První škodovka s moderní koncepcí „vše vpředu“ letos slaví 30. narozeniny. Magazín Autobible vzal oslavence na nostalgickou vyjížďku. A přizval k ní i nejnovější Octavii, abychom si připomněli, kam se za těch 30 let auta posunula.
Jeden z nejvýznamnějších modelů Škody oslaví letos třicítku. Světová premiéra Favoritu se odehrála na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 16. září 1987. Oproti tehdejším stodvacítkám znamenal Favorit zásadní posun vpřed nejen z hlediska techniky.
Moderní koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol halila neméně moderní karoserie od studia Bertone. Je to jen shoda náhod, ale ostré hrany Favoritu nacházejí pokračování v současném „kubistickém“ slohu Škody, jehož je nová Octavia zatím nejvýraznějším příkladem.
Možná namítnete, že Octavia přece není vozem stejné třídy jako Favorit. Není, ale o to redaktorům Autobible nešlo. Octavia je zdaleka nejprodávanějším modelem značky – tvoří asi 40 procent prodejů – a zároveň dlouhodobě nejprodávanějším autem na českém trhu. Vnímáme ji proto jako typickou škodovku dnešní doby, stejně jako jí byl v době své „aktivní služby“ Favorit. A protože Octavia má za sebou čerstvou modernizaci, je nejnovějším modelem Škody, který byl v době přípravy článku na trhu.
Pokud si tedy chceme udělat obrázek o tom, jak se za těch 30 let Škoda změnila, není lepšího příkladu. Výmluvné je už srovnání základních technických parametrů:
Škoda Favorit 135 L (1987) | Škoda Octavia 1.0 TSI (2017) | |
---|---|---|
Motor | řadový čtyřválec OHV | řadový tříválec DOHC |
Plnění | atmosférické sání | řadový tříválec DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1289 | 999 |
Nejvyšší výkon (kW/k/min-1) | 43/58/5000 | 85/112/5500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1) | 94/3000–3250 | 200/2000–3500 |
Akcelerace 0-100 km/h (s) | 17,0 | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 135 | 202 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,9 (při 120 km/h) | 4,5 (kombinovaný cyklus) |
Provozní hmotnost (kg) | 840 | 1225 |
Délka x šířka x výška (mm) | 3815 x 1620 x 1415 | 4659 x 1814 x 1461 |
Celou reportáž si můžete přečíst v tištěné Autobibli, kde najdete i spoustu dalšího zajímavého čtení o autech a lidech kolem nich. Namátkou:
• vzpomínky Petra Hrdličky na vývoj Škody Favorit
• velký srovnávací test Škody Kodiaq se čtyřmi dalšími 7místnými SUV
• duel Audi R8 V10 Plus a Jaguaru F-Type SVR
Stostránkový magazín Autobible vyšel 31. března, pořídíte ho v každé dobré trafice a na čerpacích stanicích za 49 Kč nebo přímo na stránkách Autobible.cz s poštovným zdarma.