Pokus pražského magistrátu o přísnější regulaci venkovní reklamy v památkové zóně zřejmě vyvolá soudní spory. Od 1. září by totiž z centra města měly zmizet jakékoliv reklamní plachty či převěsy, kromě těch, jež chrání domy v opravě či výstavbě.
Na novelu nařízení vydanou letos v červnu si stěžuje pražský advokát Petr Hromek, který se dlouhodobě zabývá problematikou veřejnoprávní regulace reklamy. „Magistrát podle nás zjevně vybočil z mezí zákona. V novele nařízení totiž považuje fasády domů soukromých vlastníků za veřejná prostranství a zakazuje jim, aby na nich vyvěšovali převěsy či plachty. Ovšem fasády domů lze jen těžko považovat za veřejná prostranství a navíc omezovat práva vlastníků domů může jen zákon,“ říká Hromek. A dodává, že takový zákon by pak musel platit nejen v Praze, ale v jakékoliv obci. Proto podal počátkem srpna podnět na ministerstvo vnitra, jímž požaduje pozastavit účinnost pražské vyhlášky.
„Zákon o regulaci reklamy zmocňuje obce, aby regulovaly reklamu na veřejných prostranstvích, takže nařízení bylo vydáno v souladu se zákonem,“ zdůrazňuje Jaroslava Perlíková, právnička z živnostenského odboru pražského magistrátu. Říká také, že magistrát reklamu na fasádách domů považuje za součást veřejného prostranství. Plachty by rovněž neměly zakrývat ani stromy či sochy.
Nařízení magistrátu uvádí, že od počátku září smí být plachty s reklamou umístěny jen na fasádách domů, které jsou v rekonstrukci či ve výstavbě. Ovšem sám sobě uděluje výjimku; s jeho souhlasem totiž mohou být plachty kdekoliv. „To jednoznačně narušuje princip rovnosti mezi subjekty právní regulace. Navíc poskytuje Praze monopol na udílení výjimek z regulace pro obsahově blíže nespecifikovaný okruh akcí bez jakýchkoli transparentních kritérií, které jsou v každém případě závislé pouze a jenom na vůli hlavního města Prahy či jeho částí,“ míní Hromek.
Ministerstvo vnitra ČR se nyní Hromkovým podnětem zabývá, výnos vydá nejpozději počátkem září. „Zatím jsme to neuzavřeli, ale zřejmě - podle našich analýz - není náš resort příslušný k posuzování zákonnosti tohoto nařízení města Prahy,“ uvedl Petr Prokop z odboru dozoru a kontroly ministerstva vnitra.
Otázkou rovněž je, jak se bude nařízení vztahovat na plachty, které již visí a na něž má vlastník nemovitosti smlouvu se zadavatelem reklamy. „Běžně novely obsahují přechodná ustanovení, v nichž se praví, zda a jakým způsobem nové regule dopadají na vztahy vzniklé před právní účinností. Bohužel toto nařízení žádné takové ustanovení nemá, a tak není jasné, zda a kdy se mají plachty odstranit,“ vysvětluje Hromek. Michael Lakosil, vedoucí právního oddělení pražského magistrátu, upřesňuje požadavek na odstranění všech plachet k 1. září. Jinak hrozí sankce. Podle advokáta Hromka je pražské nařízení o regulaci plachet natolik sporné, že by mohlo vést k soudním sporům iniciovaným vlastníky domů či společnostmi zabývajícími se reklamní činností. (myš)