Menu Zavřít

Seznam.cz: Příběh jako z Hollywoodu

9. 11. 2010
Autor: profit

Ankety a soutěže internetových serverů či vyhledávačů pravidelně vyhrává. Vysoko ceněná je i sama obchodní značka Seznam.cz. Firma, která vznikla v Česku před 14 lety, má stále většinově českého majitele a na svém původu si zakládá. Své postavení si navíc udržela i s příchodem zahraniční konkurence.

Foto: Seznam.cz

Když se řekne Seznam, vybaví se snad každému jméno jeho zakladatele Ivo Lukačoviče. Začátek jeho podnikání připomíná příběh z filmu. Při studiu na vysoké škole se seznámil s internetem, který tehdy znala jen hrstka lidí. Českých webových stránek bylo pár a dostat se k nim bylo komplikované. Ivo Lukačovič proto v roce 1995 naprogramoval vlastní katalog stránek, přičemž inspirací mu byl americký portál Yahoo. V roce 1996 pak spustil stránky Seznam.cz.

Tak jak se na správný hollywoodský příběh sluší, začínal Ivo Lukačovič doma. První server umístěný v ložnici budil jeho otce v noci ze spaní. Jak uvádějí některé zdroje, s nákupem prvního hardwaru mu pomohli právě rodiče. Pak ale nastal boom internetu a produkt zvaný vyhledávač Seznam jednoduše zaplnil díru na trhu. S drobnými klopýtnutími stoupal a spolu s dalšími službami se rozvíjel. Po 10 letech existence dosáhl obratu kolem miliardy korun, v roce 2009 už to byly dvě miliardy. Teď každý den na stránky Seznamu vstoupí dva miliony a 600 tisíc uživatelů.

Společnost Seznam ale už dávno není jen Ivo Lukačovič a s ním hrstka nadšenců, kteří s programováním začínali. Nyní je to firma se 700 zaměstnanců a týmovým vedením. Sám Ivo Lukačovič se z přímého dennodenního řízení společnosti stáhl. Věnuje se převážně rodině a svým koníčkům. V roce 2006 předal výkonné řízení firmy dosavadnímu technickému řediteli Pavlu Zimovi, který s ním na projektu internetového vyhledavače spolupracoval takřka od začátku. Právě pod jeho vedením firma ustála nejen příchod silného zahraničního konkurenta – Googlu, ale i světovou krizi, která citelně zasáhla také český internetový a reklamní trh.

Konkurence se nebojíme

Vstup vyhledávače Google na český trh v roce 2006 předcházela velká očekávání i spekulace o tom, že Seznam své postavení ztratí. Národní vyhledávače totiž globální obr válcuje ve většině zemí. Ukázalo se ale, že v Česku to tak jednoduché nebude. „Pohybujeme se v synergii. Google říká, že nepřišel s nikým bojovat. My zase říkáme, že jsme rádi, že tu konkurence je, protože nás posouvá dopředu,“ říká mluvčí Seznamu Rita Gabrielová. Výhodou Seznamu je podle ní hluboká zakořeněnost v Česku a řada služeb, které Google v češtině nenabízí. Podle některých odhadů tak světovému vyhledavači patří nyní zhruba 40 procent českého trhu a Seznamu z větší části ten zbytek. Sázka Seznamu na národní notu možná přispěla k tomu, že i po čtyřech letech Google českou jedničkou není. Zajímavěji tento fakt vypadá v celosvětovém srovnání. Vyhledavač působí ve 181 zemích a pouze v pěti z nich se nestal leaderem místního trhu.

Krize přinesla flexibilitu

Dalším mezníkem, který otřásl českým internetovým trhem, byla světová krize. „Určitou dobu před krizí klesala návštěvnost v celé oblasti internetových služeb – našich i konkurenčních. Tehdy jsme si to nedokázali vysvětlit. Šlo nejen o vyhledávání, ale i sociální sítě nebo databáze. Něco se dělo,“ říká Rita Gabrielová. Na klesající zájem lidí a snižující se objem reklamy zareagoval Seznam po svém. Pomohla mu rozsáhlá obchodní síť. Obchodníci častěji oslovovali své klienty a nabízeli jim i možnost nakoupit menší objem reklamy. Někdy pomohla zase výhodnější cena. Seznam nepropouštěl, sáhl ale k razantnímu snížení nákladů. Taková strategie se vyplatila. Meziročně se podařilo udržet růst a zvýšit obrat o 10 procent.

Všechno pod jednou střechou

První službou, kterou Seznam v roce 1996 nabízel, bylo vyhledávání a katalog firem. Na těchto stránkách se také objevila v Česku první bannerová reklama. V roce 1999 už pod Seznamem fungoval také e-mail nebo portál Lidé.cz. Později přichází zpravodajský server Novinky.cz, platforma Spolužáci.cz a potom i tematické weby jako Spráce nebo Sreality. Úspěšná je také spolupráce s videoserverem Stream.

Jsou ale i projekty, které v historii Seznamu tolik úspěšné nebyly. Kdo si dnes například ještě vzpomene na banku.seznam.cz, tedy nabídku bankovních služeb pro mladé? Nyní tento projekt nahrazuje úspěšnější Peněženka. „To, že o některou službu po čase není tak velký zájem jako na začátku, je v internetovém byznysu normální,“ uvádí Rita Gabrielová.

Podstatné je pro Seznam udržet širokou paletu nabídky. Od televizního programu přes počasí, mapy, ubytování, zpravodajství, porovnávání cen až po vyhledávání, které stálo na samém počátku. Právě velký záběr umožňuje podle Seznamu stabilitu, ve které propad jednoho produktu neohrožuje celou firmu.

Zaměstnanci jsou klíčoví

bitcoin_skoleni

To, co je na Seznamu jako společnosti zajímavé, je také pracovní prostředí. Kravata zde není nutná, není to ale ani firma plná zakřiknutých chlapců s tlustými brýlemi. Dřív, když ještě vedl společnost Ivo Lukačovič, dal u uchazečů hodně na instinkt a první dojem. Jednoho z bývalých hackerů dokonce zaměstnal jako bezpečnostního experta. Ten ho totiž na blogu upozornil na možná rizika stránek. Nyní už musí uchazeči o zaměstnání v Seznamu projít klasickým výběrovým řízením.

Některé prvky z dřívější doby ale zůstávají. V práci tu lidé nemusí být od osmi do čtyř. Začátek pracovní doby si určují většinou sami. Když firma potřebovala výborné programátory, nabídla jim podíl na zisku. Vývojářské centrum otevřela třeba i v Brně, kde talentované pracovníky loví mezi studenty VUT. A neformální přístup nese ovoce. Kvalitní zaměstnanci zůstávají. Právě na ně firma spoléhá v plánech do budoucna.

  • Našli jste v článku chybu?