Karen Hartleyovou
Firma AQ Okna je třetím největším hráčem na českém trhu ve výrobě oken. Zaměstnává přes 600 lidí a obrat se pohybuje kolem 30 milionů eur. Její ředitelka Karen Hartleyová vede společnost od února letošního roku a je to pravděpodobně jediná žena v této branži na podobném postu. Do Čech přišla před šestnácti lety jako manažerka kasina, naučila se plynně česky a vypracovala se do pozice ředitelky prodeje a marketingu společnosti Orco Property Group, kde stále působí v poradenské funkci. Zakladatel Orka Jean-Francois Ott stál současně u vzniku společnosti Novy Fund, která je dnešním vlastníkem AQ Oken. S týdeníkem EURO hovořila Karen Hartleyová mimo jiné o současných trendech na trhu a vyvíjejících se potřebách klientů.
EURO: V Orku jste byla zodpovědná za development a prodej letovisek na rozvíjejících se trzích. Proč jste se rozhodla z tohoto zajímavého byznysu odejít a věnovat se právě oknům? HARTLEYOVÁ: Byla to pro mě výzva a navíc posun v kariéře. Mezi okenáři jsem asi jediná žena a nejdřív jsem je musela přesvědčit, že sem patřím.
EURO: Před nedávnem jste uzavřeli smlouvu s francouzským řetězcem Brico Dépôt, kterému dodáváte sériově vyráběná okna. Je toto nový směr, kterým chcete firmu vést? HARTLEYOVÁ: Nedá se to tak říct. Nesmíte se věnovat jen jedné stránce byznysu. Vyrábíme i na míru konkrétním zákazníkům. Sériová výroba nemá velkou budoucnost. Plastová okna jsou dobrá ještě pro paneláky, ale jinak… Samozřejmě, že se snažíme dodávat do zahraničí. Máme v plánu vyvážet ještě do Německa, Ruska a dalších zemí. Rozšiřovat výrobu ale nehodláme, stačí nám současná produkce. Spíše tady chceme koupit větší, prostornější a vzdušnější haly. Je to ale finančně dost náročné.
EURO: Jaká je tedy vaše hlavní priorita? HARTLEYOVÁ: Dovést společnost do jednadvacátého století a profesionalizovat ji. Patnáct let fungovala pod stále stejným majitelem. Neříkám, že udělal špatnou práci, ale vždy se dá udělat ještě lépe. Chci hlavně zakoupit stroje, zavést automatizaci výroby a podobně. Dělat prostě moderní byznys. Změna je také třeba ve vedení a v celkovém přístupu k trhu. Okenářské firmy se většinou dívají jenom jedním směrem. Nevidí, co je jinde zajímavého, nevidí trendy dalších zemí ani potřeby konkrétních lidí.
EURO: A jaké jsou v současnosti požadavky? HARTLEYOVÁ: Dnes skoro každý člověk, který si koupí pozemek, nechce stavět obyčejné krabice, ale najme si projektanta, který má myšlenku. A té se my musíme přizpůsobit. Je tu také větší poptávka po ekologických produktech. Nemyslím tím jen z přírodních materiálů, ale také energeticky výhodné a šetrné. V Anglii a Americe už jsou trendy, které brzy přijdou i k nám, a málokdo z naší branže na tyto věci myslí.
EURO: Tím, že jste majetkově propojeni s Orkem, získala AQ Okna nového odběratele. HARTLEYOVÁ: Ano. Pokud se snažíte dělat výrobky ekologicky a energeticky šetrné, jsou dost drahé. Musíte najít nějaký jiný způsob, jak být cenově konkurenceschopný. A právě takovéto synergie jsou schopny to umožnit. Ale zadarmo to od nás nedostanou. EURO: Jste v Čechách šestnáct let. Jak se díváte na vývoj české architektury s odstupem času? HARTLEYOVÁ: Je to stále lepší a lepší a není to jen tím, že zároveň stoupají finanční možnosti lidí. Ale třeba před patnácti lety neměli projektanti tolik možností jako dnes jezdit se dívat ven a učit se. Přináší to mnoho různých pohledů. Vidím velký pokrok a je zajímavé moci srovnat, jak to bylo dříve a nyní. Některé věci tady ale potřebují, jak já říkám, přivést do jednadvacátého století. Hlavně myšlení. Například největší šok pro odvětví výroby oken je to, že jsem žena. Okna nejsou příliš sexy obor.