Domácí realitní kanceláře pronikají na Ukrajinu, do Španělska i Spojených států
Český realitní trh prodělal v posledních dvou letech bouřlivé změny. Pokles poptávky po nemovitostech vehnal řadu menších a středně velkých realitek do náručí velkých zahraničních sítí. Nejúspěšnějšími lovci byly v tuzemsku velké americké řetězce RE/MAX a Century 21, které na trhu působí teprve několik posledních let. Mezi jejich nejlepší úlovky patří kupříkladu někdejší čtvrtý hráč na trhu – společnost A-City, kterou „spolkl“ RE/MAX, nebo firmy Bonus Group a Reality 21, které se spojily s Century 21. Americké řetězce tímto způsobem rychle a snadno pronikly prakticky do všech větších českých měst.
Čas domácích hráčů
Navzdory tomu se však zdá, že zahraniční sítě domácí trh neovládnou. Krize a s ní spojená konsolidace realitního trhu posílila i některé tuzemské společnosti. Častěji, než že by přímo „polykaly“ své slabší konkurenty, využívají náhle uvolněného prostoru. A jejich ambice sahají až za hranice České republiky. Příležitost vidí hlavně v zemích, kde ceny nemovitostí padaly nejprudčeji. Příkladem tuzemského úspěchu může být firma M&M Reality, která se na českém trhu objevila prvně v roce 1998. Tehdy to byla stavební společnost, ke které se o sedm let později přidala realitní kancelář s ambicí vybudovat středoevropskou realitní síť. Do propuknutí krize se jí podařilo proniknout jen na Slovensko. Firma posiluje hlavně během posledních měsíců, kdy rozšířila počet svých zaměstnanců zhruba o sedm stovek. Během následujícího půlroku chce otevřít 25 dalších poboček a kontaktních míst a zaměstnat dalších 2100 lidí. „V našem obchodním plánu jsme si vytýčili cíl mít do konce příštího roku 17,5 procenta trhu,“ tvrdí Miroslav Jonáš, obchodní ředitel M&M Reality. Kancelář v březnu příštího roku vstoupí na ukrajinský trh. V Kyjevě plánuje otevřít pět poboček. „Příští rok bychom chtěli expandovat do Indie. V obou případech jde o obrovský trh s nevyužitými příležitostmi,“ dodává Jonáš. Dalším silným hráčem je firma Mexx Reality, která na českém trhu působí už od roku 1994. Realitka se v krizi ukázala jako stabilní, a proto ji nyní oslovuje řada menších hráčů, kteří chtějí vplout pod její křídla. „Zatím probíhají počáteční jednaní a nechci předjímat, jak se spolupráce vyvine,“ říká Josef Šinágl, ředitel Mexx Reality. Letos firma vstoupila na slovenský a také španělský trh. „Věříme ve velký potenciál těchto trhů,“ tvrdí Šinágl a dodává, že zvláště Španělsko je pro realitku zajímavé z hlediska poklesu tamních cen nemovitostí. Oproti období před krizí spadly o 30 až 60 procent. Firma se ale poohlíží i po dalších trzích. „Zatím provádíme analýzu několika – z našeho pohledu – zajímavých destinací. Nebráníme se další expanzi,“ doplňuje Šinágl.
Golfisté, jachtaři i penzisté
Prodej realit v zahraničí byl dosud doménou specializovaných kanceláří. Ty většinou spolupracují s místními partnery, kteří pak zajišťují prohlídky a další servis. Firma Mexx Reality, která chce ve Španělsku cílit na českou, slovenskou a také ruskou klientelu, se rozhodla nehledat v zemi partnery. Bude působit přímo na místě, kde zaměstnává česky a slovensky hovořící makléře. „Důvodem našeho vstupu do Španělska jsou podle nás chybějící kvalitní služby pro zájemce o koupi realit a také více než zajímavá cenová relace tamních nemovitostí,“ tvrdí Šinágl. „Poptávka ze strany českých klientů skutečně v poslední době roste. K tradičním rentiérům přibývají golfisté, jachtaři, ale i penzisté,“ vypočítává Josef Čadil, ředitel firmy Branco Reality, která nabízí nemovitosti na Floridě, ve Španělsku a nově také v Egyptě. „Ve Španělsku i v USA dochází k postupnému nárůstu zhruba o sto procent. Nemovitosti jsou pro české lidi dostupnější. Napomáhá tomu i pokles kurzu dolaru a letecké přepravy,“ dodává. O konkurenci nebude mít Mexx Reality ve Španělsku nouzi. Působení českých a slovenských zaměstnanců přímo na místě se ale skutečně může stát jistou konkurenční výhodou. Nedávno totiž řada zahraničních kupujících přišla o své nemovitosti proto, že na španělských pobřežích vyrostly načerno. Možná proto někteří kupující dají raději přednost možnosti domluvit se o všech detailech nemovitosti v rodném jazyce.
