Menu Zavřít

Šijeme v Číně, protože to tam umějí

24. 1. 2005
Autor: Euro.cz

HANNAH: SPOLÉHÁ NA VOLNÝ ČAS Jak čelit čínské textilní mašině? Třeba tím, že budu vyrábět v Číně. Sázka na asijskou výrobu, agresivní reklamní kampaně a evropská image jsou receptem, jak se stát největším českým výrobcem oblečení pro volný čas a rekreační sport.

Cesta od nápadu k prodejnímu pultu trvá dva roky.

HANNAH: SPOLÉHÁ NA VOLNÝ ČAS Jak čelit čínské textilní mašině? Třeba tím, že budu vyrábět v Číně. Sázka na asijskou výrobu, agresivní reklamní kampaně a evropská image jsou receptem, jak se stát největším českým výrobcem oblečení pro volný čas a rekreační sport.

Vybrané modely potom slouží pro rozkreslení tovární velkovýroby v Číně.

Plzeňské firmě Hannah se to za třináct let od založení povedlo. „Zařadili jsme se mezi velké světové výrobce, kteří šijí v Číně,“ komentuje strategické rozhodnutí ředitel akciové společnosti Hannah Czech Jan Reitspies. Vývoj, vzorkovnu nových modelů a veškerý obchod ponechal v Plzni, ale velkovýrobu přestěhoval beze zbytku do Šanghaje.

Přinejmenším stejnou roli jako nižší náklady hrála při rozhodování o přesunu výroby technologická vyspělost tamních továren. „Bylo pro nás důležité, že Číňané se dostali na špičku nejen tradičního šití, ale také lepení švů a mají bezchybnou organizaci výroby,“ připomíná ředitel a nastiňuje další vyhlídky: „Pákistánci si právě osvojují nejmodernější technologie svařování textilních materiálů.“ Podle něho není Evropa schopná v tomto oboru Asii konkurovat.

TŘI ROKY NAPŘED

Zatímco nad výrobou v čínských továrnách bdí patnáct tamních najatých manažerů, v Česku pracuje sto třicet lidí. Několik designérů vymýšlí modely dva roky napřed a dvacet švadlen jejich nápady uvádí do reality. Šijí takzvané vzorky, na nichž se ověřuje, zda jsou vhodné pro budoucí výrobu.

Dalších deset obchodních zástupců neustále navštěvuje obchody a hovoří s jejich vedoucími i prodavači. Získávají od nich cenné poznatky, které designéři přetavují do nových modelů oblečení. Zbytek lidí má v Hannahu na starosti běžný obchod a administrativu.

Ještě nedávno šéfdesignér Hannahu tvrdil, že jeho firma trendy nevytváří, ale naopak se snaží odhadnout, s čím přijde světová konkurence. Jde nejen o střihy, ale také o barvy a materiály. Nyní ředitel Jan Reitspies říká: „Některé věci od nás už kopírují druzí.“

Honba za vlastním image je ovšem běh na dlouhou trať. „Zatímco v módním oblečení se vyrábí půl roku napřed, u sportovního zboží přemýšlíme tři roky dopředu a cesta od prvního reálného nápadu k oblečení na pultech trvá dva roky,“ připomíná marketingová ředitelka Julie Brožová. O tom, že Hannah se vyšvihnul mezi důležité značky, svědčí i to, že na západočeských tržnicích se objevily první padělky jeho bund.

EVROPSKÁ FIRMA

Sportovní oblečení má během roku značné výkyvy v prodejnosti. Hannah proto rozprostírá své aktivity do šířky i do hloubky. Prezentuje se jako evropská firma a dodává nejen na český trh (50 %), ale také do Polska a na Ukrajinu (dohromady 30 %). Zbytek prodává po celém světě od Jižní Ameriky, přes Skandinávii až po západní Evropu. V Polsku se o obchodování firmy stará šest lidí.

Zároveň si Hannah udržuje dostatečně široký sortiment. Na podzim a v zimě se prodává zimní a lyžařské oblečení (35 % obratu), přes rok vybavení pro camping, jako jsou spací pytle a stany (30 %) a zbytek obstarává oblečení pro volný čas.

IMAGE JE VŠÍM

Bez reklamy a propagace by nebylo značky Hannah. Kromě celostátní pravidelné jarní a podzimní billboardové kampaně míří reklama do odborných tak zvaných outdoorových médií, celostátních deníků, na výstavy a veletrhy. Televize je zatím mimo hledáček marketingových zájmů firmy. Reklamu až na drobné výjimky Hannah nezadává ani do malých a regionálních titulů.

Promyšleně přistupuje Hannah i ke sponzoringu, při kterém podporuje nejen současné hvězdy, jako je akrobat Aleš Valenta, ale také mladé nadějné talenty v okrajových sportech.

TRENDY LETOŠNÍ ZIMY

Český zákazník požaduje zejména moderní střihy a nejnovější výkřiky techniky, ale zároveň konzervativní barevnost. „Naši lyžaři si kupují především červené a modré bundy a k tomu černé kalhoty, ženy občas sáhnou i po pastelových barvách a snowboardisté zůstávají u svých volných střihů a tlumených zeleno-béžových kombinací,“ míní marketingová ředitelka Julie Brožová.

U střední a vyšší kategorie oblečení však konzervativní Češi berou s povděkem vymoženosti, jako například zvláštní kapsy na lyžařské permanentky, nepromokavé kapsy na diskmany a walkmany s tunýlkem pro sluchátka, chráněné místo na mobil a všité recco-destičky kvůli rychlému vyhledání pod případnou lavinou. Zajímají se také o složení materiálu a technické hodnoty promokavosti a prodyšnosti. Bunda bez všité membrány je už odsouzena mezi levné výrobky.

SPONZORING 2004 FIRMY HANNAH

Jméno Sport Oblečení 
 Aleš Valenta akrobatické skoky na lyžích  rukavice 
 Jan Řehula triatlon   prodyšné tréningové oblečení  
 Michal Michalík  moderní pětiboj  nepromokavé kalhoty a bundy 
 Lucie Zelenková triatlon  nepromokavé kalhoty a bundy 
 Dalibor Carbol  paragliding expediční vybavení
 Expedice Cho Oyu horolezectví stany, oděv proti chladu
 Expedice Jamaica  divoká voda  stany, volný čas
 Na kole všemi kontinenty  cykloturistika  stany, spací pytle 
 Reprezentace Česka  cyklokros  volný čas
 Reprezentace Belgie sjezdové lyžování lyžařské komplety

HANNAH CZECH

* akciová společnost z Plzně

* vznikla v roce 1991

bitcoin_skoleni

* má 130 zaměstnanců v Česku, 15 v Číně

* vyrábí oblečení značek Redstone, Sportland, Redwood, National Geographic a Hannah Část produkce Hannahu se vyrábí v Číně.

  • Našli jste v článku chybu?