Na Linky seniorů se senioři mohou obracet, nejen když se ocitnou v krizové situaci, ale i když se jen cítí osaměle nebo když si chtějí s někým popovídat, říká Jiří Šuchman, předseda správní rady Nadace O2.
Foto: O2
Nadace O2 iniciovala průlomový projekt zaměřený na minimalizaci šikany. Jste spokojeni s jeho výsledky?
Jsme rádi, že se nám podařilo otevřít veřejnou diskusi nad tímto tématem, které bylo dlouho tabu. Díky této diskusi si řada škol a učitelů teprve připustila, že šikana se u nich na škole může vyskytnout a projevili zájem o vzdělávání. Všechny školy, které prošly naším dlouhodobým vzdělávacím programem, které realizuje sdružení Aisis, dokázaly v dlouhodobém horizontu snížit výskyt šikany. Ale zejména získaly informace o tom, co to vlastně je šikana, jaká stádia má, jaká nastavit pravidla a preventivní opatření a jak se žáky o šikaně hovořit. Nicméně problematika šikany je rozhodně běh na dlouhou trať. Je nutné, aby školy neustále pracovaly na systematickém vzdělávání učitelů a budování zdravých vztahů na školách.
Proč jste si vybrali jako jedno z témat, které podporujete, právě šikanu?
Téma nám bylo blízké, protože šikana je problémem komunikace a vztahů. Posláním naší nadace je od samého počátku pomáhat zlepšovat komunikační problémy dětí a mladých lidí, vzhledem k tomu, že Nadace O2 je firemní nadací telekomunikační společnosti Telefónica O2. Bylo to téma, které doposud nikdo systémově neřešil a přitom učitelé již v té době byli na poplach, protože se se šikanou setkávali ve svých třídách a vůbec nevěděli, co s tím. I opakované průzkumy potvrzovaly alarmující výskyt šikany na školách.
Po Lince bezpečí pro děti jste podpořili také Linku seniorů. Jak je využívána?
Senioři stále zůstávají stranou zájmu a podpory široké veřejnosti, a to bylo jedním z důvodů, proč jsme Linku seniorů začali podporovat. Chtěli jsme, aby senioři měli možnost zdarma využívat stejnou službu, jakou poskytuje Linka bezpečí dětem v krizi. Úloha Linky seniorů je však poněkud jiná, senioři se na ni mohou obracet nejen když se ocitnou v krizové situaci, ale např. i když se jen cítí osaměle nebo když si chtějí s někým popovídat. Často se svěřují s tématy jako je ztráta partnera, přechod do důchodu, řeší otázky spojené se zdravím, s úbytkem sil, obavy z konečnosti, ale také s věcmi právního charakteru jako je například dědictví. Za osm let jejího fungování využilo Linku již přes 70 tisíc seniorů či osob, které o seniory pečují.V poslední době vnímáme nárůst mezigeneračního neporozumění. Proto jsme v minulém roce realizovali ve spolupráci s Elpida Plus, o.p.s. osvětovou kampaň Mluvme o stáří – www.mluvmeostari.cz, ve které poukazujeme na mezigenerační dialog. Konflikt mezi generacemi je často i médii mylně interpretován a zúžen na konflikt mezi mladistvými a seniory. Ale mladí lidé mívají často větší problémy v komunikaci se svými rodiči než třeba prarodiči. Proto je potřeba mezigenerační dialog vnímat šířeji, jako dialog mezi mladými lidmi a všemi ostatními generacemi, tedy třeba i třicátníky.
Řada firemních nadací po nástupu ekonomické krize dostala od mateřských firem menší příspěvky než v minulých letech. Domníváte se, že se příspěvky po ústupu krize opět zvýší? Neobáváte se toho, že by krize nemohla být začátkem dlouhodobě nižší podpory filantropie ze strany firem?
Bude to hodně záležet i na samotných neziskových organizacích, jaké projekty a smysluplná partnerství dokáží firmám nabídnout, aby byla spolupráce přínosná pro obě strany, např. aby nabídly zapojení zaměstnanců a zákazníků firmy. Telefónica O2 v roce 2011 naopak výrazně navýší rozpočet na sociální aktivity. Představíme nový ambiciózní program Think Big, který nabídne mladým lidem finanční prostředky a podporu při realizaci jejich nápadů a projektů na pomoc svému okolí. Mladí lidé mají spoustu překvapivých nových nápadů, které my dospělí již nedokážeme najít. K jejich realizaci potřebují důvěru a podporu společnosti a té se jim nedostává. To bychom chtěli změnit. Do toho ambiciózního projektu investuje Telefónica O2 téměř 50 milionů korun a v roce 2011 podpoří až 150 projektů mladých lidí.
Speciál: Finanční nadace
Nadace ČEZ
Nadace ČEZ: Aby na hřištích nehrozily úrazy
Bohdana Horáčková: Téměř každý desátý úraz se dětem stane na hřišti
Nadace OKD
Nadace OKD: Aby děti nezůstaly na ulici
Blanka Novotná: Na Ostravsku je živobytí těžší, proto pomáháme
Nadace J&T
Nadační fond J&T: Útočiště pro ženy ohrožené násilím
Marie Oktábcová: Na nákup drahých zdravotnických přístrojů stát nestačí
Nadace Proměny
Nadace Proměny: Vrací do měst krásné parky
Gabriela Navrátilová: Péče o veřejné prostory je v Česku stále opomíjená
Nadace Vodafone
Nadace Vodafone: Senioři nemusí skončit v ústavu
Inga Kaškelyte: Pro neziskovky chtějí pracovat stovky manažerů
Nadace České spořitelny
ČS: Naše nejstarší charitativní spolupráce trvá již od roku 1988
- *Nadace O2 Nadace O2: Pomáhá dětem v nejtěžších chvílích Jiří Šuchman: Senioři zatím stojí stranou zájmu velké části společnosti Nadace Komerční banky Nadace Jistota: nechtěné děti zachraňují babyboxy Jaroslav Říšský: „Velkokapacitní zámky“ nejsou pro děti dobrým řešením Nadační fond Dalkia Nadační fond Dalkia: pomáhá oživit poctivé řemeslo Helena Gižová: Podporujeme podnikatelského ducha v regionech Nadace Preciosa**