Klíčová divize je opět v plusu. Ale na jak dlouho?
Rudi Lamprecht, který má na starosti divizi mobilních telefonů společnosti Siemens, bere zelený fix a začíná kreslit na stěnu své mnichovské kanceláře. První čára míří strmě dolů a pohled na ni není hezký. Ukazuje propad divize ze 188 milionů dolarů kvartálního zisku na konci roku 2000 až na ztrátu 439 milionů dolarů v polovině roku 2001. „Byl to těžký rok,“ přiznává Lamprecht. Potom načrtne další zelenou čáru. Ta ale tentokrát směřuje vzhůru. Ilustruje návrat k ziskovosti. V posledním čtvrtletí roku mobilní divize dosáhla zisku 32 milionů dolarů. Pod hustým knírem Rudiho Lamprechta se objeví úsměv.
Stěna Lamprechtovy kanceláře je omyvatelná. Nakolik nesmazatelné jsou ale údaje o obratu? Pro budoucnost pětasedmdesátimiliardového elektronického obra z Německa, který vyrábí všechno od elektráren až po žárovky, je to otázka zcela zásadní. Právě výsledky divize mobilních telefonů u Siemensů totiž ukážou, zda tento mohutný kyklop dokáže na trh vychrlit novinky, které by si získaly pozornost dnešních vrtkavých spotřebitelů. Podle výnosů byla Lamprechtova divize ve fiskálním roce, končícím 30. září 2001, druhou největší. A do loňska patřila i mezi nejziskovější.
Podle všeho by se jí to mohlo podařit znovu. I díky tomu, že Siemens na trh uvedl několik nových produktů, si na konci roku 2001 opět vydobyl čtvrtou příčku na žebříčku celosvětového prodeje telefonů a připravil o toto postavení firmu Samsung. Uvádí to společnost Gartner, agentura pro průzkum trhu. Mezi výrobky, které zabodovaly, patří telefon C45 za 215 dolarů, který nabízí široké možnosti individuálního nastavení tím, že si uživatel stáhne bizarní vyzváněcí melodie a loga. Současně se Siemens spolu se svým japonským partnerem NEC hned na začátku klání dostává do čela jako přední dodavatel techniky pro systémy mobilní telefonie třetí generace. Italská telekomunikační firma H3G jim nedávno zadala zakázku v hodnotě 600 milionů dolarů. A perspektivní jsou rozvíjející se trhy, jako třeba Čína, a dále Spojené státy, kde poskytovatelé telekomunikačních služeb postupně přecházejí na digitální mobilní systémy. „Siemensu se ve čtvrtém kvartále podařil úžasný akrobatický kousek,“ domnívá se Ben Wood, analytik z agentury Gartner.
To je proti předchozímu roku významný posun k lepšímu. Odbyt telefonů se v Evropě začal koncem roku 2000 zpomalovat, načež analytici přišli s varováním, že trh se přibližuje k bodu nasycení. Lamprecht uznává, že jemu i jeho pobočníkům trvalo minimálně měsíc, než se rozhoupali k akci. „Mohli jsme zareagovat lépe,“ říká třiapadesátiletý řídící pracovník, který před příchodem do Siemensu v roce 1996 dvacet let pracoval ve firmě Hewlett-Packard.
V dubnu musel Lamprecht zatnout zuby. Dal výpověď 2600 pracovníkům, což je na německé poměry velmi radikální krok. Ovšem protože většina zaměstnanců jeho tří výrobních závodů v Německu měla smlouvu na dobu určitou, Siemens byl ušetřen zdlouhavého vyjednávání s odbory a vyplácení odstupného, jak je v Německu zvykem. Jeho tým také zastavil výrobní linky a poněkud utáhl kohoutek výdajů za reklamu. Škrty v rozpočtu vedly k úsporám ve výši zhruba 700 milionů dolarů.
Dnes si Lamprecht může oddechnout. Tedy částečně… Výnosy z prodeje telefonů opět rostou. Zasloužily se o to nové modely, jako je například mobilní telefon kombinovaný s digitálním organizérem, který se prodává za 960 dolarů. Pozoruhodný růst z konce devadesátých let se opakovat nebude, přesto by však odbyt mobilních telefonů a techniky mohl zvednout zisk divize o patnáct nebo dvacet procent za rok, uvažuje Lamprecht. „Kolik dalších tržních odvětví nabízí takový potenciál?“ ptá se.
Budoucnost však úplně růžová není. Americké a evropské telekomunikační firmy jsou až po uši zadlužené a na investice do nejnovější technologie možná nebudou mít. Navíc nikdo neví, zda budou mít spotřebitelé o bezdrátové služby třetí generace takový zájem, aby si za ně připlatili. V neposlední řadě se z mobilních telefonů postupně stávají víceúčelové přístroje, kterým nechybí ani digitální fotoaparáty a hudební přehrávače. To by mohlo hrát do ruky konkurentům, jako je Ericsson, který vstoupil do společného podniku s gigantem na poli spotřební elektroniky, firmou Sony. Siemens nemůže ani počítat s tím, že by vystrnadil šampiona odvětví, Nokii, která telefonů prodává trojnásobek. Kromě toho se analytici dívají skepticky na možnost, že by se Siemensu podařila věc, v níž nedoufá ani Motorola či Ericsson, totiž skončit v průběhu všech čtyř kvartálů roku 2002 v zisku.
Pokud se to ale Lamprechtovi podaří, ocitne se v užším výběru kandidátů na nástupnictví po generálním řediteli Heinrichu von Piererovi, který do důchodu pravděpodobně odejde v roce 2004. Jestliže Lamprecht funkci generálního ředitele získá, bude si moci po stěně kreslit, co se mu zamane. Samozřejmě zvláště když jeho zelené přímky budou mířit vzhůru.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc