Menu Zavřít

Šimáně pod stromeček

9. 12. 2013
Autor: Euro.cz

Majitel aerolinek Travel Service ovládl českou leteckou dopravu Vstup společnosti Travel Service do Českých aerolinií (ČSA) většinu trhu překvapil. Zvláště když se národní letecký dopravce teprve před půl rokem přesunul pod křídla Korean Air. Z dnešního pohledu se však zdá, že trojstranná dohoda byla hotova už tehdy. Nyní vše jen pokračuje podle naplánovaného scénáře.

Již letos v dubnu bylo trochu zvláštní, že si Korejci se 44procentním akciovým podílem vymínili jen jediné místo v dozorčí radě a o management se vůbec nezajímali. „Plně důvěřujeme managementu ČSA,“ říkal tehdy v rozhovoru pro týdeník Euro prezident Korean Air Chi Chang Hoon.

Překvapením je dohoda hlavně proto, jak rychle k sobě našli cestu zpět majitel aerolinek Travel Service Jiří Šimáně a Miroslav Dvořák, šéf Českého Aeroholdingu. Tihle dva si totiž nemohli od roku 2009 přijít na jméno kvůli tomu, že Travel Service před čtyřmi lety při pokusu o privatizaci národního leteckého dopravce narazil. Zůstal v tendru jediný a požadoval, aby stát ČSA při prodeji fakticky oddlužil. V čele Českých aerolinií v té době stál Miroslav Dvořák.

Vzduch rozhodně nepročistila následná žaloba Travel Service na ČSA v Bruselu kvůli údajně nedovolené státní podpoře. Bruselští úředníci řešili, zda česká vláda nezhřešila, když injekcí ve výši 2,5 miliardy zalepovala škody po bývalých šéfech ČSA Jaroslavu Tvrdíkovi a Radomíru Lašákovi.

ČSA zase natruc založily charterovou společnost Holidays Czech Airlines, která svého času atraktivními cenami od Travel Service odlákala klíčové cestovní kanceláře.

Že jsou oba muži pragmatici, se však potvrdilo už na počátku letošního roku, když se dohodli na smíru před prodejem 44 procent akcií ČSA Korejcům. Dvořák zastavil chartery a letadla prodal Šimáněho aerolinkám. Šimáně s generálním ředitelem společnosti Travel Service Romanem Vikem zase stáhli bruselské stížnosti.

Travel Service tedy nyní dorazila za Korejci do struktury ČSA. Jestliže zároveň odchází Philippe Moreels, který aerolinky nějaký čas řídil, jde o jasný signál, že Šimáně s Vikem hodlají do řízení společnosti významně zasáhnout.

Nadšení jistě nebudou piloti ani ostatní personál ČSA, kteří vědí, že pracovní podmínky v Šimáněho aerolinkách jsou mnohem tvrdší. Tahle nadílka pod stromeček jim věští zase o něco horší časy.

Dvořákovi, který má prostřednictvím Aeroholdingu pod kontrolou méně než 20 procent akcií ČSA, to však nejspíš vůbec nevadí. Jeho politiku vůči aerolinkám vždy určoval především zájem Letiště Václava Havla, které je zdaleka nejcennějším aktivem Českého Aeroholdingu. Propojení s ? rmou Travel Service pak může pomoci i dalším členům rodiny jak zakázkami na servis charterových letadel a společné služby, tak třeba společným nákupem paliva.

Nabízí se ovšem otázka, co do této rodiny přinesou Korejci. Naděje na to, že se z Prahy stane korejský hub v Evropě, se zatím nenaplňují. Z Prahy do Soulu sice létá nový airbus A330, funguje spolupráce v prodeji letenek, ale prudký růst dopravy na asijsko­pražské frekvenci není vidět.

Zkušený obchodník Jiří Šimáně by pochopitelně nesypal peníze do ? rmy, v níž není vidět jasné světýlko na konci tunelu mnoha let ztrátového hospodaření. A to je docela dobrý signál. ČSA by tak mohly ve zdraví přežít krizi evropského leteckého průmyslu, v níž shořely i zvučnější značky.

MM25_AI

Přesto na zázračné oživení věřit nejde. Letecká doprava je obor mimořádně citlivý na vývoj ekonomiky v regionu, přičemž prognózy pro Evropskou unii vypadají nevábně. Příliš víry v to, že se Evropa stane kvetoucí zahradou a business class bude zase k prasknutí nacpána létajícími investičními bankéři, tak najít nelze.

O autorovi| PAVEL PÁRAL paralp@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?