Automobilky se přestávají hnát za prodejními objemy a raději se obracejí k zákazníkům, kteří při nákupu nepočítají každou korunu
Jak rychle se věci mění! Kdo zavítal na ženevské výstaviště Palexpo počátkem března před třemi čtyřmi lety, dobře si pamatuje, jak výrobci, polekaní nástupem finanční krize, o překot zmenšovali motory i auta samotná. Předháněli se v příslibech hybridních či plně elektrifikovaných pohonů a vůbec se tvářili, že auto s délkou přes čtyři metry a spotřebou přes čtyři litry bude v nové úsporné éře výstřední anachronismus. Samozřejmě to byla jen hra, povinný hlas ducha doby. I v těch pozůstatcích tržní ekonomiky, které si na starém kontinentě z nostalgie dosud pěstujeme, totiž výrobci automobilů nemají jinou možnost než vyrábět taková auta, jaká jsou zákazníci ochotni kupovat. A střední třída, tradiční kupní základna většiny velkých automobilek, má dnes jiné starosti. Pokud si již tito lidé pořizují nový automobil, pak nějaký levný a jednoduchý. Proto se v nejistých časech dobře daří Dacii nebo české Škodě.
Hybridy, či dokonce elektromobily se svými komplikovanými hnacími řetězci levné být neumějí. A jednoduché už vůbec ne. Automobilky tedy napínají úsilí tam, kde hospodářský vývoj tolik nepoznamenal ochotu či schopnost utrácet: k vyšším příjmovým skupinám. Ukazuje to i pohled do nejbližší budoucnosti evropského automobilového trhu, který od 7. do 17. března nabízí již třiaosmdesátý autosalon v Ženevě.
Úspory jen na papíře?
Některé nové modely si výrobci schovávají až na první den autosalonu, ale vysoký podíl vozů pro majetné je mezi dosud zveřejněnými novinkami nepřehlédnutelný. Bez nároku na stanovování pořadí podle významnosti jmenujme například luxusní limuzínu Bentley Flying Spur s nejvyšší rychlostí 322 km/h, rychlý hatchback Mercedes-Benz A 45 AMG, jehož motor o výkonu 265 kilowattů
se pyšní titulem nejvýkonnějšího automobilového čtyřválce na světě, nebo elegantní, ale nesmírně rychlé Audi RS7 Sportback. To věru nejsou auta pro svět zmítaný záchvatem spořivosti.
Spotřeba zůstává sledovaným tématem jen coby důkaz technického pokroku. Například kombi RS6 Avant, poháněné stejně jako RS7 přeplňovaným vidlicovým osmiválcem o objemu 4,0 litru, je při spotřebě 9,8 l/100 km o třicet procent úspornější než předchozí model stejného jména. Poučení zákazníci nicméně vědí, že v praxi se mnohdy senzační výsledky ve snižování spotřeby nepotvrzují, přinejmenším ne v plné míře.
Nesoulad mezi homologovanou a reálnou spotřebou dokonce přišel nedávno na přetřes i v Bruselu.
Evropská komise si nechala vypracovat studii, ze které vyplynulo, že průměrné emise oxidu uhličitého, jimž je spotřeba paliva přímo úměrná, automobilů prodávaných na evropských trzích poklesly od roku 2002 do roku 2010 o 16 procent, ze 167,2 na 140,4 g/km. Přibližně třetinu tohoto snížení, přesně 9,1 g/km, však autoři studie označují za úsporu pouze „virtuální“ a nepřímo obviňují výrobce automobilů ze lži, když hovoří o „obcházení mezer“ v testovací proceduře. „Lidé by měli být pobouřeni,“ citovala agentura Reuters nejmenovaného představitele Evropské unie.
Dotyčný byrokrat patrně zapomněl, že metodika měření emisí CO2 (takzvaný nový evropský jízdní cyklus) je přesně stanovena v evropské legislativě. Její případné nedostatky je tudíž nutno přičíst na vrub těm, kdo ji vymysleli – nikoli těm, kdo se jí ze zákona řídí. „Je to v principu totéž jako učebnicový případ z ekonomické literatury – daň z nemovitosti založená na počtu oken, která byla v minulosti zavedena v několika evropských zemích,“ napsal o kauze názorový server Autoforum.cz. Tento způsob výměru daně z nemovitosti vedl k výstavbě domů s menším počtem oken, na jejichž fasády se malovala okna falešná. Dodnes se s nimi lze setkat v některých pařížských čtvrtích.
