Menu Zavřít

Skejťák na baterky. V Česku vznikají jedinečné elektrické longboardy i surfy

27. 8. 2020
Autor: myflash.co

Lukáš Joukal má ve svých třiadvaceti letech za sebou zkušenost juniorského biatlonisty i půlroční pobyt na zkušené v Číně. Před lety ho zaujal dosud nezaplněný globální trh s elektrickými longboardy, u něhož se dá očekávat, že se bude v příštích letech dynamicky rozvíjet stejně jako ostatní mikrodopravní prostředky.

V prvních krůčcích Lukáši Joukali pomohl Václav Dvořák, podnikatel a
investor v oblasti drobné elektromobility. Tehdy se ještě Lukášova značka
jmenovala Boardmobile a mladý byznysmen začal nakupovat díly na svůj longboard
na čínském online tržišti Alibaba. Po čase Joukal společně se svým byznysovým
partnerem Janem Skořepou prodali desítky kusů vlastního elektrického longboardu
prostřednictvím vlastního eshopu i na Alze či Amazonu.

Posléze se však rozhodli postavit opravdu globální produkt, získali půjčku 1,2 milionu od zakladatele soukromých škol Educanet Jaroslava Vaigla a odjeli do Číny vyjednávat o výrobě. To už se chystaný produkt jmenoval Flashboard. Od loňského léta už prodali zhruba padesátku elektrických longboardů. Aktuálně chystají spojení s dalším pionýrem elektrických prken, výrobcem motorových surfů Jetsurf.

Jak daleko jsou vaše jednání s Jetsurfem?

Stále jednáme o spolupráci. Chceme společně vytvořit joint venture, kde by měl mít Jetsurf majoritu 51 procent. My do toho vneseme mladou krev a knowhow, oni dlouholeté zkušenosti, zázemí a ještě větší cílení na mezinárodní trh. Jetsurf nedávno vstoupil na trh s elektrickým surfem, takže by se to s námi hezky prolínalo i co se týče komunity zákazníků.

V čem je váš longboard jedinečný?

Vyvinuli jsme nová kola ve spolupráci s českou firmou Prototypum, což jsou někdejší zaměstnanci Škody Auto, kteří se zabývají průmyslovým designem. Vidíme velký potenciál v samotném prodeji kol zejména v Americe. Naše kola mají airless technologii, takže využívají bezdušové pneumatiky, které jsou vytvořené z gumy.

Český vynález Jetsurf
Výrobou motorových surfů se zakladatel Jetsurfu Martin Šula zabývá od roku 2004. Na jeho surfech dnes jezdí světové celebrity i čeští miliardáři jako Daniel Křetínský, Marek Dospiva či Jakub Havrlant.

V roce 2016 Šula přesunul celou firmu do Střelic na okraj Brna, šlo o investici za 70 milionů korun. Dnes tady pracuje 85 lidí a paralelně se zde vyrábějí surfy s benzinovými a elektrickými motory, elektrická část výroby by se ale v budoucnu měla přestěhovat do samostatné haly.

Loni Jetsurf vyrobil okolo 1200 strojů a utržil přes 200 milionů korun s čistým ziskem téměř deset milionů korun.

Všechny longboardové firmy využívají klasická tvrdá polyuretanová kolečka.
Airless technologie má ale na rozdíl od nich velmi dobré absorpční schopnosti,
což je výhodné zejména v Evropě, kde máte v ulicích často kočičí hlavy či jiné
nerovné povrchy.

Jaká inovativní řešení ještě chystáte?

Ve spolupráci s Jetsurfem už máme rozpracované nové karbonové tělo
longboardu. V rámci spolupráce s Jetsurfem by mohly vzniknout ještě další
inovace. Chystáme také propojení longboardu s mobilními telefony a chytrými
hodinkami, aby se pomocí nich dalo zrychlovat či brzdit.

Chceme si vytvářet image zaprvé z hlediska inovací, futuristiky a využití nejmodernějších technologií, ale též z hlediska sportu. Částečně bychom také rádi přesunuli výrobu z Číny do Evropy, případně přímo do Česka. Zatím ale ty kalkulace nedávají moc smysl.

Jak jste došli k tomu, že se chcete profilovat jako sportovní značka?

Jednak to může mít výhody při spojení s Jetsurfem, který se také tak
profiluje, ale jde i o to, že čínské firmy jsou dnes neporazitelné na masovém
trhu elektrických longboardů. Tam je velice těžké uspět. Motorsport na druhou
stranu přispívá vždy k určitému vývoji, například i v něčem, v čem bychom mohli
tomu globalizovanému trhu odskočit.

Jaká je vaše konkurence?

Zajímavé je, že Boosted boards, kteří byli vlastně úplní průkopníci
elektroskateboardingu z USA, letos zkrachovali a odkoupil je Lime (služba
provozující elektrické koloběžky ve velkých městech po celém světě - pozn.
red.). Takže teď je největším výrobcem elektrických longboardů Evolve. O
českých firmách nevím, kromě XTND, kteří slibují po letech vývoje dodat první
elektrické longboardy na podzim.

Jaká je aktuálně vaše nabídka elektrických longboardů?

bitcoin_skoleni

Aktuálně jsou v prodeji dva modely, Flash Alpha a Flash XRace. Alpha nabízí
maximální rychlost 47 km/h, dojezd 25 kilometrů a stojí 35 tisíc korun, zatímco
závodní verze XRace má maximální rychlost 50 km/h, ale zásadně větší dojezd,
celkově až 50 kilometrů, a stojí 50 tisíc korun.

  • Našli jste v článku chybu?