Menu Zavřít

SILNIČNÍ TANK

2. 10. 2001
Autor: Euro.cz

První off–road světa jezdí už více než 50 let

WT100

V roce 1950 postavila japonská Toyota svůj první model vozidla s pohonem kol obou náprav a dala mu typové označení BJ. Tvary karoserie připomínaly americký jeep: na žebřinovém rámu byly zavěšeny pomocí eliptických listových per dvě tuhé poháněné nápravy. Karoserie byla otevřená, lehká, se sklápěcí plachtovou střechou. Absentovaly dveře, místo nich byly v bocích karoserie dva výřezy. Přední rovné dělené sklo bylo zasazeno ve sklopném rámu. Výrazná přední kapota skrývala řadový šestiválcový motor o zdvihovém objemu 3,4 litru a maximálním výkonu
82 koní. Nový model si velmi rychle vytvořil image houževnatého vozidla schopného překonat všechny překážky. Zrodil se první vůz na světě, který snesl pojmenování civilní džíp, dnešním slangem off–road.
V roce 1954 byl jeden z posledních modelů BJ označen názvem Land Cruiser. Brzy se začal projevovat velký zájem o tyto modely nejen v Evropě, ale na celém světě. Do současnosti se prodalo více než 3,5 milionu Land Cruiserů. Přes několik různých rozvorů náprav, použitých pohonných jednotek a dalších konstrukčních úprav se Land Cruiser dostal až k modelu 60, který v roce 1960 odstartoval velkolepou kariéru těchto vozidel. Nynější generace modelů Land Cruiser, nesoucí označení 90 a 100, byla v Evropě představena v roce 1996 a 1998. Menší Land Cruiser 90 je typickým představitelem vozů SUV se středně velkým rozvorem náprav a na automobilovém trhu je nabízen ve třídveřovém či pětidveřovém provedení.
Redakce týdeníku EURO měla k dispozici Land Cruiser 90 v pětidveřovém provedení s novým třílitrovým vznětovým čtyřválcem s vysokotlakým systémem vstřikování paliva typu Common Rail, který se v základu prodává za 1 434 000 korun. Mezi jeho přednosti patří poměrně nízká spotřeba paliva, vysoká hodnota točivého momentu a minimální hluk či vibrace. Maximální rychlost vozu je zhruba 160 kilometrů v hodině. Rychlé průjezdy zatáček jsou však s vysokým autem pochopitelně riskantní a výrazná nedotáčivost přesvědčí řidiče o tom, že na silniční závody Land Cruiser prostě stavěný není.
Od terénního auta se ovšem neočekává ani tak hbitost na silnici jako schopnost zdolávat překážky v terénu. V takovém případě je potřeba přiřadit pohon zadní nápravy a uvést v činnost terénní „redukci převodovky. Land Cruiser pak dokáže se světlou výškou 230 mm, žebřinovým rámem a pohonem všech kol zdolávat i těžký terén. Pro odborníky: brodivost vozu činí 700 mm, nájezdový úhel vpředu 36° a vzadu 30°.
Vůz je vybaven pohodlnou kabinou s rysy, které mají budit dojem spartánského
vozidla. Hlavně přístrojová deska nese charakteristické rysy japonské produkce konce devadesátých let včetně zastaralého pákového ovládání cirkulace vzduchu. Vrcholu mohutné středové konzoly vévodí neodmyslitelné vybavení pravého off–roadu: ukazatelé sklonu a náklonu, tlakoměr, teploměr a kompas. V běžném provozu využívá Land Cruiser pouze přední pohon a také díky tomu se spotřeba výkonného turbodieselu snížila ve spojení s manuálním pětistupňovým řazením průměrně na 9,5 litru nafty na 100 kilometrů.
Ve výbavě s novým výkonným turbodieselem nechybějí systém ABS, airbagy řidiče a spolujezdce, uzávěra mezinápravového diferenciálu, manuální klimatizace, kožené čalounění, vyhřívání sedadel, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek a řada dalších doplňků. Na tuto verzi je potřeba si připravit 1 629 000 korun, tedy zhruba o 200 tisíc více než na nejlevnější Land Cruiser.

  • Našli jste v článku chybu?