Kdo říká, že kabriolet je bez sluníčka na nic? Magazín E8 vyzkoušel za sychravého podzimního počasí Citroën C3 Pluriel, Smart Roadster a Opel Speedster.
Vůni podzimního listí si člověk stejně nejlépe vychutná, spadne-li mu tu a tam do vlasů pár kapek deště. Tak proč utrácet za auto přes dva a půl milionu, když za stejnou částku lze pořídit tři, a navíc všechna se stahovací střechou? Pro žádné z nich nepředstavuje sebemenší problém přilákat pozornost jedinečným designem, každé je okouzlující pro jiný typ řidiče. Jedno vzniklo ve Francii, druhé v Německu a třetí ve Velké Británii.
Oblouky sem a tam
Jakmile dostane malý automobil zaoblenější tvary a působí roztomile, okamžitě se objeví klišé, že si jej budou vybírat hlavně ženy. Nakolik to funguje, je otázkou, o Citroënu C3 Pluriel se to říká. Spíše si ho však oblíbí nadšení příznivci stavebnic bez rozdílu pohlaví. Otočným spínačem se dá postupně stáhnout celá plátěná střecha, a to je teprve začátek. Složenou střechu lze totiž ukrýt do podlahy zavazadlového prostoru a boční oblouky po mechanickém uvolnění odstranit. Nevýhodou je pouze to, že je musí řidič nechat v garáži, protože do vozu se nevejdou. Po sklopení zadních sedadel (na která se sice dospělý vejde, ale zvláštním pohodlím rozhodně netrpí) se snadno několikrát zvětší nákladový prostor se základním objemem 267 litrů, jenž je navíc dokonale přístupný.
Bez oblouků jsme se pluriel při vrtkavém počasí přece jen na dlouhé výlety neodvážili vyzkoušet, avšak se staženou střechou v kufru jízda stála za to. Výkonné topení zahřívalo nohy a chladný vítr osvěžoval tváře. Pluriel bohužel – ať už se střechou, nebo bez ní – nepřeje rychlostem vyšším než sto třicet kilometrů v hodině. Důvodem je pískání větru obtékajícího střechu, jež se nad zmíněnou hranicí zhoršuje s každým dalším kilometrem na digitálním tachometru.
Kromě vysokých rychlostí je jízda v plurielu zábavná. Benzinová šestnáctistovka má na maximu výkon 110 koní, které auto z nuly na stokilometrovou rychlost dotáhnou za 11,6 vteřiny. Vůz by se choval ještě živěji nebýt robotické převodovky sensodrive, která akceleraci o desetinky zpomaluje. Pětistupňová převodovka se dá ovládat páčkami pod volantem, voličem řadicí páky, nebo lze zapnout automatický režim. V posledním případě si na ni řidič musí delší dobu zvykat, protože o volbě převodového stupně rozhoduje poloha plynového pedálu. Automat přesně podřazuje při brzdění do zatáček, naopak při akceleraci je to horší a zrychlení nastupuje po kratší pauze. Před předjížděním na okresních silnicích je proto lepší pro výrazné zrychlení podřadit manuálně.
Na výlet s basou
Páčky řazení pod malým volantem najde řidič i ve Smartu Roadster. Na sloupku řízení ale zbytečně hledá zapalování, protože klíček se zasouvá kousek od voliče šestistupňové převodovky. Interiér malého sporťáku vypadá zvenku příšerně stísněně, když se dvoučlenná posádka nasouká dovnitř, překvapí ji relativní prostorností. Alespoň pro ty, kdo měří do 1,85 metru. To ovšem neznamená, že by bylo možné s sebou vozit mnoho zavazadel. Pod přední kapotu se vejde basa piv, do zadního mělkého úložného prostoru nad motorem se vměstná několik kartonů cigaret, velmi plochá aktovka, nebo notebook. V zadní části musí být umístěn i manuál k automobilu, protože přihrádka před spolujezdcem je mu příliš malá.
