Stavebnictví Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) eviduje vícepráce řádově za zhruba 19 miliard korun.
Valná část z nich ještě nebyla dodavatelům proplacena. Tyto změny oproti původnímu projektu, které vznikly během výstavby, se nastřádaly na stavbách silnic a dálnic zhruba během posledních pěti let.
„Změny během výstavby, zvlášť u velkých projektů, přinášejí někdy náklady navíc, ale také úspory. Pro nás je důležité, že úspory činí 13 miliard,“ vysvětluje ředitel ŘSD Jan Kubiš.
ŘSD nicméně musí 19-miliardový balík faktur nějak vyřešit. Část nároků firem ŘSD odmítne proplatit a rozhodne soud. „Ještě nemáme všechny posudky. Známe ale už dílčí stavby, u kterých nebudeme akceptovat ani korunu z toho, co si zhotovitel nárokuje. Na jedné stavbě jde například o 200 milionů,“ dodává Kubiš.
Některé práce si ŘSD ani neobjednalo. Jiné nejsou v souladu se zákonem po formální stránce nebo nesplnily podmínky pro zadání v jednacím řízení bez uveřejnění.
Státní investor přestal proplácet náklady na vícepráce, když je začal třídit do sedmi kategorií, aby bylo zřejmé, z jakých důvodů vznikly. Sedmá kategorie znamená, že změny jsou v rozporu se zákonem a ŘSD je nemůže zaplatit bez rizika trestního stíhání. Ve stavební branži kolují zvěsti, že obávaných „sedmiček“ bude za více než tři miliardy korun.