Menu Zavřít

SEKLO SE TO

27. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Dattelkabel opravuje přetíženou síť

Pět set korun měsíčně za rychlý internet, tři sta pro studenty a zdarma pro invalidy. Tak zněla atraktivní nabídka společnosti Dattelkabel. Skvělé ceny ale zabily skvělý projekt – síť zkolabovala. Po více než ročním testování a pěti letech příprav loni v říjnu firma Dattelkabel spustila novou službu: internet po síti kabelové televize. Zajímavý produkt Mistral využívá k přenosu dat a připojení k internetu rozvody kabelové televize, na kterých Dattelkabel doposud poskytoval službu Manet (klasická kabelová nabídka televizních programů). Představitelé společnosti si zprvu nebyli jisti, zda o internet po kabelech bude dostatečný zájem. V tom smyslu lze chápat i tehdejší vyjádření jejích představitelů. „Dosavadní výše projeveného zájmu potenciálních zákazníků je pro Dattelkabel uspokojivou hodnotou, uvedla zástupkyně společnosti Veronika Lamperová po spuštění Mistralu loni na podzim. Seklo to se zákazníkem. Na nezájem ze strany zákazníků si Dattelkabel skutečně nemohl stěžovat. Heslo Internet dostupný všem se však nakonec paradoxně obrátilo proti samotnému poskytovateli. Na konci března letošního roku překročil počet uživatelů kritickou hodnotu a síť se zhroutila. Došlo tak k doslovnému naplnění reklamního sloganu firmy, který zdobí její webovou stránku: „Až se dozvíte, za kolik je u nás internet, tak to s vámi sekne. Co se vlastně stalo? Původně společnost koncipovala službu tak, že zákazník neplatil za čas, po který je připojen k internetu, nýbrž za objem skutečně přenášených dat. Na serveru Dattelkabelu si každý surfer mohl kdykoliv zjistit, kolik dat již v daném měsíci odebral a kolik dělá jeho internetová útrata. Tato forma poplatků ale nebyla pro většinu zákazníků dostatečně atraktivní alternativou k telefonickému připojení modemem. Při rozhodování zákazníka asi nepřitahovala prvotní investice ve výši zhruba deseti tisíc korun. V polovině března ale firma podala zákazníkům pomocnou ruku a umožnila platit za internet velmi nízký měsíční paušál. Zákazníci nelenili a nabízenou ruku bez milosti utrhli. „Jsme v současnosti těžce přetížení. To je ale samozřejmé. Když nabízíte připojení k internetu za měsíční paušál pět set korun, není se čemu divit, říká vedoucí oddělení marketingové komunikace společnosti Dattelkabel Šárka Bíglová. Tvrdí, že v současné době technici usilovně předělávají takzvaný bridge, takže by koncem května měly být sítě posílené tak, aby všechny služby opět fungovaly. Mrtvý brouk. Vše by se dalo pochopit. Společnost neodhadla správně technické možnosti sítě a nečekala takový zájem. Zarážející je ale spíše vztah Dattelkabelu k jeho zákazníkům po kolapsu. Nespokojení uživatelé se o zahlcení kapacity sítě mohli dozvědět z webové stránky Dattelkabelu. Na tu se ale prozatím musí připojit klasickým způsobem přes modem a telefonní linku. Kabelové totiž zatím nemají k dispozici. Musí jim tedy stačit následující zpráva. „Vážení a milí zákazníci, obrovský zájem o službu Mistral, kdy každý den přibývá více než dvacet nových uživatelů, přesáhl možnosti instalované technologie. Abychom zajistili potřebnou kvalitu poskytovaných služeb, musíme celý systém podstatně rozšířit. Předpokládáme, že nezbytné práce potrvají tři až čtyři týdny a po jejich dokončení budou naše služby opět na úrovni, kterou zákazníkovi garantujeme. Ze stejných důvodů jsme se rozhodli po celou tuto dobu pozastavit nové instalace, avšak i nadále registrujeme další zájemce o službu Mistral, praví tiskové prohlášení Dattelkabelu. Hlasy zklamaných zákazníků lze mezitím zaznamenat například na stránkách internetového deníku Neviditelný pes. Jan Kovanic se v několika článcích dělí o své zkušenosti s připojením na internet pomocí produktu Mistral. „Žádná technická podpora není, telefonické spojení neexistuje a váš požadavek předají hostesky technikům. Ti nenadále zatelefonují a vybafnou na vás, zda sedíte u PC. Pokud nesedíte, máte smůlu. Již vám nezavolají, píše 2. května. Do dnešního dne Kovanicovi internet nechodí, a proto radí uživatelům Mistralu, aby si ještě rozmysleli, zda prodají svůj starý modem. Autorovi ale docházejí i názory uživatelů, kteří jsou se službami Dattelkabelu plně spokojeni. Na kvalitu služeb společnosti si stěžuje Petr Hloušek. „Jsem klientem Dattelkabelu a stále jsem (asi nemístný) optimista. Mistral mi spíše nefunguje, než funguje. Chybovost je katastrofální. Koncem dubna mi přestal Mistral chodit úplně, tvrdí. Hloušek se pak pokoušel přesvědčit nevěřící techniky firmy, že mu internet skutečně nefunguje. Po jejich návštěvě se však stav zhoršuje a v současnosti už Hlouškovi chodí jen elektronická pošta. Bude lépe. Internetové připojení přes rozvody kabelové televize přitom oproti telefonickému nabízí mnoho výhod. Jedinou podmínkou pro žadatele služby je být tím šťastlivcem, který bydlí ve čtvrti, v níž kabelové přípojky existují. U Dattelkabelu jde zhruba o padesát tisíc uživatelů, což v praxi znamená asi třicet procent hlavního města. Žadatel musí vlastnit počítač s operačním systémem Windows 3.1 a výše, zbytek si může u Dattelkabelu pronajmout či koupit. K připojení na síť je totiž ještě třeba kabelový modem NetGame, síťová karta a propojovací kabel mezi ní a modemem. Pak už by společnost měla zaručit připojení na internet garantovanou rychlostí 64 kilobitů za vteřinu. Jen pro srovnání: obvyklé připojení přes telefonní linku, takzvaný Dial–Up, se pohybuje mezi 28,8 až 33,6 kilobitu za vteřinu. Modemy NetGame ale díky sdílenému kanálu umožňují při nižším provozu stahovat data mnohem rychleji. Speciální modem není z nejlevnějších. Zákazníka přijde na necelých osm tisíc korun. K tomu si zájemce ale musí přičíst 1999 korun za aktivaci. Obě investice lze rozložit do dvanácti měsíčních splátek. Navíc Dattelkabel nabízí zákazníkům i možnost měsíčního pronájmu modemu (219 korun). Aktivační poplatek zahrnuje kromě přípojky a připojení modemu i konfiguraci počítače pro síť a 10 MB schránku na e–mail. Pokud se tedy technikům Dattelkabelu podaří překonat technické obtíže a posílit síť, budou mít jeho uživatelé k dispozici slíbené výhody, tedy stabilní připojení bez výpadků 24 hodin denně.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).