Smart se stane tou nejúžasnější hračkou na světě v okamžiku, kdy řidič nastartuje přeplňovaný tříválec. Jeho bublání doprovázené trylkováním turba při sešlapování plynového pedálu je zábavné samo o sobě. Akcelerace auta se zdá být živější, než napovídají údaje o zrychlení. Částečně to má na svědomí odstupňování převodovky, jejíž rychlosti se střídají bleskurychle za sebou. Příjemnější je přesto řadit manuálně, protože s prodlevou automatu se tak řidič naučí snáze žít. Smartu by přesto výrazně pomohlo, kdyby jej výrobce nabízel s ručním řazením. Pedál spojky by se však pod nohy řidiče patrně nevešel.
Jízda s malým sporťákem je téměř návyková. Zvláště na horských silničkách plných zatáček si člověk užívá, jak výborně vůz drží směr a nenechá se vyvést z míry. Podvozek je správně tvrdý, nízko položená sedadla padnou jako ulitá. Plátěnou střechu je možné elektronicky stahovat stejně jako u plurielu během jízdy.
Odjištěno
Opel Speedster je na rozdíl od citroënu a smartu skutečným sportovním vozem. Nejde přitom pouze o maximální rychlost či o polovinu kratší akceleraci z nuly na stovku. Zatímco interiéry dvou předchozích modelů se snaží zaujmout originálně pestrým řešením a oblými tvary, opel vyniká jednoduchostí. Tomu odpovídá třeba startování, jehož kovové tlačítko je umístěno uprostřed palubní desky. Interiéru dominuje dobře do ruky padnoucí malý volant, otáčkoměr, tachometr, řadicí páka manuální převodovky a kovové pedály. Žádná klimatizace, žádné zbytečně silné odhlučnění motoru, žádný posilovač řízení.
Strohost sporťáku zdůrazňuje plátěná střecha, která se odstraňuje ručně. Pro posádku to přesto obtíž nepředstavuje, protože při rychlostech okolo dvou set kilometrů se ani do otevřené kabiny jen tak nějaká kapka nedostane. Samozřejmě pouze v případě, že člověka za volantem omrzel život a dvě stě na mokru mu připadá jako zajímavý zážitek. Skořepinové anatomické sedačky výborně drží řidiče i spolujezdce při nejdivočejší jízdě a výrazný zvuk turbem přeplňovaného dvoulitru nejlépe zní ve vysokých otáčkách.
Jakmile se motor dostane do svého živlu, není snadné mu odolat. Vůz s tvrdě naladěným podvozkem sedí na asfaltu jako přilepený a zatáčky projíždí dvakrát rychleji než většina aut na silnici. Rozbité cesty ale řidič proklíná na každém metru. Nejhorší vlastností speedsteru je jeho směšně malá nádrž, která pojme o pět litrů méně než 35litrová ve smartu. Spotřeba obou vozů je přitom podstatně odlišná. Nechá-li se řidič unést dynamikou opelu, musí tankovat každých dvě stě až tři sta kilometrů, zatímco se smartem ujede pět set, ať se snaží plýtvat sebevíc.
Citroën C3 Pluriel 1.6
objem motoru: 1587 cm3
maximální výkon: 80 kW
zrychlení 0-100 km/h: 11,6 s
maximální rychlost: 188 km/h
kombinovaná spotřeba: 6,6 litru
základní cena: 599 900 Kč
Smart Roadster
objem motoru: 698 cm3
maximální výkon: 60 kW
zrychlení 0-100 km/h: 10,9 s
maximální rychlost: 175 km/h
kombinovaná spotřeba: 5,1 litru
základní cena: 617 000 Kč
Opel Speedster 2.0 Turbo
objem motoru: 1998 cm3
maximální výkon: 147 kW
zrychlení 0-100 km/h: 4,9 s
maximální rychlost: 243 km/h
kombinovaná spotřeba: 8,5 litru
základní cena: 1 399 900 Kč