Ve světě, který býval doménou mužů, prokázaly ženy lepší intuici. Vždy tíhly spíše k malým pivovarům
Ženy nemají tolik předsudků jako muži, nebojí se experimentovat a přispívají ke zvyšování pivní kultury. V konzumaci národního nápoje přitom mají rezervy. Na druhé straně tuzemskému pivovarnictví se příliš nedaří, v uplynulých dvou letech výrazně ztrácelo. „Letos se propad zastavil, produkce bude zhruba stejná jako loni,“ očekává ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Pro pivovary soupeřící o zákazníky jsou proto ženy zajímavou spotřebitelskou skupinou. Obzvlášť pro malé, kterým fandí více než velkým. Přitáhnout ženy se ale snaží všichni pivovarníci bez ohledu na velikost.
Mladší, vzdělanější a profesně úspěšnější. Takové jsou typické představitelky dámské části české populace, které mají vřelejší vztah k pivu, charakterizuje Jiří Vinopal z Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) Sociologického ústavu Akademie věd. V tradiční pivařské zemi dlouhodobě sleduje postoj občanů k národnímu nápoji. Z průzkumů vyplývá, že podíl žen, které se hlásí k pití piva, kolísá mezi padesáti až šedesáti procenty. Muži si trvale udržují hladinku kolem devadesáti procent. Týdně si dají v průměru osm půllitrů, zatímco ženy dva.
„Nemusíme se ve všem vyrovnat mužům,“ říká Hana Černá-Šípková, která je prezidentkou Prvního dámského pivního klubu. Jeho snahou je změnit image žen, které rády pijí pivo. A také ho představovat jako lahodný a zdravý nápoj místo stále běžného vnímání jako levného přísunu alkoholu. „Před deseti lety nebylo běžné, aby si třeba advokátka dala na pracovní schůzce pivo. To se změnilo,“ hodnotí příznivkyně piva a zastánkyně kultivovaného pití. Právě takové dámský klub sdružuje. „Už snad zmizel předsudek, že pivo je sprostší nápoj, zatímco víno má noblesu,“ věří Černá-Šípková.
Dámská volenka
Výsledky veřejného průzkumu hovoří o tom, že ženy častěji než muži tíhnou k menším pivovarům. „Může to být tím, že ženy mají v povaze spíše podpořit malé a slabší,“ vysvětluje si Vinopal. V roce 2004, kdy CVVM poprvé zjišťovalo postoje veřejnosti k pivu, fandilo malým pivovarům 26 procent žen oproti 22 procentům mužů. Velcí vítězili u jedenácti procent žen a sedmnácti procent mužů. Pro remízu se v pomyslném sportovním utkání pivařských obrů a trpaslíků vyslovilo 44 procent mužů, ale jen 24 procent žen. Během šesti let se muži v těchto preferencích posunuli více k ženám. Pro remízu hlasovalo loni už jen třicet procent mužů a k malým se přiklonilo 34 procent. Pětina jich je stále nakloněna velkým pivovarům, zatímco u žen je to jen mírně víc než desetina.
Příklon žen k malým pivovarům potvrdily i čerstvé výsledky Dámské pivní volby. V anketě pořádané dámským klubem pod záštitou Českého svazu pivovarů a sladoven byl nejpopulárnější značkou Bernard z humpoleckého pivovaru. Druhé místo si u žen získaly Svijany a třetí Pilsner Urquell. Asi čtyři stovky hlasujících žen nominovaly do soutěže celkem 33 piv od velkých a malých pivovarů i minipivovarů. Bernard získal od žen nejvíce hlasů i loni. Druhý byl Pilsner Urquell, na třetí místo vynesly dámské hlasy Velkopopovického kozla.
„Že se nám podařilo prvenství obhájit, z toho jsem doslova nadšen. Daří se nám pivo vařit a prezentovat jako ušlechtilý nápoj, který vychutnává čím díl více žen,“ těší spolumajitele a ředitele humpoleckého pivovaru Stanislava Bernarda. Jak dodává, v pivovaru se ženami počítají a myslí na ně, když na konzervativní český trh přicházejí s novými netradičními nápoji, jakými jsou kombinace nealkoholického piva s ovocnými podíly.
Pozornost velkých
Nadnárodní koncern Heineken vnímá, jak jsou zdejší pivařky nevšední. „Pivo na českém trhu má tu výhodu, že jeho hořkost není překážkou ani u žen. Jde o celosvětový fenomén,“ oceňuje za pivovary Heineken ČR mluvčí Kateřina Beute. Z měření výkonnosti značek, které si skupina Heineken, trojka na tuzemském trhu, pravidelně vyhodnocuje, jí vychází, že ženy jsou mezi konzumenty jejích piv zastoupeny přibližně patnácti procenty. Firemní statistiky vypovídají, že z jejich portfolia hodnotí dámská část nejlépe značky Zlatopramen, Starobrno a Heineken. „Ženy chápeme jako významnou cílovou skupinu, proto se při inovacích snažíme nacházet řešení zajímavá i pro ně,“ říká Beute. Potvrzuje, že ženy mají chuť experimentovat. „Nebrání se speciálním sezonním pivům, s nimiž přicházíme několikrát do roka. Zatím nejpozitivněji nám z hodnocení žen vyšlo velikonoční Zelené pivo a specialita Modrá kometa,“ jmenuje Beute.
