V našem seriálu o úspoře nákladů na IT vybavení jsme se doposud věnovali především teorii. Nyní je na čase ukázat, že tyto rady opravdu fungují i ve skutečném světě podnikání.
Foto: Profimedia.cz
Jednou z firem, která se rozhodla najít co nejefektivnější způsob využívání vlastního hardwaru a softwaru, je mladá společnost Ekosvětlo s.r.o., zabývající se distribucí ekologických, úsporných a „dlouho-životnostních“ světelných systémů zejména pro osvětlení průmyslových a logistických hal nebo sportovišť. „Hledali jsme také řešení efektivní spolupráce nejen interního týmu pracovníků, ale i nemalého počtu externích kolegů,“ popisuje ředitel společnosti Zbyněk Svoboda. „Jako nejzajímavější řešení se ukázala implementace Google Apps. „Byl jsem překvapen jejich výhodami, jednoduchostí a samozřejmě i úsporou na nákladech,“ dodává.
Díky tomuto řešení společnost ušetřila u první investice, která zahrnuje především pořízení a instalaci kancelářského softwaru, více než 90 % nákladů než v případě, že by použila namísto Google Apps konkurenční software MS Office. Náklady TCO (Total Cost of Ownership) na 3 roky pak vycházejí zhruba na 30 tisíc korun. Což představuje přibližně třetinu původní běžné kalkulace počítající s dnes nejrozšířenějším kancelářským balíčkem. Google Apps lze bezplatně používat až s deseti účty. Pokud je uživatelů víc, jako v případě společnosti Ekosvětlo, platí se roční poplatek 50 dolarů.
Trochu jinou cestou se vydala společnost Carl Zeiss Czech Republic and Slovakia, tuzemská pobočka světového lídra v optickém průmyslu. „Firmě se vyplatí přechod z menšího podnikového systému SAP Business One ke komplexnějšímu, ale také složitějšímu systému SAP R/3,“ říká Aleš Janda ze společnosti ITICA, která se ujala úkolu podpory implementace nové verze programu. „Zejména pro zaměstnance, kteří přišli s verzí SAP R/3 do styku poprvé, nebyl přechod jednoduchý. Proto jsme uvítali možnost proškolení zaměstnanců. I díky tomu teď víme, že podnikový systém využíváme efektivněji a přechod na nový systém proběhl plynule,“ doplňuje Marek Klufa z Carl Zeiss.
Školení, jak co nejvíce využít možnosti podnikového systému SAP, absolvovali v nedávné době také zaměstnanci společnosti Nemak, předního světového dodavatele v automobilovém průmyslu. „Připravili jsme týdenní plán, který uživatelům ukázal souvislosti mezi jednotlivými moduly a transakcemi. Data, která by dříve muselo hledat a vzájemně posílat několik uživatelů, teď zvládne uživatel získat sám,“ popisuje Pavel Daněk z firmy ITICA. „Díky tomu je možné data také lépe kontrolovat a vědět, co vlastně znamenají a odkud se berou. Šetří se tím drahocenný čas uživatelů a získává možnost lepší kontrolu nad mrtvou skladovou zásobou a nízko-obrátkovým materiálem,“ dodává.
Svět informačních technologií se neustále vyvíjí a směřuje stále více ze serveroven k lidem, k uživatelům. Objevuje se spousta nových, originálních cloudových řešení jako Google Apps, Mailchimp, Zoho a Salesforce. Mnoho nových technologií vzniká právě proto, aby ušetřila uživatelům čas a náklady. Je tedy dobré o nich vědět.