Stavební koncern Porr expanduje do regionů a očekává letošní tržby 3,6 miliardy eur
Rakouská stavební skupina Porr zažila vloni dobrý rok. Její celkové výkony činily téměř 3,5 miliardy eur, to znamená meziroční nárůst o 20 procent.
A v případě dalších ukazatelů se stavebníkům s centrálou
ve Vídni dařilo ještě lépe. „Objem zakázek vzrostl o 36 procent na 4,6 miliardy eur a zisk před zdaněním se téměř ztrojnásobil,“ potvrzuje člen představenstva společnosti Porr Austria Franz Scheibenecker. Významně k těmto výsledkům přispívá i tuzemská část koncernu. Porr přitom v Česku působí v posledních dvou letech v nové struktuře – z původních dvou dcer rakouského koncernu, společnosti Porr Česko a Pražské silniční a vodohospodářské stavby (PSVS), vznikla jediná společnost Porr. „Fúze byla velmi úspěšná, díky ní efektivněji zvládáme projekty zahrnující jak prvky pozemního, tak inženýrského stavitelství. Sjednotili jsme správu obou firem, což vedlo k zeštíhlení a zpružnění fungování Porru v Česku. A tak navzdory složité situaci v českém stavebnictví letos počítáme s obratem 3,6 miliardy korun a významným ziskem,“ dodává Scheibenecker.
Nejen pro velké investory A právě struktura obratu Porru v Česku potvrzuje, jak fúze tuzemské dceři rakouského koncernu pomohla. „Zatímco v posledních letech kvůli opatrnosti investorů a přebytku kancelářských a hotelových ploch silně trpělo pozemní stavitelství, na které se soustředila původní společnost Porr Česko, tak naopak v oblasti inženýrského stavitelství, kterou zastřešovala firma PSVS, jsme byli velmi úspěšní,“ vysvětluje člen představenstva českého Porru Štefan Havlík a dodává, že i v pozemním stavitelství se vloni začalo blýskat na lepší časy. „Nárůst zájmu obzvlášť cítíme v oblasti průmyslové a bytové výstavby. Například nyní stavíme velký kancelářský projekt pro rakouského developera Karimpol na pražském Kačerově,“ doplňuje Havlík, který se v Porru věnuje pozemnímu stavitelství.
Přitom právě v oblasti pozemního stavitelství zaznamenal Porr významnou změnu charakteru poptávky.
„Ještě před deseti lety jsme stavěli hlavně pro zahraniční zájemce velké projekty v hodnotě přes čtvrt miliardy korun, nyní pracujeme stále více pro české investory i na zakázkách za třeba jen padesát nebo sto milionů korun. To vyžaduje odlišné projektové řízení,“ říká Havlík s tím, že takto Porr například rekonstruuje stadion v Českém Krumlově nebo pro české investory staví dům pro seniory v Havířově. Úspěšní silničáři V oblasti inženýrského stavitelství se Porr v posledních letech podílel například na výstavbě obchvatu kolem Prahy a rekonstrukci a stavbách na dálnicích D1, D5, D11 i D47. Porr se však nezajímá jen o velké infrastrukturní projekty, ale i o výstavbu místních komunikací. „Podílíme se například na výstavbě obchvatu Chrudimi, v Praze to zase bylo zkapacitnění Štěrboholské radiály či rekonstrukce Českomoravské ulice včetně výměny tramvajových kolejí,“ říká člen představenstva českého Porru zodpovědný za inženýrské stavby Antonín Daňa s tím, že efektivní nabídku pro výstavbu silnic v regionech Porru umožňuje síť obaloven na území celé republiky. Přitom ale Porr rozhodně na velké projekty nerezignuje. „Chceme podpořit český Porr firmami z dalších zemí a také specializovanými společnostmi z oblasti zemních prací a drážního stavitelství tak, abychom dále zvýšili naši konkurenceschopnost v oblasti velkých zakázek z oblasti stavby silnic a železnic v Česku,“ doplňuje Daňu Franz Scheibenecker z firmy Porr Austria s tím, že významným projektem, o který se chce Porr ucházet, je plánovaná stavba nového vysokorychlostního železničního koridoru Praha–Brno.
Atraktivní regiony a rekonstrukce Porr však nestaví jen ve velkých městech, naopak stále více směřuje do regionů. „Kromě Prahy a Brna máme velké kanceláře i v Českých Budějovicích, Plzni, Frýdku-Místku, Zlíně, Olomouci a Jihlavě. A právě v regionech vidíme velký růstový potenciál a chceme zde aktivněji nabízet naše služby,“ vysvětluje Daňa a dodává, že Porr se nesoustředí jen na nové projekty, ale disponuje týmem zaměřeným na rekonstrukce historických budov. „Takto jsme například rekonstruovali budovy pro luxusní pětihvězdičkové hotely v Praze Le Palais a Kempinski. Rovněž se nám dobře daří propojit historické a moderní prvky, jak potvrzuje zdařilá rekonstrukce a dostavba projektu Jungmannova Plaza,“ doplňuje Havlík a věří, že právě Praha a další česká historická města budou mít o tento druh stavebních služeb zájem. l