Stále významnější skupinou spotřebitelů, především u některých značek, jsou ženy také pro tuzemskou dvojku, Pivovary Staropramen. „Přibývá žen, které si dopřávají pivo pravidelně a vybírají si ho jako hlavní nápoj večera,“ tvrdí mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík. Přičítá to vyšší kultuře jeho pití i širší nabídce piv, která jsou ženám chuťově bližší. „V našem portfoliu jsou tři značky, u nichž je podíl spotřeby žen vyšší – Stella Artois, letošní novinka Staropramen Cool Lemon a Hoegaarden,“ upřesňuje Barvík.
Jednička na trhu Plzeňský Prazdroj má ze spontánních odpovědí na nejčastěji konzumované pivo mezi ženami zjištěno, že stejně jako u mužů jsou to značky Gambrinus a Velkopovický Kozel. „Výsadní postavení má samozřejmě plzeňský ležák,“ připomíná mluvčí Prazdroje Jiří Mareček. Zmiňuje také všeobecný názor, že ženy mají rády méně hořká a tmavá piva. „Proto často pijí tmavého kozla a také speciály Master polotmavý a tmavý,“ dodává.
Co opravdu chtějí ženy?
Při výběru piva se ženy více než muži dívají na cenu. Průzkum CVVM zjistil, že šedesát procent mužů preferuje chuť před cenou. U žen je to méně než polovina – 47 procent. Pro čtyřicet procent žen jsou obě hlediska stejně důležité, z mužů dalo rovnítko mezi cenu a chuť 31 procent. Zatímco třináct procent žen upřednostňuje cenu před chutí, u mužů je to jen sedm procent.
Když si ženy vyberou pivo podle chuti, jaké to bude? „Letošní anketa opět ukázala, že preferujeme hořká piva plzeňského typu,“ odvolává se Černá-Šípková na výsledky Dámské pivní volby. Považuje za mýtus, že ženy vyhledávají tmavá piva. „Mezi nominovanými se vůbec neobjevila ochucená piva. Přitom hlasovaly i mladé ženy a nejen znalkyně,“ dodává šéfka dámského klubu. Výraznější oblibu černých piv a speciálů u žen ovšem potvrzuje dlouhodobější průzkum CVVM.
„Ženy mají rafinovanější chutě. Odbornice pijí klasická hořká piva, ale těch není mnoho,“ míní ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Jak poznamenává, určitá skupina lidí prostě není připravena na hořkou chuť. Potvrzuje to kupříkladu Cool Lemon, se kterým se Staropramen strefil do vkusu mladých lidí. „Ženy jsou druhou nejvýznamnější částí jeho cílové skupiny,“ doplňuje mluvčí Staropramenu.
Šéf vyhlášené pražské pivnice Pivovarský klub Aleš Dočkal si nemyslí, že pivovary získají vyšší procento pivařek tím, že se jim budou podbízet chuťově. „Spíše jde o to změnit předsudky, které kolem piva vládnou. A přispívají k tomu i některé pivovary reklamou stavěnou na chlapech,“ říká Dočkal. V jeho pivnici tvoří ženy asi třetinu hostů. „Piva nevypijí tolik, ale více si vybírají. Nemají takové zábrany třeba u ochucených piv, která někteří muži považují za prohřešek proti maskulinní pivní kultuře,“ poznává přímo „na place“.
BOX:
První dámský pivní klub
Je to skutečná rarita, jediný klub na světě, který si založily dámy ve vyhlášené zemi pivařů. Pivní znalec Honza Kočka vypátral ještě jedno ženské sdružení v Americe. „Jde ale o profesionálky, ženy zaměstnané v pivovarnickém byznysu. Říkají si Pink Boots Society,“ doplňuje Kočka. Počin českých žen, které se snaží podpořit vnímání piva jako společenského nápoje, považuje za chvályhodný.
„Dáma je ve věku od třiceti let, proto členka nemůže být mladší,“ říká prezidentka elitního klubu Hana Černá-Šípková. Vztah k pivu spojuje lékařky, novinářky, právničky, odbornice na výživu a další vzdělané ženy. Na svůj klub mají zaregistrovanou ochrannou známku, a to i v Bruselu. Dostat se do plus minus padesátičlenné skupiny není snadné. „Máme přísná pravidla. Členka, která doporučí novou uchazečku, nad ní zpočátku drží patronát. Každá prochází ,nástupní praxí‘. Každého naše činnost nemusí bavit, což se během té doby ukáže,“ poznamenává šéfka klubu. V programu má degustace, exkurze v pivovarech, tematické přednášky, pořádání seminářů a samozřejmě pravidelné návštěvy pivnic. Pivo si dámy dávají ve třetinkách. „Masově navštěvované pivní festivaly nevyhledáváme. Tam jde hlavně o velkou konzumaci,“ vysvětluje Černá-Šípková. Za zvlášť zavrženíhodné jednání, pro které může být příslušnice klubu vyloučena, považují stanovy na prvním místě alkoholismus.
Pivovarníci tuto zálibu dam vítají. „Je naprosto mimořádné, co pro pověst piva dělají,“ oceňuje ředitel svazu pivovarů Jan Veselý. Svaz ženám nabízí úzkou spolupráci. „Ony si ale vystačí. Velmi si zakládají na své nezávislosti, nechtějí finanční ani technickou podporu,“ poznamenává.