Škoda Group podepsala největší kontrakt ve své historii. S Egyptskými státními drahami (ENR) se dohodla na modernizaci a údržbě tamních diesel-elektrických lokomotiv za více než miliardu eur (kolem 24 miliard korun). Těch si výrobce kolejových vozidel a komponent vezme na starost v počtu nejméně 280 kusů, a to hned ve dvou fázích. První, kterou Škoda Group zrealizuje v následujících devíti letech, se bude týkat modernizace lokomotiv, druhá bude spočívat v poskytování kompletního servisu a trvat bude až 15 let.
„Tyto zakázky představují pro Škoda Group historický milník. Díky našemu know-how a dobrým výsledkům v oblasti servisu a modernizace máme skvělou pozici pro poskytování špičkových služeb pro uvedený projekt,“ komentuje generální ředitel skupiny Didier Pfleger s tím, že kontrakt pro společnost znamená také expanzi do Afriky.
Projekt odstartuje ve výrobním a servisním závodě v českém Šumperku, kde budou modernizovány dva prototypy lokomotiv, zbytek prací pak bude probíhat přímo v Egyptě, což má podpořit tamní zaměstnanost, a to na všech výrobních pozicích.
„Naším cílem je využít naše schopnosti a zkušenosti pro budování trvalých vztahů a dlouhodobě se tak podílet na zvyšování kvality železničního sektoru na Blízkém východě a v Africe. Úspěch v daném projektu je dalším potvrzením naší strategie expandovat na zahraniční trhy,“ říká Pfleger.
Až o dvacet let delší životnost
Aby realizace projektu byla úspěšná a proveditelná podle evropských standardů, bude Škoda Group v rámci odbavování prvních dvou prototypů poskytovat na svých pracovištích školení. Odbornými znalostmi budou egyptští pracovníci zásobováni také přímo ve své domovině, kde s jejich výběrem skupině pomůže tamní obchodní partner.
„Jsme opravdu nadšeni, že můžeme egyptským cestujícím i státním drahám nabídnout vysokou spolehlivost, dostupnost a bezpečnost lokomotiv na železnici. V průběhu následujících devíti let dodáme do Egypta minimálně 280 zmodernizovaných a opravených lokomotiv s prodlouženou životností o dalších 15 až 20 let,“ přibližuje Senior Vice President Service ve Škoda Group Marek Herbst.
A co přesně se pod pojmem modernizace vlastně skrývá? Egyptské lokomotivy projdou zásadní revizí i obměnou svých komponent. Hlavní oprava se bude týkat pohonů a pneumatické části trakčních vozů. Komplexní vylepšení pak čeká i brzdovou soustavu a elektrické rozvody. Na změnu dojde i v případě kabiny strojvedoucího, kde přibude nový řidičský pult. A kontrolou musí projít též nadřazené vlakové řízení (TCMS). V neposlední řadě pak dotčené lokomotivy podstoupí i změnu designu.
Kromě Egypta si kompletní servis od Škoda Group v zahraničí dosud objednalo třeba finské město Tampere, společnost ARST, jež je odpovědná za veřejnou dopravu na italské Sardinii, a Estram Eskisehir – tramvajový systém v Eskišehiru v západním Turecku. V tuzemsku skupina aktuálně spolupracuje třeba s Dopravním podnikem hlavního města Prahy, pro který zajišťuje full-service na dvou linkách metra. V rámci kontraktu s Plzeňskými městskými dopravními podniky pak má na starosti opravu a údržbu tamního vozového parku.