Dva nové hybridy Jestliže v některých segmentech hybridní nadšení postupně uvadá, jinde v Ženevě propukne v plné síle. Britský výrobce McLaren předvede produkční verzi supersportovního kupé P1, jehož přeplňovanému vidlicovému osmiválci o objemu 3,8 litru sekunduje rekuperační setrvačník KERS, zachycující kinetickou energii uvolňovanou při zpomalování. V Bruselu mohou být klidní, zde nejde v prvé řadě o nízký údaj kombinované spotřeby, ale o okamžitou reakci na plyn. KERS pomůže při akceleraci překlenout prodlevu, kterou potřebují obě turbodmychadla k získání maximálního plnicího tlaku. Kombinované parametry soustavy – 674 kW a 900 Nm – budí vážné obavy jak o životnost zadních pneumatik, tak o schopnost budoucích majitelů krotit dechberoucí sílu.
Přesto nebude P1 nejvýkonnější premiérou letošní Ženevy. Dosud tajemstvím obestřený nástupce Ferrari Enzo s interním označením F150 byl potenciálním klientům předveden na utajované prezentaci v Maranellu již 30. ledna, kdy také zazněly první technické údaje. Vidlicový dvanáctiválec by měl dosahovat výkonu 588 kW, ovšem dalších 110 kW přidá KERS. Ve staré výkonové jednotce tak nové Ferrari zůstane jen 51 koní pod magickou tisícikoňovou hranicí.
A aby nebylo hybridních superaut málo, Porsche snad konečně ukáže sériové provedení modelu 918, byť tak učiní spíše ze slušnosti než z nutnosti. Ačkoli výroba bude zahájena až 18. 9. (po americku 9/18) 2013, celá oznámená série čítající 918 kusů, je již dva roky vyprodaná. Pravda, kombinovaným výkonem 593 kW Porsche za britským a italským rivalem poněkud zaostává, ale oproti nim je z laciného kraje – vyjde na pouhých 645 tisíc eur (16,5 milionu korun), zatímco McLaren P1 má stát 700 tisíc liber (20,5 milionu) a těch 499 pečlivě vybraných šťastlivců, jimž bude dovoleno koupit si Ferrari F150, musí mít připraveno nejméně 1,2 milionu eur (30,7 milionu korun). Všechny uvedené částky jsou bez DPH a dalších místních daní…
Čínský Qoros proti Octavii Čínské automobilky se už jednou o vstup na evropský trh pokusily – a skončilo to blamáží. Vlivný německý automotoklub ADAC, hájící vcelku otevřeně zájmy tamějších řidičů i automobilového průmyslu, pustil do světa videozáznam bariérových testů, v nichž se vozy značky Brilliance bortí proti překážce, jako by byly z papíru.
Hysterie, která se v roce 2007 a znovu v roce 2009 okolo crash testů čínských aut rozpoutala, byla však opodstatněná jen zčásti. I samotný ADAC uváděl, že modely Brilliance zaostávají za evropským standardem pasivní bezpečnosti asi o deset let. A pamětníci si možná vybaví, že hazardéři, kteří se v temných dobách roku 1999 odvážili vyrazit do provozu tehdejší generací Volkswagenu Golf či Opelu Astra, dost často přežili. Mediální zkratka vykreslující vozy Brilliance coby smrtelné pasti prostě do značné míry přeháněla. Svůj účel ovšem splnila. Nepříliš dobrá, ale také nepříliš drahá auta z Číny zůstala v Evropě marginální záležitostí.
Můžeme-li soudit z fotografií a prvních zveřejněných informací, je nová vlna čínské ofenzivy podstatně lépe vyzbrojena proti arzenálu evropské automobilové lobby.
Značka Qoros, která je společným podnikem čínské společnosti Cherry Automobile a nadnárodního holdingu Israel Corporation, vystaví nedaleko břehů Ženevského jezera koncepční studie kompaktního crossoveru 3 Cross Hybrid a kombi 3 Estate. Třetí model, Qoros 3 Sedan, bude představen rovnou ve verzi připravené pro sériovou výrobu.
Design čínského sedanu bychom stěží nazvali originálním – i laik rozpozná inspiraci tváří značky Kia, bočním prosklením BMW a záděmi volkswagenů. Celek však nepůsobí jako kopie a proporce jsou přizpůsobené oku Evropana. V nabídce nemají chybět moderní technologie jako přeplňovaný zážehový motor nebo dvouspojková převodovka.
