VYZKOUŠELI JSME - SAAB 9-3 SPORTCOMBI Jedním z vozů, který sází na přízeň úspěšných podnikatelů, je nový kombík Saab 9-3. Týdeník Profit jej vyzkoušel se stopadesátikoňovým turbodieselem 1,9 pod kapotou. Vůz se prodává za 866 000 korun.
VYZKOUŠELI JSME - SAAB 9-3 SPORTCOMBI Jedním z vozů, který sází na přízeň úspěšných podnikatelů, je nový kombík Saab 9-3. Týdeník Profit jej vyzkoušel se stopadesátikoňovým turbodieselem 1,9 pod kapotou. Vůz se prodává za 866 000 korun.
Dokud byl na trhu jen model 9-3 sedan, který neměl možnost odpočtu DPH, kupovali si devěttrojkové saaby pouze fajnšmekři. Teď má ale tato modelová řada verzi kombi s možností přestavby na N1. „Sázíme na podnikatele, naše prodejní čísla tuto strategii potvrzují. Sedmdesát procent kombíků se prodává s daňovým odpočtem,“ řekl mluvčí značky Marek Šafarčík.
ZMĚNA PO 20 LETECH Saab 9-3 je nástupcem řady 900, která se vyráběla neuvěřitelných dvacet let, od roku 1978 do roku 1998. Oba vozy mají hodně společného. Devítistovka měla rovnou příď a aerodynamicky vyklenuté přední sklo, devěttrojka se jí se svými klasickými severskými tvary dost podobá. Ale jinak už je to vesměs mezinárodní auto. Sedí na podvozku Opelu Vectra a pod kapotou má naftovou devatenáctistovku převzatou od Alfy Romeo. My jsme otestovali severský vůz v základním provedení SportCombi Linear, který měl pod kapotou stopadesátikoňový turbodiesel 1,9. Prodává se za 866 000 korun. Na švédskou značku je to příznivá cena, s níž může auto dokonce představovat alternativu k dobře vybavené Škodě Octavia Combi. INSPIRACE Z LETADLA Jaké byly naše první dojmy po usednutí za volant? Palubní desce dominoval jednolitý panel s kapličkou a středovou konzolí, která je natočena k řidiči. Je to zajímavé rozvržení, které vychází z letecké historie automobilky. Ale není to praktické, řidič musí sledovat celkem tři displeje. To je příliš i na notorického milovníka digitálních čísel. Uvědomil si to i výrobce, protože už v příštím modelovém roce horní displej ve voze nebude a vše potřebné bude možné hledat jen na dvou ukazatelích. Snad se také změní lacině vyhlížející plasty na palubní desce. OPTIMÁLNÍ TURBODIESEL
A co vlastní jízda? Turbodisel je, jak je u Saabu zvykem, na první rychlostní stupeň trochu línější, od dvojky si řidič může vychutnávat příjemný pocit rezervy výkonu. Ale žádné dělo to není, se zrychlením na stovku za 10,2 sekundy se nemůže s nabitými bavoráky měřit. Kombík má ale dobré jízdní vlastnosti, zadek neustřeluje jako u některých jiných dlouhých aut. Spotřeba motoru odpovídá výrobcem udávaných 5,9 litrům na sto kilometrů jízdy. Vůz, vybavený šestistupňovou převodovkou, dokáže jet až dvoustovkou. VÝSLEDEK TESTU Saab 9-3 SportCombi je užitečným autem pro reprezentaci i převážení nákladů. Za dané peníze představuje vysoký standard se slušnou výbavou, která zahrnuje palubní počítač, telefon, kvalitní audio a multifunkční volant. K tomu řadu bezpečnostních prvků. Ale je to přece jen auto stavěné na cenovou dostupnost, skalním saabistům bude řada prvků ve výbavě chybět. Bude je rozčilovat příliš velké množství displejů, obrácený ovladač světel nebo vysoké „špunty“ zamykání dveří. TECHNICKÉ ÚDAJE Model Saab Linear 9-3 SP SportCombi 1,9 TiDS Typ vozu pětidveřový kombík Motor turbodiesel, čtyřválec Objem válců 1,9 litru Max. výkon 110 kW Max. rychlost 200 km/hod. Zrychlení 0-100 10,2 sekundy Spotřeba 5,9 l/100 km Kufr 419/1279 litrů Cena 866 000 Kč JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ**
Kombík má možnost přestavby na verzi N1, která umožňuje odpočet DPH. Tato přestavba vyjde na dvacet tisíc korun. Ze Saabu pak může být zároveň malý užitkový vůz a reprezentativní auto k jízdám za obchodními partnery.