ZEMNÍ PLYN V DOPRAVĚDo tří měsíců bude v každém regionu dostupná nejméně jedna veřejná plnicí stanice na zemní plyn (CNG). Jejich celkový počet se totiž zvýší na šestnáct.Motoristé v České republice si již příští rok v březnu budou moci načerpat zemní plyn u celkem 16 veřejných plnicích stanic.
ZEMNÍ PLYN V DOPRAVĚ Do tří měsíců bude v každém regionu dostupná nejméně jedna veřejná plnicí stanice na zemní plyn (CNG). Jejich celkový počet se totiž zvýší na šestnáct.
Motoristé v České republice si již příští rok v březnu budou moci načerpat zemní plyn u celkem 16 veřejných plnicích stanic. Dosud jich fungovalo jedenáct. K nim nyní postupně přibude pět nových, které v Ostravě, Karlových Varech, Mladé Boleslavi, Ústí nad Labem a Brně zprovozní společnosti skupiny RWE. Tím plní svou část dohody s ministerstvem průmyslu a obchodu o podpoře zemního plynu v dopravě. Podle té by se měla CNG do roku 2020 podílet na celkové spotřebě pohonných hmot v ČR minimálně z 10 procent a vystavěno by mělo být nejméně 100 plnicích stanic.
DOSTUPNOST SE ZVYŠUJE
„Od března 2007 bude v každém regionu dostupná nejméně jedna plnicí stanice.
Očekáváme, že naše aktivita se stane impulzem k dalšímu rozšíření zemního plynu v dopravě v České republice,“ říká Milan Kajtman, člen představenstva RWE Transgas. „Nové plnicí stanice jsou v jednoduše dostupných lokalitách.
Kromě nejlevnějšího paliva u nich nabídneme zákazníkům také veškeré informace potřebné k přebudování automobilů na ekologické palivo zemní plyn,“ dodává.
První z avizovaných nových plnicích stanic otevřela společnost Severomoravská plynárenská v Ostravě.
Plnička se nachází v areálu společnosti, přístupná je z ulice Poděbradova a využívat ji mohou podnikatelé i široká veřejnost. Buď na základě smlouvy o dodávce zemního plynu, nebo jako klasickou čerpací stanici. Výhodou první varianty je kromě bezobslužného plnění také automatická evidence odebraného plynu a jeho následná měsíční fakturace. Ostatní budou platit hotově a na zavolání je obslouží zaškolená obsluha.
AUTOBUSY NA ŠPICI V Česku v současnosti jezdí na CNG asi 500 vozidel. Zhruba 165 z nich jsou autobusy MHD či linkových tras. Základní cena takového autobusu je přibližně o jeden milion korun vyšší než u vozu na naftu. Tento rozdíl však provozovatelům dopravy kompenzuje 800 tisíc korun z fondu dopravy krajských a městských úřadů. Dalších 200 tisíc se pak zavázal poskytnout RWE Transgas a distribuční společnosti. I díky této pobídce lze autobusy na CNG již nalézt ve vozovém parku dopravců v Plzni, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Jeseníku či Havířově. Jejich provoz v současnosti testují také v Praze a v Brně.
Sériově vyráběné osobní automobily na CNG jsou asi o pět procent dražší než standardní verze. Tyto náklady se však stejně jako u dodatečně upravených vozů, do nichž byla namontována CNG souprava, vrátí při nynějších cenách motorových paliv po zhruba 50 tisících najetých kilometrů. Zejména firmy s velkým akčním rádiem a vysokým počtem ujetých kilometrů tak mohou díky zemnímu plynu ušetřit až desetitisíce korun měsíčně. Na zvýšený zájem už zareagovali také dovozci vozů do České republiky. Auta se sériově dodávaným plynovým pohonem do tuzemska dováží Opel, Fiat, Citroen nebo Renault. O zahájení výroby takového vozu uvažuje i Škoda Auto.
Celosvětový počet osobních automobilů poháněných zemním plynem se blíží pěti milionům. V Evropě je dnes jen okolo 520 tisíc vozů, ale podle odhadů Evropské komise by již v roce 2020 mělo na našem kontinentě jezdit zhruba 23,5 miliónu CNG vozidel. Jejich rozšíření bezpochyby usnadní také unijní směrnice, která dovoluje, aby daň ze zemního plynu používaného v dopravě byla nulová. Tak tomu již je například v Belgii nebo v Nizozemsku. V České republice nyní vše závisí už jen na schválení prezidentem. Po jeho předpokládaném kladném rozhodnutí budou motoristé jezdící na CNG od příštího roku až do roku 2012 od této daně osvobozeni.