdaleka nedosahuje avizovaných 8,5 miliardy korun. „Pro příští rok počítáme s příjmy z mýtného jen ve výši 2,5 miliardy korun,“ řekl Švagr týdeníku EURO. Jak dodal, tuto konzervativní variantu fond přijal do doby, než vláda odsouhlasí výši sazeb a jejich rozsah. Záležet bude samozřejmě také na tom, kdy se celý systém včetně zpoplatnění silnic první třídy dostaví. V potaz je rovněž nutné brát nepříliš zmiňovaný fakt, že mýtné neznamená pouze výnosy, ale také náklady přes dvacet miliard korun pro firmu Kapsch, která systém staví. S mnohem výraznějšími problémy než Švagr se potýkají dopravní firmy. „Velké řetězce plánují své dopravní náklady dlouhodobě dopředu. My jim však nemůžeme říct, kolik zaplatí, neboť to sami nevíme,“ řekl týdeníku EURO provozní ředitel společnosti Schenker Petr Rožek. Mýtné přitom může přepravné zdražit až o 30 procent. Firmy navíc zatím nevědí, zda Kapsch stihne do konce první poloviny příštího roku zpoplatnit i silnice první třídy.
Různé počty.
Objektivně však je hlavní starostí firem komplikovaný sazebník mýtného. Šéf odboru pozemních komunikací na ministerstvu dopravy Jiří Nouza tvrdí, že podle speciální kalkulačky si dopravci budou moci spočítat, kolik by firmy měly za přepravu zboží zaplatit. Někteří dopravci se však domnívají, že systém je zbytečně komplikovaný. ,,Výše průměrné sazby je odvozena od intenzity přepravního proudu a od objízdného potenciálu. Ministerstvo dopravy, jak vidno, považuje možnost objíždění za jediné ekonomické kritérium pro stanovení sazeb mýta. To je dle mého názoru naprosto špatný pohled a svědčí to o nepochopení úředníků, možná i politiků při zadání, k čemu má mýto vlastně sloužit,“ uvedl jednatel logistické společnosti Bohemia Cargo Jan Kučera. Jak dodal, kromě sedmi základních sazeb budou mít dopravci starosti i se zlevněním nočního provozu kamionů. „Mimo pochopitelného třídění dle emisní třídy a počtu náprav se navrhuje ještě denní a noční sazba. Dovede si někdo představit, jak správně dopředu zkalkulovat mýto pro kamion jedoucí z Děčína do Zlína, který poveze zásilky s postupnou vykládkou na třech místech?“ namítá Kučera. Možnost, jak dospět k dohodě, respektované všemi dopravci, prý ale existuje. Bývá zmiňován příklad Rakouska. Průměrnou sazbu tam pomocí složitých výpočtů kalkulovala odborná autorita. Univerzitní profesoři přišli s mechanismem, jak přepočítávat mýtné na sazby za kilogram zásilky, aby nedocházelo k tomu, že speditéři budou mýtným maskovat zvyšování cen. „My bychom doporučili jako takovou autoritu například akademiky z Vysoké školy ekonomické,“ dodal Rožek. Podle ministerstva je ale kontrola už teď dostatečná - když si dopravci do zákona prosadili, že při fakturaci se musí od sebe oddělit částka mýtného a cena za dopravu. Zkrátka kamion jedoucí z Děčína do Zlína nenechá ještě dlouho v klidu spát mnoho podnikatelů…