Rodina vybudovala z malé lékárny firmu s obratem přes tři miliardy eur
Braunové své společnosti B. Braun dodnes říkají rodinný podnik. Představujete-li si malý krámek, hluboce se mýlíte. Obrat firmy předloni přesáhl tři miliardy eur a měla 31 tisíc pracovníků. Společnost B. Braun vyrábí a prodává zdravotnické přístroje a pomůcky, provozuje dialyzační střediska a má obchodní zastoupení v 50 zemích světa včetně Česka. Zde patří B. Braun Medical k nejrychleji rostoucím podnikům vůbec. V roce 2005 získal titul „štika českého byznysu“ vyhlašovaný společností Coface Czech a loni ve stejné soutěži skončil s obratem přes 1,7 miliardy korun pátý.
Růžové začátky.
Historie společnosti B. Braun začala v roce 1839, kdy Julius Wilhelm Braun zakoupil v německém Melsungenu lékárnu Rosen-Apotheke (Růžová lékárna) a k původnímu lékárnictví přidal zasílání léčivých bylin poštou. V roce 1864 převzal lékárnu po otci Bernhard Braun a začal vyrábět tyčinky proti migréně. O tři roky později rozdělil firmu na dvě části - lékárnu a farmaceutické výrobky - a zároveň nechal do obchodního rejstříku zapsat nové jméno společnosti B. Braun. „Právě oproštění se od čistě lékárenské činnosti a vstup do výroby nejdříve léků a poté zdravotnických pomůcek byl klíčovým rozhodnutím pro rozvoj firmy k její současné velikosti. Dosáhli jsme jí díky schopnosti mých předků dívat se kupředu, hledat nová řešení a zároveň přijímat riziko případného neúspěchu,“ sdělil týdeníku EURO v exkluzivním rozhovoru Carl Christian Braun, člen šesté generace rodiny Braunů a regionální manažer pro střední a východní Evropu.
Revoluce v umělé hmotě.
Zmiňované inovace sehrály zásadní roli v růstu společnosti. Firma například v roce 1908 přišla první s absorpčním šicím materiálem vyráběným z ovčích vnitřností (takzvaných catgut), který se v těle později sám vstřebal. Podobně revoluční bylo používání umělých hmot ve zdravotnictví, na kterém se B. Braun aktivně podílel. Již v roce 1935 začal vyrábět syntetické šicí materiály a v roce 1949 uvedl na trh tento produkt z nylonu. Další inovace následovaly. V roce 1951 firma vynalezla první injekční pumpu pro kontinuální infuzi a v roce 1962 následovala první umělohmotná kanyla s názvem Braunüle (jde kovovou či plastovou trubičku umožňující proudění tekutin - zavádí se například do žíly, kde se může dlouhodobě ponechat, zejména při opakovaných infuzích). Tento název se obecně vžil jako pojmenování pro kanylu. Dodnes se jí mezi západoevropskými zdravotníky říká braunüle, v Česku se používá termín braunyla. V posledních deseti letech firma přinesla nové systémy v oblasti navigované implantologie u kolenních a kyčelních implantátů.
Inspirace praxí.
Významnou roli v inovacích společnosti B. Braun hraje i spolupráce se zdravotníky v nemocnicích. Proto se některé výrobky nabízené touto firmou jmenují podle svých spoluautorů. To je i případ speciální svorky Yasargil, na jejímž vzniku se podíleli japonští a němečtí neurochirurgové. „Výrobek se podobá kolíčku na prádlo. Vytvoří-li se v mozku krevní výron, svorka ho umožní uzavřít, aby se do něho krev nedostala,“ vysvětluje Christian Braun. Další zajímavou inovací je Endosponge z kliniky Grosshadern v Mnichově. V ní dva mladí lékaři přemýšleli, jak při operacích tlustého střeva zabránit úniku exkrementů do organismu. Navrhli řešení v podobě umělé houby, která je vakuovaná a v břišní dutině nasaje nebezpečné exkrementy, jež odvádí mimo tělo, aniž by byla nutná další operace. „To představuje významné úspory pro nemocnici i snížení zátěže pro pacienta. Produkt jsme v Evropě uvedli loni v prosinci,“ vysvětluje Christian Braun a dodává, že jeho firma investuje do výzkumu pět až deset procent obratu ročně. „Významným směrem ve výzkumu zdravotnické techniky v dalších letech bude bezpečnost pro zdravotníky. Jde například o žilní kanyly, které mají po odebrání vzorku zabezpečeny špičky. Aby se sestra nebo lékař při zacházení s nimi nemohli nakazit nebezpečnou chorobou,“ prohlašuje.
Německo-americké spojení.
B. Braun rostl nejen díky inovacím, ale i výhodným akvizicím. V roce 1976 převzal významného německého výrobce technologií pro chirurgické obory, společnost Aesculap, která sehrála důležitou roli v utváření moderní medicíny, protože se zasloužila o standardizaci nástrojů používaných při operacích. Ty se totiž dlouho vyráběly pouze na zakázku, vždy pro konkrétního lékaře. Aesculap však uvedl v devadesátých letech 19. století první katalog lékařských instrumentů, ze kterých se následně vyvinuly dnes standardní chirurgické nástroje.
