Menu Zavřít

Šéf Iveco Czech Republic: stát by se měl postarat o podporu hromadné dopravy

7. 4. 2009
Autor: Euro.cz

Společnost Iveco Czech Republic v letošním roce vyrobí méně autobusů než loni. „Stát by měl výrobce autobusů podpořit například zrušením mýtného pro nové autobusy,“ říká Daniel Patka.

Daniel Patka, generální ředitel Iveco Czech Republic

Autor: Profit - Jakub Stadler

bitcoin_skoleni

Výroba autobusů dlouho odolávala problémům v automobilovém průmyslu. Platí to i nadále? Je jasné, že v roce 2009 z důvodu poklesu poptávky, která je důsledkem světové finanční a ekonomické krize, vyrobíme méně autobusů než loni. To má za následek snížení počtu zejména agenturních zaměstnanců. V posledních letech jsme přitom každoročně zaznamenávali procentuálně dvojciferný nárůst počtu vyráběných autobusů ve Vysokém Mýtě a v minulém roce jsme vyrobili rekordních 3020 autobusů. Co způsobuje, že se původní optimistické předpoklady nenaplňují? Zatím se nepotvrzuje domněnka, že by krize přesunula cestující z aut do autobusů. Naopak s propouštěním se počet lidí, kteří každý den jezdí do práce, mírně snižuje. Nejvíce je asi postižen sektor turistické dopravy, v městské dopravě se krize zatím neprojevuje. Jaká opatření mohou poptávku opět oživit? Pro naše zákazníky je zásadním problémem přístup k financování. Veškerá opatření, která povedou k snadnějšímu získávání peněz, jsou přínosem. Z dlouhodobějšího hlediska je pro nás problémem nestabilní česká měna a uvítali bychom přijetí eura v krátké době. Lze podpořit obnovu vozového parku autobusů, který je nadmíru zastaralý? Vláda by měla přicházet s iniciativami, které posílí atraktivitu hromadné dopravy. Nástrojů si dovedu představit řadu. Například limitovat maximální stáří autobusů na linkách objednávaných kraji na určitou hranici nebo zvýhodnit autobusy splňující nejpřísnější emisní limity třeba zrušením mýtného. Autobusy vyráběné v současné době jsou výrazně bezpečnější a šetrnější k životnímu prostředí než autobusy staré například 15 let. Kolik je vůbec zapotřebí vyměnit autobusů? V České republice je registrováno 3500 autobusů starších 15 let. Tyto autobusy nejvíce znečišťují ovzduší, jejich motory odpovídají pouze emisním normám Euro 1 a Euro 0. Radikální obměna je u nás hudbou daleké budoucnosti. Na jaké trhy se zaměřujete? Exportujeme více než 90 procent produkce, protože několikanásobně převyšuje roční počet registrací všech značek v Česku. Dalším důvodem je to, že zajišťujeme výrobu zejména meziměstských autobusů pro všechny trhy mateřské společnosti Irisbus Iveco. Jaká teritoria jsou v současné situaci perspektivní? Vedle ČR směřují autobusy z Vysokého Mýta do Francie, na Slovensko a dále do Itálie, Německa, Dánska, Rumunska, Polska nebo Ruska. Loni jsme dodali vozidla zákazníkům z téměř třiceti zemí. Největšími odběrateli autobusů jsou velké, často nadnárodní dopravní společnosti, které objednávají ročně více než 100 autobusů. Mohou se u společnosti se zahraničním vlastníkem vůbec prosadit místní dodavatelé? Z hlediska počtu položek nakupujeme přibližně dvě třetiny v České republice. Od českých dodavatelů odebíráme plastové a obráběné díly, okna s ventilacemi nebo informační elektronické systémy. Z hlediska obratu je to však obráceně, protože nejdražší součásti, jako jsou motory, převodovky či nápravy, nakupujeme v zahraničí. Hlavním kritériem je kvalita, následuje cena. Donedávna bylo téměř nemožné sehnat řadu dělnických profesí. Jaká je situace nyní?**

V minulém roce jsme měli velké problémy zejména se získáváním svářečů. V současné době tento problém neexistuje.

  • Našli jste v článku chybu?