Menu Zavřít

Sehnal se vrací

7. 4. 2006
Autor: Euro.cz

Miliardář chce koupený ústav zaměřit na retail

Jen půl roku stál mimo pojišťovnictví bývalý vlastník České podnikatelské pojišťovny (ČPP) Pavel Sehnal (42). Společnost Capital Management Company (CMC), stoprocentně vlastněná jeho SP Group, která byla do loňska akcionářem ČPP, na konci března podepsala smlouvu o koupi sta procent Pojišťovny Slavia. „Transakce ještě není zcela dokončena, zbývá převést peníze a akcie,“ řekl na počátku dubna týdeníku EURO Pavel Sehnal. Hodnota transakce dosáhla maximálně několika set milionů korun. Slavia je sice v tuzemsku tradiční pojišťovací značkou z dob Rakouska-Uherska, její novodobá nástupkyně vzniklá v polovině devadesátých let ale doposud neměla štěstí na vlastníky a působila jen v okrajových segmentech trhu. Příliš optimisticky nevypadá ani pohled do výsledků hospodaření minulých let.

Vydělal dvakrát více, než se čekalo.

Proč se Pavel Sehnal vrací do pojišťovnictví? Vždyť od roku 2003 měla jím vlastněná ČPP ministerstvem financí nařízený ozdravný plán, a na podzim 2004 jí kvůli jeho neplnění dokonce hrozila nucená správa. Sehnalovo působení v ČPP bylo ale nakonec velmi úspěšné a ziskové. Tržní cenu ČPP odhadovali zasvěcení před loňským prodejem Kooperativě na maximálně 1,2 miliardy korun, nakonec ale Kooperativa zaplatila za osmou největší tuzemskou pojišťovnu přibližně dvě miliardy korun. „My jsme se dohodli, že cenu nezveřejníme, ale nejste kilometry daleko od pravdy,“ komentoval loni dvoumiliardový odhad šéf Kooperativy Vladimír Mráz v Hospodářských novinách. ČPP vyrostla hlavně díky liberalizaci trhu s povinným ručením před šesti lety. Auta si u ní díky výrazně nižším cenám oproti konkurenci pojistilo více než půl milionu lidí a firem. Podobně výhodnými sazbami lákala firma klienty i na pojištění domácností a z plnění pojistek po povodních v roce 2002 plynuly také její následné ekonomické problémy.

Míří na fyzické osoby.

Strategii rozkročení a pojišťování fyzických osob by Sehnal rád zopakoval i ve Slavii, která se doposud soustřeďovala především na pojišťování firem. „V nejbližším období bude Slavia pokračovat v pojišťování průmyslu, v krátkém časovém horizontu by měla na trh uvést nové produkty v oblasti pojišťování občanů, staveb a domácností. Letošní povodně prokázaly, že riziko živelních pohrom je vysoké a v důsledku změn v ekosystému bude do budoucnosti spíše vzrůstat. Myslím, že se již občané dostatečně poučili a rozhodnou se krýt riziko ztrát nikoli z vlastních úspor, ale z kvalitního pojištění,“ tvrdí. Bude to mít těžké. Úspěch ČPP v oblasti akvizice privátních klientů dnes již nelze zopakovat, trh je rozdělen. jeho jedinou šancí je zaujmout „pojišťovací brokery a připravovat produkty podle jejich požadavků. To je snad jediná mezera na trhu, ve které lze výrazně vyrůst“, komentoval Sehnalův vstup do Pojišťovny Slavia zdroj obeznámený s transakcí.

Doplácela na povodně.

Nevelká Pojišťovna Slavia působí na tuzemském trhu od roku 1994 a se svou slavnou prvorepublikovou předchůdkyní nemá kromě jména nic společného. Vlastníkem akcií pojišťovny byla finanční skupina Slavia, do které patří také další společnosti mající v názvu Slavia - IT firma Slavia Data, úklidová firma, cestovní kancelář a další, sídlící na stejné adrese v Praze 6 v Bubenči. Pojišťovna v roce 2004 vydělala milion, o rok dříve 22 milionů korun. V roce 2002, kdy její hospodaření zasáhly povodně, vykázala ztrátu třinácti milionů korun. Tragický dopad do bilance pojišťovny měly povodně už v roce 1997, kdy měla odčinit škody v celkové výši sto milionů korun, které měla jen zhruba ze šedesáti procent zajištěné. Všechny předchozí ztráty vedly k postupnému zvyšování základního jmění až na vzhledem k velikosti poměrně vysokých 225 milionů korun. „Vlastníky Slavie jsou firmy z holdingu Slavia Group, který byl personálně spřízněn s nechvalně proslulou finanční skupinou Tercier. Tu prošetřovala policie kvůli podezření, že na začátku minulého roku zmizela i s několika miliardami korun od svých drobných podílníků,“ napsala o vlastnících Slavie v roce 1998 MF Dnes. K žádnému obvinění a soudu někdejších představitelů Tercieru ale nedošlo a všechna oznámení byla postupně odložena.

