„Můžeme si sednout do stínu? My nejsme moc zvyklí na ostré denní světlo,“ žádá mě Annie Black na začátek našeho rozhovoru. Hudebníci zkrátka fungují hlavně po nocích. Takový je jejich život. Když milujete hudbu a chcete se jí věnovat naplno, pak vám nezbývá nic jiného než se stát nočním ptákem. Žijete pod dohledem publika, v barvách pódiových světel, neexistuje jít spát před půlnocí a znáte většinu benzinových pump či letišť, protože cestování je zkrátka nedílnou součástí vašeho života.
VÁŠEŇ PRO JAM
Annie založila agenturu Golden Groove Entertainment (dále jen GGE) společně se svým hudebním kolegou – klavíristou Jonathanem Fashole-Lukem v jihoanglickém Hampshiru. V Británii prožila značnou část svého života, který se víceméně točil výhradně kolem hudby. Je totiž saxofonistkou, kterou si najímají na akce po celém světě. Nakonec se před třemi roky – prý kvůli dětem – vrátila zpět do rodného Česka. Celý život si vše zařizovala sama, včetně bookingu koncertů a dalších administrativních a právních aktivit. S tímto know-how a v době, kdy vzdálenosti nehrají žádnou roli, se rozhodla založit pobočku GGE také v Praze.
Hlavním účelem agentury je zajištění hudební produkce ve stylu takzvaných jam session. Jde o živou improvizaci muzikantů s dýdžejem bez zásadních příprav a aranží. Podle typu a délky akce Annie navrhne složení nástrojů a tím i kombinaci muzikantů. GGE má dnes v Česku na kontě přes osmdesát hudebníků – freelancerů, které Annie propojuje, aby si spolu zajamovali. Hráči pak na akcích reagují jednak vzájemně sami na sebe a pak samozřejmě na publikum, pro které hrají. Dle toho mohou operativně měnit žánry. Na přání klienta se pak může původně něžný „backgroundový ambient“ překlenout do bouřlivého tanečního večírku. Zákazník přitom nepotřebuje mít svoji hudební aparaturu či zvukaře, agentura dokáže zařídit vše, co je s hudební produkcí spojeno.
Pod GGE vznikly dva základní koncepty – Neo session a Phenomenal Angles. První z nich je parta hudebníků – mužů, občas doplněných o ženský element. V druhém případě jde o čistě ženské těleso. Zaměření na propagaci a rozvoj těchto dvou uskupení je aktuálně jednou z priorit usměvavé majitelky.
LATINO TRIO
Všechna vystoupení vytvářená na míru jsou postavena na dýdžeji, který servíruje rychlost beatů a případné samply. Do jeho elektronické hudby pak začínají „vyšívat“ hudebníci na své více či méně tradiční nástroje. „Nesmírně mě teď baví kombinace DJ a harfy, to je tak unikátní, že to ani nejde popsat, to musíte slyšet,“ uvádí nadšeně Annie Black. Dalším exotickým uskupením je trio složené z „geeka“ latinských rytmů – kytaristy Jana Juanita Buriana, portugalského dýdžeje Miguela Baptisty a Senegalce – perkusionisty a tanečníka Moustaphy Tapha Fame. Tito tři muži mají společnou zálibu v latině, proto rádi používají označení Neo session Latino. Juanito je multiinstrumentalista, který zahraje na téměř vše, co připomíná kytaru. Umí na kubánský tres, peruánskou kytaru čarango, ale jeho srdeční záležitostí zůstává španělská kytara. Tapha pochází ze senegalského Dakaru. Ve čtyřech letech začal hrát na bicí, protože žil v komunitě, kde bylo nepsaným pravidlem, že muž musí být buď bubeník, nebo tanečník. Ve dvaceti odešel do Maroka a díky seznámení s českou přítelkyní se dostal až do ČR, kde nyní – kromě hraní v klubech – učí tančit a hrát také děti ve školách. Portugalec Baptisto vyrostl ve vesničce mezi Portem a Lisabonem, kde se na konzervatoři naučil hrát na kytaru a na trombón. Jeho kamarádi věděli, že miluje muziku a začali ho zvát na své večírky, aby jim pouštěl hudbu. Od toho byl už jen krůček k vlastní aparatuře a mixování.
„Jamování je vlastně taková konverzace. Je to mnohem zábavnější než hrát sám, protože se vzájemně podporujete, inspirujete a zároveň prozkoumáváte limity svých vlastních hudebních možností,“ shoduje se latino trio, jejichž kousky budou zanedlouho také v podobě hudebních klipů.
GGE stojí na pevných základech vytvořených z fenomenálních hudebníků, mezinárodních zkušeností, upřímného nadšení a profesionality. „Hudba je o velmi osobním vztahu, obzvláště v případě kontaktního jamování,“ uvádí zakladatelka kreativního projektu, o kterém jistě ještě dost uslyšíme.
„NESMÍRNĚ MĚ TEĎ BAVÍ KOMBINACE DJ A HARFY, TO JE TAK UNIKÁTNÍ, ŽE TO ANI NEJDE POPSAT, TO MUSÍTE SLYŠET.“
MUSIC DOK
Dalším velkým plánem Annie je projekt MusicDok. Jednoduše řečeno poradna pro muzikanty ve vztahu k jejich právům a povinnostem. „Chtěla bych hudebníkům nabídnout konzultace na téma účetnictví, legislativa nebo pojištění ať už nástrojů, či končetin, aby si mohli většinu těchto nepopulárních záležitostí v budoucnu vyřizovat sami,“ uvádí saxofonistka, která je příkladem toho, že to může fungovat.