Menu Zavřít

Senioři zatím stojí stranou zájmu velké části společnosti

14. 2. 2011
Autor: profit

Na Linky seniorů se senioři mohou obracet, nejen když se ocitnou v krizové situaci, ale i když se jen cítí osaměle nebo když si chtějí s někým popovídat, říká Jiří Šuchman, předseda správní rady Nadace O2.

Foto: O2

Nadace O2 iniciovala průlomový projekt zaměřený na minimalizaci šikany. Jste spokojeni s jeho výsledky?

Jsme rádi, že se nám podařilo otevřít veřejnou diskusi nad tímto tématem, které bylo dlouho tabu. Díky této diskusi si řada škol a učitelů teprve připustila, že šikana se u nich na škole může vyskytnout a projevili zájem o vzdělávání. Všechny školy, které prošly naším dlouhodobým vzdělávacím programem, které realizuje sdružení Aisis, dokázaly v dlouhodobém horizontu snížit výskyt šikany. Ale zejména získaly informace o tom, co to vlastně je šikana, jaká stádia má, jaká nastavit pravidla a preventivní opatření a jak se žáky o šikaně hovořit. Nicméně problematika šikany je rozhodně běh na dlouhou trať. Je nutné, aby školy neustále pracovaly na systematickém vzdělávání učitelů a budování zdravých vztahů na školách.

Proč jste si vybrali jako jedno z témat, které podporujete, právě šikanu?

Téma nám bylo blízké, protože šikana je problémem komunikace a vztahů. Posláním naší nadace je od samého počátku pomáhat zlepšovat komunikační problémy dětí a mladých lidí, vzhledem k tomu, že Nadace O2 je firemní nadací telekomunikační společnosti Telefónica O2. Bylo to téma, které doposud nikdo systémově neřešil a přitom učitelé již v té době byli na poplach, protože se se šikanou setkávali ve svých třídách a vůbec nevěděli, co s tím. I opakované průzkumy potvrzovaly alarmující výskyt šikany na školách.

Po Lince bezpečí pro děti jste podpořili také Linku seniorů. Jak je využívána?

Senioři stále zůstávají stranou zájmu a podpory široké veřejnosti, a to bylo jedním z důvodů, proč jsme Linku seniorů začali podporovat. Chtěli jsme, aby senioři měli možnost zdarma využívat stejnou službu, jakou poskytuje Linka bezpečí dětem v krizi. Úloha Linky seniorů je však poněkud jiná, senioři se na ni mohou obracet nejen když se ocitnou v krizové situaci, ale např. i když se jen cítí osaměle nebo když si chtějí s někým popovídat. Často se svěřují s tématy jako je ztráta partnera, přechod do důchodu, řeší otázky spojené se zdravím, s úbytkem sil, obavy z konečnosti, ale také s věcmi právního charakteru jako je například dědictví. Za osm let jejího fungování využilo Linku již přes 70 tisíc seniorů či osob, které o seniory pečují.V poslední době vnímáme nárůst mezigeneračního neporozumění. Proto jsme v minulém roce realizovali ve spolupráci s Elpida Plus, o.p.s. osvětovou kampaň Mluvme o stáří – www.mluvmeostari.cz, ve které poukazujeme na mezigenerační dialog. Konflikt mezi generacemi je často i médii mylně interpretován a zúžen na konflikt mezi mladistvými a seniory. Ale mladí lidé mívají často větší problémy v komunikaci se svými rodiči než třeba prarodiči. Proto je potřeba mezigenerační dialog vnímat šířeji, jako dialog mezi mladými lidmi a všemi ostatními generacemi, tedy třeba i třicátníky.

Řada firemních nadací po nástupu ekonomické krize dostala od mateřských firem menší příspěvky než v minulých letech. Domníváte se, že se příspěvky po ústupu krize opět zvýší? Neobáváte se toho, že by krize nemohla být začátkem dlouhodobě nižší podpory filantropie ze strany firem?

Bude to hodně záležet i na samotných neziskových organizacích, jaké projekty a smysluplná partnerství dokáží firmám nabídnout, aby byla spolupráce přínosná pro obě strany, např. aby nabídly zapojení zaměstnanců a zákazníků firmy. Telefónica O2 v roce 2011 naopak výrazně navýší rozpočet na sociální aktivity. Představíme nový ambiciózní program Think Big, který nabídne mladým lidem finanční prostředky a podporu při realizaci jejich nápadů a projektů na pomoc svému okolí. Mladí lidé mají spoustu překvapivých nových nápadů, které my dospělí již nedokážeme najít. K jejich realizaci potřebují důvěru a podporu společnosti a té se jim nedostává. To bychom chtěli změnit. Do toho ambiciózního projektu investuje Telefónica O2 téměř 50 milionů korun a v roce 2011 podpoří až 150 projektů mladých lidí.

Speciál: Finanční nadace

Nadace ČEZ

Nadace ČEZ: Aby na hřištích nehrozily úrazy

Bohdana Horáčková: Téměř každý desátý úraz se dětem stane na hřišti

Nadace OKD

Nadace OKD: Aby děti nezůstaly na ulici

Blanka Novotná: Na Ostravsku je živobytí těžší, proto pomáháme

Nadace J&T

Nadační fond J&T: Útočiště pro ženy ohrožené násilím

Marie Oktábcová: Na nákup drahých zdravotnických přístrojů stát nestačí

Nadace Proměny

Nadace Proměny: Vrací do měst krásné parky

Gabriela Navrátilová: Péče o veřejné prostory je v Česku stále opomíjená

Nadace Vodafone

Nadace Vodafone: Senioři nemusí skončit v ústavu

Inga Kaškelyte: Pro neziskovky chtějí pracovat stovky manažerů

Nadace České spořitelny

Aby drogy neznamenaly konec

ČS: Naše nejstarší charitativní spolupráce trvá již od roku 1988

bitcoin_skoleni

Nadace Preciosa: Aby české sklo zůstalo krásné

Ivo Schötta: Tvůrčí a výtvarná činnost dětí je nám blízká

  • Našli jste v článku chybu?