Sehnalovo impérium Firma - Funkce

  • Total Brokers předseda představenstva
  • AAA BYTY.CZ předseda představenstva
  • Obchodní tiskárny předseda představenstva
  • AAAINDUSTRY.CZ předseda představenstva
  • Capital Management Company předseda představenstva
  • Elektroporcelán Louny předseda představenstva
  • Burzovní společnost pro kapitálový trh předseda představenstva
  • SP Group předseda představenstva
  • Podnikatelská Komunální předseda představenstva
  • GREENVALE člen představenstva
  • TIVERTON člen představenstva
  • Jihočeské tiskárny předseda dozorčí rady
  • Obchodní tiskárny Hořovice člen dozorčí rady
  • L U C K Y T I P jednatel

Je to dobrá značka Pavel Sehnal věří v povědomost o slavné předchůdkyni

EURO: Proč jste se rozhodl koupit pojišťovnu Slavia? SEHNAL: Slavia je jednou z nejsilnějších značek, které se na českém pojistném trhu vyskytují. Prvorepubliková instituce tohoto jména se pyšnila řadou skvostných budov v centru Prahy, pojišťováním těch nejvýznamnějších firem, obytných domů měšťanů i průmyslníků. Slavia byla synonymem pro všechny druhy životních a občanských pojistek. Právě z těchto důvodů padla volba při rozhodování o koupi finanční instituce právě na tuto značku.
Po velmi úspěšném projektu s Českou podnikatelskou pojišťovnou, kterou jsem s několika lidmi založil v roce 1995 a prodal v roce 2005 s celkově 760 tisíci klientů, obratem bezmála čtyři miliardy korun a více než stem poboček, jsme se rozhodli připravit další projekty v oblasti pojišťovnictví. Dnes provozujeme pojišťovací makléřskou společnost Total Brokers, která se čtyřiceti pobočkami nabízí veškeré druhy pojistek, hypotečního finančnictví, penzijního připojištění a další služby. Tato společnost je jakýmsi maloobchodním řetězcem pro finanční instituce. Takovéto prodejní modely jsou velmi rozšířené ve Velké Británii a v současnosti se prosazují v mnoha dalších zemích kvůli nízkým nákladům prodeje a v důsledku toho i kvůli nízkým prodejním cenám produktů konečným zákazníkům.

EURO: Které jsou podle vás silné a slabé stránky koupené instituce? Co s ní plánujete dělat? SEHNAL: Slavia má velikou příležitost zaujmout zákazníky novými produkty, které ještě na trhu nejsou dostatečně známy. Tvorba nového produktu a jeho zavedení do prodeje u velkých pojišťoven trvá roky. Pojišťovny podobné Slavii mají mnohem adaptabilnější vnitřní prostředí a mohou se stát na trhu nositeli pokrokových produktů. V pojišťovně Slavii cítíme silný vnitřní potenciál, který dosud nebyl zcela využit. To je současně silnou i slabou stránkou, záleží na tom, zda pohlížíme do minulosti nebo do budoucnosti.

MMF24

EURO: Chcete být „velkoobchodní pojišťovnou“? SEHNAL: Ve vztahu k velkým pojistným celkům, například souborům elektráren či chemických provozů, předpokládáme zapojení Slavie do pojistných konsorcií. Stalo se již pravidlem, že se pojišťovny o tato velká rizika rozdělí, a tím snižují dopad jednotlivé škody do svého hospodaření. Významnou úlohu v těchto případech sehrávají nadnárodní zajišťovny, které část pojistného rizika převedou do zahraničí. Připravujeme proto zajímavé programy s těmito zajišťovnami a jejich makléři.

EURO: Plánujete ještě další akvizice ve finančním sektoru? SEHAL: Finanční skupina SP Group je v současnosti činná v oboru pojišťovnictví, tak financí a obchodování s cennými papíry. Dále v oblasti řízení průmyslových podniků, vlastníme jeden z největších obalových a tiskárenských koncernů v Evropě, OTK Group, zahrnující tři výrobní společnosti v Česku, obchodní zastoupení v Německu a nyní budujeme výrobní závod v Rumunsku. Před rokem jsme zahájili aktivitu v oblasti nemovitostí. Pro naši realitní kancelář AAABYTY.CZ stavíme i v rámci vlastního developmentu vlastní byty. Finanční sektor je velmi zajímavý možností rychlého růstu, a proto nevylučujeme možnost dalších projektů v tomto sektoru. Bude záležet na nových příležitostech.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).