Přijde další boom?
M&M Reality pronikne příští rok na ukrajinský a indický trh, které mají mnoho společného. „Jsou to obrovské trhy s nevyužitým potenciálem,“ vysvětluje Jonáš. „Indii krize postihla hlavně v letech 2008 a 2009. Ceny nemovitostí příliš neklesaly, ale zastavil se jejich růst. Analytici nyní ovšem varují před jeho pokračováním,“ vysvětluje Ivan Kameník, český zástupce společnosti CzechTrade v Indii. Cizinci prý zde nemovitosti nakupují jen výjimečně, česká realitka proto v tomto případě počítá výhradně s domácími nakupujícími. Naopak ukrajinský rezidenční trh zasáhla krize velmi citelně. Před ní ceny kvůli nedostatku nemovitostí prudce stoupaly nahoru – v některých případech byly až dvojnásobné oproti Praze. Poptávka rostla nejen ze strany domácích obyvatel, ale i ze strany zaměstnanců firem, které na Ukrajině působí. V průběhu let 2008 a 2009 ovšem ceny klesly takřka dvojnásobně. „Ukrajinský trh je v situaci, v jaké bylo Česko v roce 1991. Jen v Kyjevě je v tuto chvíli v nabídce 50 tisíc nemovitostí, což je zhruba polovina nabídky celého Česka. Proto zřejmě své pobočky prozatím otevřeme jen v ukrajinském hlavním městě,“ předjímá Jonáš. Konkurence se nebojí, protože žádná jiná česká realitka se na ukrajinský trh tak rychle nechystá. „Ze zahraničních jde jen o franšízy, což vzhledem k tamní naprosto nedostatečné legislativě nepovažujeme za dobrý nápad ani za velké konkurenční nebezpečí,“ myslí si Jonáš. V Kyjevě dnes pořídíte byt v novostavbě za 25 tisíc korun za metr čtvereční, v centru se ceny pohybují na úrovni 60 tisíc korun za metr čtvereční. Je ovšem pravděpodobné, že brzy opět začnou stoupat. Na druhou polovinu roku 2011 analytici předpovídají hospodářské oživení. „Poptávka po rezidenčních nemovitostech v takovém případě bude obrovská vzhledem k omezeným kapacitám na trhu. V centru Kyjeva se totiž takřka nestaví obytné domy,“ tvrdí Oxana Antonenko, zástupkyně společnosti CzechTrade na Ukrajině. Pro cizí investory jsou podle ní nejatraktivnější byty v centru Kyjeva, které lze nejvýhodněji nabízet především manažerům místních poboček různých mezinárodních institucí a velkých nadnárodních firem. Výhodou pro zahraniční investory dosud bylo i to, že na Ukrajině se neplatila daň z nemovitostí. To ovšem přestane od roku 2012 platit. „Cizinci zde mohou bez jakýchkoliv překážek nemovitosti nakupovat. Pro případ pronájmu doporučuji pořídit si místní obdobu živnostenského listu. Za podnikání zaplatíte měsíčně jednotnou daň ve výši 600 až 1000 ukrajinských hřiven, což je přibližně 1100 až 1900 korun,“ vysvětluje Antonenko. Není vyloučeno, že ukrajinské reality začnou – v případě hospodářského oživení – přitahovat i české investory. Zvláště když v Kyjevě najdou české zprostředkovatele.