Kupé 904 GTS z roku 1963 s laminátovou karoserií nasbíralo mnoho vavřínů
Dvoumístné Porsche s lehkou konstrukcí a motorem uprostřed je jistě vynikající myšlenka, ale nijak nová. Cayman R koncepčně navazuje na model prakticky stejně starý jako ikonická 911: Kupé 904 GTS z roku 1963 s laminátovou karoserií nasbíralo mnoho vavřínů na závodních tratích včetně veleslavné Targa Florio, kde tento lehoučký automobil se čtyřválcovým motorem porazil mnohem silnější rivaly. Dnes je 904 v silničních i závodních verzích vyhledávaným sběratelským automobilem, který mění majitele jen zřídka a za částky v milionech eur. Díky vstřícnosti rodiny Porsche, jíž tento konkrétní vůz patří, jsme ale měli vzácnou příležitost usednout na chvíli do jeho kokpitu vedle další legendy závodního sportu, Waltera Röhrla. Dvojnásobný mistr světa v rallye a současný testovací jezdec Porsche je ještě z té generace závodníků, pro kterou je permanentní jízda pět procent za hranicí smyku druhou přirozeností. Ve spojení se stísněným kokpitem, absencí bezpečnostních pásů a všudypřítomným aromatem benzinu to pro běžného smrtelníka znamená opravdu nezapomenutelný zážitek. Ve své době byla tato 904 skutečným superautem, ale dnes si nelze nevšimnout, o kolik je relativně obyčejný Cayman R na závodním okruhu Circuito Mallorca rychlejší. Nehledě na to, že v roce 2011 se člověk nemusí jmenovat Röhrl, aby zvládl na trati ukočírovat odlehčené Porsche s motorem uprostřed…