i na Alze či Amazonu. Posléze se však rozhodli postavit opravdu globální produkt, získali půjčku 1,2 milionu od zakladatele soukromých škol Educanet Jaroslava Vaigla a odjeli do Číny vyjednávat o výrobě. To už se chystaný produkt jmenoval Flashboard. Od loňského léta už prodali zhruba padesátku elektrických longboardů. Aktuálně chystají spojení s dalším pionýrem elektrických prken, výrobcem motorových surfů Jetsurf.
* Jak daleko jsou vaše jednání s Jetsurfem?
Stále jednáme o spolupráci. Chceme společně vytvořit joint venture, kde by měl mít Jetsurf majoritu 51 procent. My do toho vneseme mladou krev a knowhow, oni dlouholeté zkušenosti, zázemí a ještě větší cílení na mezinárodní trh. Jetsurf nedávno vstoupil na trh s elektrickým surfem, takže by se to s námi hezky prolínalo i co se týče komunity zákazníků.
* V čem je váš longboard jedinečný?
Vyvinuli jsme nová kola ve spolupráci s českou firmou Prototypum, což jsou někdejší zaměstnanci Škody Auto, kteří se zabývají průmyslovým designem. Vidíme velký potenciál v samotném prodeji kol zejména v Americe. Naše kola mají airless technologii, takže využívají bezdušové pneumatiky, které jsou vytvořené z gumy. Všechny longboardové firmy využívají klasická tvrdá polyuretanová kolečka. Airless technologie má ale na rozdíl od nich velmi dobré absorpční schopnosti, což je výhodné zejména v Evropě, kde máte v ulicích často kočičí hlavy či jiné nerovné povrchy.
* Jaká inovativní řešení ještě chystáte?
Ve spolupráci s Jetsurfem už máme rozpracované nové karbonové tělo longboardu. V rámci spolupráce s Jetsurfem by mohly vzniknout ještě další inovace. Chystáme také propojení longboardu s mobilními telefony a chytrými hodinkami, aby se pomocí nich dalo zrychlovat či brzdit. Chceme si vytvářet image zaprvé z hlediska inovací, futuristiky a využití nejmodernějších technologií, ale též z hlediska sportu. Částečně bychom také rádi přesunuli výrobu z Číny do Evropy, případně přímo do Česka. Zatím ale ty kalkulace nedávají moc smysl.
* Jak jste došli k tomu, že se chcete profilovat jako sportovní značka?
Jednak to může mít výhody při spojení s Jetsurfem, který se také tak profiluje, ale jde i o to, že čínské firmy jsou dnes neporazitelné na masovém trhu elektrických longboardů. Tam je velice těžké uspět. Motorsport na druhou stranu přispívá vždy k určitému vývoji, například i v něčem, v čem bychom mohli tomu globalizovanému trhu odskočit.
* Jaká je vaše konkurence?
Zajímavé je, že Boosted boards, kteří byli vlastně úplní průkopníci elektroskateboardingu z USA, letos zkrachovali a odkoupil je Lime (služba provozující elektrické koloběžky ve velkých městech po celém světě - pozn. red.). Takže teď je největším výrobcem elektrických longboardů Evolve. O českých firmách nevím, kromě XTND, kteří slibují po letech vývoje dodat první elektrické longboardy na podzim.
* Jaká je aktuálně vaše nabídka elektrických longboardů?
Aktuálně jsou v prodeji dva modely, Flash Alpha a Flash XRace. Alpha nabízí maximální rychlost 47 km/h, dojezd 25 kilometrů a stojí 35 tisíc korun, zatímco závodní verze XRace má maximální rychlost 50 km/h, ale zásadně větší dojezd, celkově až 50 kilometrů, a stojí 50 tisíc korun.
Český vynález Jetsurf
? Výrobou motorových surfů se zakladatel Jetsurfu Martin Šula zabývá od roku 2004. Na jeho surfech dnes jezdí světové celebrity i čeští miliardáři jako Daniel Křetínský, Marek Dospiva či Jakub Havrlant. V roce 2016 Šula přesunul celou firmu do Střelic na okraj Brna, šlo o investici za 70 milionů korun. Dnes tady pracuje 85 lidí a paralelně se zde vyrábějí surfy s benzinovými a elektrickými motory, elektrická část výroby by se ale v budoucnu měla přestěhovat do samostatné haly. Loni Jetsurf vyrobil okolo 1200 strojů a utržil přes 200 milionů korun s čistým ziskem téměř deset milionů korun.
O autorovi| JAN NOVOTNÝ novotnyj@mf.cz