Délkou, šířkou i rozvorem náprav se čínský sedan nápadně blíží třetí generaci Škody Octavia, která se v Ženevě poprvé ukáže s populární karoserií typu kombi. Jejím hlavním prodejním argumentem bude opět zavazadlový prostor. „ Octavia Combi nabízí osobám cestujícím na zadních sedadlech extrémní prostor pro nohy,“ uvádí v tiskovém komuniké Frank Welsch, člen představenstva společnosti Škoda odpovídající za oblast technického vývoje. „A novým rekordem ve své třídě je i zavazadlový prostor s objemem 610 litrů,“ dodává. Nová Octavia Combi v tomto ohledu překonává veškeré vozy nižší střední třídy (kam patří rozvorem náprav) i většinu vozů třídy střední. V Mladé Boleslavi dobře vědí, jak se své cílové skupině zavděčit. K nabídce motorů, asistenčních
systémů a komfortní výbavy shodné s liftbackem přidá kombi možnost pohonu všech kol založeného na páté generaci spojky Haldex.
Litrová spotřeba realitou Na začátku jsme konstatovali, že spoření za každou cenu začíná vycházet z módy. Přinejmenším jedna z velkých automobilek však ducha demonstrativní šetrnosti neopustila.
Povane ze stánku 2161, kde rozloží svoji velkolepou expozici Volkswagen. Ale proč ne? Jestli si někdo může dovolit investovat energii do hledání nových (a možná slepých) cest, pak je to výrobce, jehož prodejní výsledky potvrzují konzistentní schopnost uspokojovat priority evropských zákazníků lépe než kdokoli jiný.
Elektromobil Volkswagen e-Golf dokazuje, že vozy s akumulátorovým pohonem stále představují těžko překonatelnou technologickou výzvu i pro firmu s tak velkým inženýrským potenciálem. Zatímco ještě v lednu 2013 Wolfsburští slibovali akční rádius 270 km, týden před Ženevou z něj zbylo kilometrů jen sto pětasedmdesát. Lithium-iontové články zvýšily hmotnost vozu o 250 kg a jejich nabíjení z domácí zásuvky trvá pět hodin, takže e-Golf není pro reálné použití o nic praktičtější než dosavadní elektrické počiny konkurenčních značek. Pravda, má speciální režim Range, který dojezd v případě potřeby prodlouží. Dlouhá chvíle však bude i posádce, neboť e-Golf v tomto módu nepřipustí vyšší rychlost než 95 km/h a zapomenout musíte také na topení či klimatizaci. Ideálem praktičnosti není ani druhý spořicí extrémista z dílen VW, ale přinejmenším není odkázán na dostupnost elektrických zásuvek. Volkswagen se konečně odhodlal k výrobě alespoň malé série svého radikálního „litrového auta“, které ukazuje v různých koncepčních obměnách na autosalonech už více než deset let. XL1 má lehkou karoserii z uhlíkových vláken, motor TDI o objemu 0,8 litru kombinovaný s elektromotorem a příkladně aerodynamickou dvoumístnou karoserii. Udávané kombinované spotřeby senzačních 0,9 l/100 km ve skutečném provozu nejspíše dosahovat nebude, ale úředníci Evropské unie se nemusejí cítit pobouřeni. Britský časopis Autocar odhadl reálnou spotřebu Volkswagenu XL1 na 2,2 l/100 km, tedy hluboko pod dnešním standardem i těch nejúspornějších konvenčních automobilů. XL1 vznikne v sérii pouhých padesáti kusů a vyrábět se má v bývalé karosárně Karmann v Osnabrücku. Cenu Volkswagen dosud nezveřejnil. V důsledku nákladných materiálů a komplikované malosériové výroby však lze očekávat částku, za niž se obvykle prodávají exkluzivní sportovní vozy.
Snaží se i na jihu Úplný výčet všech ženevských premiér přesahuje možnosti tohoto článku, ale nemůžeme alespoň letmo nezmínit další zajímavá nová auta. Každý automobilový fanoušek musí zjihnout při pohledu na Alfu Romeo 4C, miniaturní supersport s motorem uloženým napříč za zadními sedadly a pohonem zadních kol, jako měl svého času ikonický Fiat X 1/9. Korejská Kia potvrzuje sílící sebevědomí i pevnější pozici na trhu uvedením „ostrého“ Cee’du GT, který se chlubí agresivním vzhledem a zrychlením 0–100 km/h za méně než osm sekund. Peugeot představí malý crossover 2008, jemuž bude konkurovat Renault Captur založený na nové generaci modelu Clio.
Některé ženevské novinky chtějí být rychlé, jiné krásné, vzrušující nebo originálním způsobem zajímavé. Jeden rys však sdílejí: programově se vyhýbají těm segmentům trhu, kde se operuje s největšími objemy a nejnižšími maržemi. Šetřílci nás nezajímají, jako by chtěly vzkázat automobilky. Cílíme na ty, kterým se daří a mají chuť utrácet. Vždyť nikde není napsáno, že je tyto zákazníky nutno hledat zrovna ve stagnující Evropě…
O autorovi| Jiří Červenka, spolupracovník redakce