Kromě Aesculapu získal B. Braun v roce 1997 výrobce infuzních roztoků, americkou společnost McGaw. Kromě rozšířených odbytových možností v USA přinesl nákup společnosti B. Braun nové produkty pro evropský trh. „USA jsou největším světovým trhem se zdravotnickou technikou, takže se tam často testují poslední novinky. Na druhé straně ne všechny produkty vhodné pro Evropu je možné uvést na americký trh. V Evropě se například používají jednoduché infuzní přístroje, zatímco americký trh vyžaduje velmi sofistikovaná zařízení s mnoha dodatečnými funkcemi. Po těch však v Evropě není poptávka,“ říká Christian Braun.
Široké rozkročení.
Jednotlivé akvizice způsobily, že bylo nutné rozdělit podnikání společnosti B. Braun do čtyř obchodních divizí. Největší je Hospital Care nabízející klinikám anesteziologické a infuzní přípravky. Jde o širokou škálu produktů počínaje klinickou výživou pro pacienty a náhradami krevní plazmy, přes infuzní pumpy a automatizované systémy až po pomůcky na jedno použití, například jednoduché stříkačky. Druhá největší divize se jmenuje po převzaté společnosti Aesculap a nabízí chirurgické nástroje a přístroje, šicí materiály, kolenní a kyčelní implantáty a umělé cévní protézy. Třetí, Out Patient Market, se zaměřuje na péči mimo nemocnice, tedy na samostatné lékaře, obchodníky se zdravotnickými pomůckami a na lékárny. Čtvrtou je B. Braun Avitum nabízející výrobky pro dialýzu a provozující sto dialyzačních středisek (z toho deset v Česku a osm na Slovensku), v nichž firma poskytuje péči šesti tisícům pacientů. Kromě své obchodní a výrobní činnosti se B. Braun věnuje prostřednictvím Aesculap Akademie i vzdělávání zdravotníků (viz Aesculap Akademie).
Hledání rovnováhy.
Přestože firma dodnes sídlí v hesenském Melsungenu, jejích 37 závodů je rozeseto po celém světě, počínaje Německem a Velkou Británií, přes USA až po Malajsii a Čínu. „Rozložení našich výrob mezi eurovou a dolarovou oblast nám umožňuje vyrovnávat výkyvy směnných kurzů. Navíc u výrob náročných na lidskou práci se výstavbou továrny mimo Evropu nemálo ušetří na nákladech na pracovní sílu,“ vysvětluje Christian Braun. Umístění továrny ovlivňuje i charakter výrobku. U některých produktů má B. Braun jednu globální produkci, v ostatních případech udržuje více závodů vyrábějících vždy pro několik zemí. „Nemá smysl vyrábět objemné infuzní roztoky a posílat je z Evropy do Brazílie přes oceán. A naopak v případě žilních kanyl máme jeden závod zásobující všechny země,“ říká Christian Braun. Některé velké státy mají přitom i vlastní závod. Například čínské továrny jsou určeny pouze pro místní trh. Dvě stě milionů Číňanů má již totiž srovnatelný životní standard s Evropany.
Nástup nové generace.
Jaké bude pokračování příběhu společnosti B. Braun? „Investoři o naši společnost již několikrát projevili zájem, o jejím prodeji však rozhodně neuvažujeme. Další rozvoj dokážeme financovat z vlastních zdrojů. Navíc rodinná firma je nyní v naší branži spíše výjimkou, což nás odlišuje od konkurence. A naše zaměstnance velmi motivuje, že existuje nějaký pan Braun, se kterým si mohou potřást rukou,“ vysvětluje Christian Braun s tím, že ve společnosti právě probíhá generační výměna. Dnes v jejím vedení najdeme pouze dva členy rodiny, brzy by jich ale mělo být sedm. Nelze se divit, že Braunové nechtějí firmu prodat. Za loňský rok počítají s obratem 3,3 miliardy eur, tedy o devět procent více než v roce předchozím.
Aesculap Akademie Společnost B. Braun nabízí prostřednictvím Aesculap Akademie mnoho teoretických kurzů, praktických workshopů, seminářů a odborných konferencí pro lékaře, zdravotní sestry i management nemocnic. Kurzů je celá řada, od jednoduchých seminářů pro zdravotní sestry až po workshopy pro neurochirurgy. O vzdělávání od Aesculap Akademie je zájem . Společnost působí v 29 zemích a v roce 2005 se zúčastnilo jejích vzdělávacích programů téměř 29 tisíc zdravotníků. Česká republika přitom láme rekordy. Loni tuzemské vzdělávací programy společnosti B. Braun přilákaly více než deset tisíc účastníků. Kvalitu vzdělávání Aesculap Akademie potvrzuje prestižní cena Medical Professional Education Institution udělená v letech 2005 a 2006 konzultační společností Frost & Sullivan.