Sony chce pokořit Nintendo na jeho hřišti. Od 1. září se natvrdo bojuje i v Evropě.
Game Boy je ikona. Jakkoli může úspěch iPodu na poli přehrávačů MP3 vypadat působivě, ve srovnání s krabičkou od japonského Nintenda zatím jen sbírá drobné. Mezi kapesními herními konzolemi Game Boy dominuje od uvedení první generace v roce 1989 a přes časté útoky konkurence se jeho podíl na trhu pohybuje trvale nad devadesáti procenty. Kdo jiný by to měl chtít změnit než Sony. V jejím hledáčku však zatím není legendární přístroj ve své poslední inkarnaci Game Boy Advance SP, nýbrž kapesní konzole Nintenda s názvem DS. Sony Playstation Portable (PSP) se s Nintendem DS dosud potýkala v Japonsku a Americe. Prvního září otevírá frontu v Evropě.
Tlačeni pryč z domácností.
Od listopadu roku 2001, kdy vstoupil na trh videoherních konzolí Microsoft s Xboxem, se leccos změnilo. Analytici prohlašovali, že je jen otázkou času, kdy předstihne v prodejích videoherních konzolí pro domácnosti Nintendo a stane se globální dvojkou za Sony. K 30. červnu letošního roku se od uvedení na trh celosvětově prodalo 21,9 milionu Xboxů a 18,8 milionu konzolí GameCube, přímého konkurenta od Nintenda. Odborníci očekávají, že se propast rozšíří s uvedením přístrojů nové generace. Společnost Kagan Research, zabývající se průzkumem videoherního trhu, má za to, že Microsoft do roku 2010 získá v herních systémech pro domácnost podíl 28,5 procenta a Nintendo patnáct. Poradenská firma Strategy Analytics předpokládá podobný vývoj. Do roku 2012 se podle jejích odhadů Microsoftu podaří uchvátit třicetiprocentní podíl na trhu, zatímco na Nintendo zbude pouhých devět procent. A nová generace je za rohem. Xbox 360 má přijít ještě před letošními Vánoci, Nintendo Revolution v příštím roce. „Xbox 360 představuje pro Microsoft jednu z největších nadějí na ovládnutí digitální domácnosti,“ zdůvodňuje zvýšenou aktivitu Microsoftu hlavní konzultant společnosti Strategy Analytics David Mercer.
Očekávajíc drtivý nástup Xboxu 360 do domácností, upravilo Nintendo strategii. Přestože pokračuje ve vývoji Revolution, primárním byznysem se pro ně staly kapesní konzole, v nichž spočívá jeho největší síla. A načasování zvládlo dokonale. Loni na podzim firma uvedla na trh přístroj DS se dvěma obrazovkami, přičemž americká premiéra poprvé v historii společnosti předběhla japonskou. Souběžně se v Japonsku dostala do prodeje konkurenční PSP. Jenže Amerika si na produkt Sony musela počkat až do letošního března, a to už Nintendo s velkou slávou začalo prodávat DS v Evropě. Do 30. června si PSP koupilo 5,1 milionu lidí, DS skončilo v kapsách 6,7 milionu hráčů.
Odlišné hrátky.
Evropská premiéra Playstation Portable má vysoká čísla definitivně přehoupnout na stranu Sony. Důvody jsou nasnadě: PSP vyniká stylovým high-tech designem, lze ji prostřednictvím kabelu USB připojit k počítači, a kromě her zvládá fotografie, hudbu ve formátu MP3 a filmy. Aby ztížila život pirátům, vyvinula společnost Sony nový nosič pro hry - Universal Media Disc s kapacitou 1,8 gigabytu. Tím ale zároveň zkomplikovala situaci sobě. Jelikož hry pro ostatní konzole Sony nejsou s PSP kompatibilní, zákazníci budou potřebovat víc než 7,5 tisíce korun na přístroj s příslušenstvím. A filmy na UMD nejsou zatím k dostání vůbec.
Nintendo zvolilo u DS jiný přístup. Cena konzole se pohybuje kolem 4,5 tisíce, přičemž je na ní možné spustit rovněž každou z více než sedmi set her pro Game Boy. Odlišný je však především inovativní způsob hraní. DS disponuje jednak dvěma obrazovkami, z nichž jedna dotyková slouží k ovládání, a jednak vestavěným mikrofonem umožňujícím hlasovou komunikaci s přístrojem. Na říjen navíc evropská divize naplánovala premiéru zatím největšího herního hitu na DS s názvem Nintendogs. Vychovávání a cvičení virtuálních psů zaujalo během prvních deseti dnů po dubnovém představení v Japonsku půl milionu lidí a prodej konzolí DS se díky hře zpětinásobil. „Rádi bychom v Evropě do konce roku prodali tři miliony konzolí DS,“ uvedl marketingový ředitel Nintendo Europe Jim Merick.
Akce a reakce.
Sony svým převálcováním trhu s většími konzolemi ukázala, že není soupeřem, kterého lze podceňovat. Disponuje nejširší základnou týmů, které pro Playstation vyvíjejí hry, a dostatečným množstvím hitů, jež zákazníky zlákají ke koupi nového kapesního přístroje. V tomto finančním roce (končícím 31. března 2006) hodlá prodat třináct milionů PSP, což by na sedmnáct milionů prodaných DS, které jsou cílem Nintenda, stačit nemělo. S rostoucí nabídkou titulů však její pozice na trhu bude sílit.
Nintendo samozřejmě svoje hřiště nedá zadarmo. Ke konzolím DS a Game Boy Advance přidá letos na podzim nový kapesní přístroj Game Boy Micro, který vnímání značky posouvá trochu jiným směrem. Při pohledu na jeho čistý design se zdá, jako by se Nintendo učilo od iPodu. Ostatně, má k tomu něco přes šest miliard důvodů. Zatímco londýnská poradenská společnost Apex Group odhaduje celkovou hodnotu trhu s videoherními konzolemi na jedenáct miliard dolarů, agentura Bloomberg jenom segment těch kapesních ocenila na 6,2 miliardy.